کرونا ریه‌های تئاتر را از کار انداخت

شیوع ویروس کرونا، تئاتر و سینما را در ماه‌های گذشته کم فروغ کرده است و در شهر تبریز نیز نبود سالن مناسب و شیوع ویروس کرونا مشکل را دوچندان کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از مهر، حال و روز تئاتر بر وفق مراد نیست و حالا شهر اولین‌ها به یک شهر بدون تئاتر تبدیل شده است و سالهاست مشکلات گوناگون، درخانه تئاتر را به روی هنرمندان بسته است.

با شیوع ویروس کرونا نیز مشکلات دیگری سد راه تئاتر شده و با کم رونق شدن و بی توجهی به این هنر، برخی از هنرمندان که تنها از این راه، روزگار خود را می‌گذرانند حالا برای تأمین معیشت خود، به ناچار به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند.

متضرر شدن بازیگران و گروههای + تئاتر با شیوع ویروس کرونا

بازیگر سینما و تئاتر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: محل اجرا، عدم حمایت دولت از اجراهای ناتمام و نمایش‌های در حال تمرین هنرمندان، در زمره مشکلات موجود در حوزه تئاتر می‌باشد که در سال‌های قبل، مبلغی از سوی اداره ارشاد و هنرهای نمایشی برای هر نمایش پرداخت می‌شد اما در حال حاضر طی چند سال گذشته این هزینه‌ها نیز لغو شده است.

رامین ریاضی ادامه داد: خانه تئاتر شهر تبریز حدود یک و نیم سال است که هم‌چنان مسکوت مانده و محلی برای اجرای نمایش هنرمندان وجود ندارد؛ مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن که متعلق به بخش خصوصی است و پرداخت درصدهای ارائه شده در توان هنرمندان نیست.

او اضافه کرد: از سال ۱۳۷۷، در عرصه تئاتر فعالیت خود را آغاز کرده‌ام اما متأسفانه به فضاهای جنگ شادی بیشتر جولان داده شده و مسئولان نیز بیشتر از آن حمایت می‌کنند؛ به گونه‌ای که احتمال می‌رود تمایل دارند که هنر اندیشه و تئاتری در این شهر وجود نداشته باشد.

این مدرس دانشگاه در رشته تئاتر ادامه داد: تاکنون با وعده و وعیدهای واهی روبرو بوده‌ایم و مسئولان، تنها ادعای حمایت از هنرمندان را دارند و این در حالی است که هیچ اتفاقی صورت نپذیرفته و این روند هم‌چنان ادامه دارد.

وی به خبرنگار مهر گفت: جشنواره تئاتر استانی باید در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شد اما طبق نظر انجمن هنرهای نمایشی، برگزاری این جشنواره در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون هزینه بر بود که برگزار نشد اما این سوال مطرح می‌شود که بودجه این جشنواره کجا رفت؟ آیا نمی‌توانست به یک اتفاق هنری اختصاص یابد؟

ریاضی بیان کرد: هنرمندان در عرصه تئاتر به افراد طفیلی جامعه تبدیل شده و جزو آسیب پذیرترین افراد جامعه نیز به شمار می‌روند؛ همراه با شیوع ویروس کرونا، بنابر درخواست وزارت‌خانه در رابطه با متضرر شدن آموزشگاه‌ها و اعلام آن، متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای جبران این خسارت، صورت نپذیرفته است.

وی معتقد است که همزمان با شیوع ویروس کرونا، تئاتر و سینما نیز خاموش شد و چیزی به نام هنر و تئاتر باقی نمانده است و احتمال می‌رود که در جامعه ما کارهای مبتذل بیشتر از کارهای فاخر و صاحب فکر است و مردم نیز به این سمت کشیده می‌شوند.

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تعدادی از محل‌ها برای اجرای تئاتر وجود دارد اما متأسفانه هم‌چنان بلاتکلیف باقی مانده است.

محمدزاده ادامه داد: خانه تئاتر و کاریکاتور که در گذشته به انجمن تئاتر شهر معروف بودند به دلیل وجود مشکلات مالکیت، موقتاً بسته شد اما در حال حاضر، تعمیراتی روی آن انجام می‌شود که شنیده‌ها حاکی از آن است که بار دیگر به انجمن نمایش بازگردانده خواهد شد.

تعدادی از محل‌ها برای اجرای تئاتر وجود دارد اما متأسفانه هم‌چنان بلاتکلیف باقی مانده است

وی افزود: در کلانشهر تبریز سالن‌های مختلف فرهنگی و ورزشی شهرداری وجود دارد اما معلوم نیست که چرا بسته شده است و با پیگیری‌های صورت گرفته اجرای گروه‌های نمایشی با مشکل خاصی روبرو نیست.

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز ادامه داد: سالن‌های همایش‌های بین المللی تبریز با پاره‌ای از محدودیت‌ها همراه است اما در سطح تبریز، چندین فرهنگ سرا و سالن وجود دارد که مناسب تئاتر است.

وی معتقد است که تبریز، مهد تئاتر است و شهرداری و شهرداری‌های مناطق، مخالف اجرای نمایش گروه‌های تئاتر و خالی نگه داشتن سالن‌ها نیستند و شهرداری می‌تواند در قبال هزینه ناچیز در مقایسه با سایر سالن‌های خصوصی این مشکل را رفع کند.

جای خالی نمایش‌های آموزنده

کارگردان تئاتر گفت: دو مشکل عمده در حوزه هنرهای نمایشی در استان آذربایجان شرقی و به خصوص در تبریز وجود دارد.

امیر حجازی در ادامه افزود: متأسفانه مکانی به نام سالن تئاتر در تبریز وجود ندارد و خانه تئاتر نیز حدود چند سالی می‌شود که به حال خود رها شده است.

وی بر نبود حمایت‌های مالی در حوزه تئاتر اشاره کرده و به خبرنگار مهر گفت: ارزشی برای هنر واقعی و فاخر وجود ندارد و گمان می‌کنند که همه چیز، جنگ‌های شادی است و بدین گونه جای خالی نمایش‌های آموزنده و اجراهای فخیم همواره خالی است.

حجازی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا نیز مشکلی دیگر در کنار سایر مشکلات در حوزه تئاتر به وجود آورده و هیچ اجرایی اتفاق نیفتاده است؛ با این وجود، فعالان در حوزه تئاتر، از کجا معیشت خود را تأمین کنند و شاید مجبور باشند به شغل‌های دیگر روی آورند.

از فقر فرهنگی رنج می‌بریم

کارگردان تئاتر تبریزی ادامه داد: فعالان حوزه تئاتر، نیروهای جوان، تحصیل کرده و با تجربه‌ای هستند اما مکانی برای اجرای تئاتر وجود ندارد و گذشته از این حمایتی نیز دیده نمی‌شود حتی اگر اسپانسری هم وجود داشته باشد مکانی برای اجرای تئاتر نیست و متأسفانه تاکنون اقدامی در این باره صورت نپذیرفته چرا که اعتقادی وجود ندارد.

تله تئاتر تلویزیونی می‌تواند در تأمین معیشت هنرمندان کم کند

به گفته کارگردان تئاتر تبریزی، از فقر فرهنگی رنج می‌بریم و اغلب مردم از اینکه تئاتر، یک اصل و فرهنگ است غافل شده‌اند و حتی می‌توان گفت که افزایش بزهکاری نیز از نبود فرهنگ نشأت می‌گیرد.

این کارگردان تئاتر تبریزی، حدود ۳۵ سال در حوزه تئاتر فعالیت داشته است و به این معتقد است که در این دوران کرونائی صدا و سیما می‌تواند به تله تئاتر پرداخت کند و با این کار ارزشمند بخشی از مشکلات معیشتی هنرمندان در این بخش را کم کند.

اگر تبریز را مهد تئاتر در نظر بگیریم باید شاهد حمایت‌های بیشتر از این هنر فاخر باشیم تا هنرمندان در سایه پاره‌ای از مشکلات گوناگون مانند کرونا و نداشتن محل اجرای مناسب، از این هنر ناامید نشوند.

کد خبر: 3923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =