قهرمانی سرخ‌پوشان؛ سخت اما ممکن

شاگردان یحیی گل‌محمدی امروز در دیدار مقابل حریف کره‌ای خود کار سختی خواهند داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، تیم فوتبال پرسپولیس برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا، مسیر سخت و پر فراز و نشیبی را پیمود تا در نهایت بار دیگر شانس حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند. تیمی که این بار به دنبال جام قهرمانی است و نمی‌خواهد به هیچ قیمتی مانند دو سال قبل دست خالی از فینال بازگردد و قهرمانی را تقدیم حریفش کند.

مسیر رسیدن پرسپولیس به فینال ۲۰۲۰ کمی دشوارتر و پیچیده‌تر از قبل بود، شیوع ویروس کرونا، نحوه برگزاری مسابقات را تغییر داده بود و بازیکنان پرسپولیس نیز تغییر و تحولاتی در این مسیر داشتند. برای همین است که بازیکنانی که امروز قرار است به زمین بروند، سومین تیم پرسپولیس در همین یک سال اخیر هستند، تغییرات ­پرسپولیس در این یک سال اخیر دلیل مهمی است که کار برای شکست تیم اولسان هیوندای بسیار سخت باشد.

**مسیر پر پیچ و خم پرسپولیس برای فینالیست شدن

نزدیک به یک سال قبل، در بهمن ماه سال ۹۸ پرسپولیسی‌ها نبرد خود را در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ آغاز کردند. آن‌ها در اولین بازی لیگ قهرمانان میهمان الدحیل بود که با دو گل شکست خوردند تا آغاز خوبی در این مسابقات نداشته باشند.  از ترکیب اصلی تیمی که در آن روز به میدان رفت ۶ بازیکن یعنی بیرانوند، خلیل‌زاده، محمد نادری، ربیع‌خواه، ترابی و علیپور دیگر در تیم پرسپولیس نیستند. پرسپولیسی ها در آن مسابقه دو بازیکن خارجی هم داشتند که در نیمه دوم برای سرخ‌پوشان به میدان رفتند. استوکس و اوساگونا که دیگر خبری از آن‌ها در ترکیب پرسپولیس، نیست. دومین بازی پرسپولیسی‌ها نیز با تساوی همراه شد تا هواداران این تیم نگران شوند که نکند ناکامی فصل قبل یعنی ۲۰۱۹ برای تیمشان تکرار شود و سرخ پوشان حتی موفق به صعود از مرحله گروهی نشوند!  با این که پرسپولیسی ها بعد از رفتن کالدرون و آمدن یحیی و عدم میزبانی - حتی در یک مسابقه - شرایط سختی داشتند، اما برای رسیدن به فینال انگیزه داشتند.

سومین دیدار تیم پرسپولیس در لیگ قهرمانان و در مرحله گروهی مقابل التعاون عربستان به تعویق افتاد و به دو هفته بعد از پایان لیگ نوزدهم موکول شد. حالا  دیگر از بیرانوند، ترابی و علیپور، سه بازیکن کلیدی تیم که لژیونر شده بودند در ترکیب پرسپولیس خبری نبود. اما باشگاه سریع دست به کار شد و حامد لک، احسان پهلوان و عیسی آل‌کثیر را جایگزین این سه بازیکن کرد. در ادامه پرسپولیسی‌ها مسیر بهتری را پیمودند و در پایان مرحله گروهی  با ۳  برد و یک شکست به عنوان سرگروه صعود کردند.

در مرحله حذفی هم موفقیت با شاگردان یحیی گل‌محمدی بود و آن‌ها توانستند سه تیم السد قطر، پاختاکور ازبکستان و النصر عربستان را شکست دهند و بار دیگر فینالیست شوند.

**وقفه‌ی مشکل‌ساز و جدایی مهره کلیدی

شیوع ویروس کرونا و برخی عوامل دیگر موجب شد بین پایان مرحله حذفی و فینال فاصله ایجاد شود. این وقفه‌ی طولانی بین بازی نیمه‌نهایی تا فینال به نفع تیم پرسپولیس نبود. در این فاصله ایجاد شده شجاع خلیل‌زاده از تیم پرسپولیس جدا شد. بازیکن موثر و مهمی که یکی از مهره‌های کلیدی پرسپولیس در ساختار دفاعی بود. بازیکنی که به پرسپولیس کمک کرد که این تیم در ۷ بازی تنها دو گل بخورد و البته در گلزنی هم موفق عمل کرد و توانست دو گل حساس مقابل التعاون و شارجه بزند. البته از دست دادن شجاع خلیل زاده و مشکلات خط دفاع تنها ایراد وارد بر پرسپولیس ِ به فینال‌رسیده نیست.

پرسپولیس  در فاز حمله هم مشکل دارد زیرا به دلیل محرومیت نمی‌تواند از امیری، پهلوان و آل‌کثیر استفاده کند. یحیی در فینال امروز مقابل اولسان مجبور است ترکیب تیمش را با ۴ تغییر اجباری مواجه کند و این مشکل ساز خواهد شد. به نظر می‌رسد پرسپولیس با این شرایط تیم حمله‌ کننده در دیدار فینال نخواهد بود و انتظار می‌رود به دنبال کنترل اولسان و استفاده از تک‌ موقعیت‌ها برای پیروزی باشد.

**فرصتی برای جبران نیست

تک بازی بودن فینال ۲۰۲۰ به نسبت فینال ۲۰۱۸ موضوع دیگری است که به سخت شدن مسیر قهرمانی دامن می‌زند سرنوشت قهرمان آسیا در این تک بازی مشخص شود و هر اشتباهی برای هر کدام از دو تیم گران تمام خواهد شد. اگر بخواهیم منطقی به دیدار فینال امروز نگاه کنیم باید بپذیریم که پرسپولیسی‌ها به نسبت حریف خود کار سخت‌تری برای تصاحب جام دارند، با این حال جذابیت فوتبال همین است که هرگز هیچ چیز به طور قطعی همانی نخواهد شد که روی کاغذ پیش بینی می‌شود. همانطور که هنوز هیچکس نمی‌داند کدام تیم جام قهرمانی را به ویترین افتخاراتش اضافه خواهد کرد.

کد خبر: 3929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =