تراکم اکران و فیلم‌سوزی؟

بعد از ماه ها رُکود و سکون سینما در روزهای کرونایی، از پاییز۱۴۰۰  با اعتماد دوباره صاحبان فیلم به پرده نقره‌ای، سینمای ایران رنگ تازه‌ای گرفته است؛ در این میان عده ای معتقدند با وجود ۱۵ فیلم روی پرده اکران فیلم های جدید به گونه ای فیلم سوزی محسوب می شود.

به گزارش آتیه آنلاین، به نظر می رسید پاندمی کرونا، عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته اما از زمانی که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفت، دوباره امیدها به بازگشت روزهای خوش سینما زنده شد. از ابتدای پاییز امسال فیلم‌های سینمایی «قهرمان» با کارگردانی اصغر فرهادی، «منصور» با کارگردانی سیاوش سرمدی، «پوست» با کارگردانی برادران ارک و «تومان» ساخته مرتضی فرشباف، «آتابای» ساخته نیکی کریمی و... روی پرده سینما رفتند و به دنبال استقبال خوب مخاطبان سینما از فیلم‌های روی پرده  در ۷ روز گذشته، مطابق با آمار «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) سینمای ایران ۵۰۹هزار و ۵۸۲تماشاگر داشته است و فروش ۵ فیلم بالای جدول به مرز ۱۰ میلیارد تومان رسید. حالا  ترافیک اکران‌ها به دی ماه  رسیده و فیلم‌های زیادی در صف اکران برای روزهای باقی مانده  سال ۱۴۰۰ قرار دارند؛ فیلم‌هایی که هرکدام از آنها، باتوجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند در زمان اکران موفق عمل کنند و کمک بزرگی به این سینمای نیمه جان کنند.

در این میان برخی انتقادها درباره فیلم سوزی در اکران پیش از جشنواره فجر سبب گله و انصراف بعضی‌ها از اکران فیلم‌هایشان شده، برخی از آن‌ها معتقدند، اگرچه پس از یک سال و نیم رکود و تعطیلی در سینما به نظر می‌رسد شرایط برای بازگشت مخاطب و رونق پیدا کردن گیشه تا حدودی مهیا شده و صف فیلم‌های در نوبت اکران هم بسیار شلوغ است، اما اگر قرار باشد ناگهان بیش از ۲۰فیلم با هم اکران شوند بیشتر آن‌ها می‌سوزند و در فروش موفقیتی کسب نمی‌کنند. با این حال روز یکشنبه از شورای صنفی نمایش خبر رسید که ۳ فیلم سینمایی «بی‌همه‌چیز» ساخته محسن قرایی، «اتومبیل» ساخته علی میری رامشه و «گربه سیاه» ساخته کریم محمدامینی از روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه روی پرده می‌روند.

در این خصوص منیژه حکمت درباره وضعیت اکران این روزهای سینما به همشهری می‌گوید: «این شیوه اکران فیلم‌ها، فیلم‌سوزی و حتی فرهنگ‌سوزی است. بماند که تبارشناسی مالی بعضی فیلم‌ها همچنان جای حرف دارد. این روش اکران، اتفاق نامبارکی برای سینمای ایران است. باید در شورای صنفی نمایش مدیریت کنند که فیلم‌ها چطور اکران شوند. فیلم‌ها باید به‌صورت عادلانه چیده شوند تا همه‌شان دیده شوند. اگر در صدر شورای صنفی نمایش اتفاق دیگری می‌افتاد، وضعیت اکران به این شکل در نمی‌آمد.»

کد خبر: 39164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =