صف‌آرایی جی ۷ علیه پکن و مسکو

صدور بیانیه نهایی توسط گروه هفت نشان می‌دهد که غرب به صورت تمام عیار به دنبال هدف قرار دادن روسیه و چین است و حالا این تقابل علنی تر و تندتر از گذشته شده است.

به گزارش آتیه‌انلاین، نشست وزاری خارجه گروه هفت نیز به اتمام رسید و بار دیگر حاضران در این نشست تاکیدشان را بر آن چیزی گذاشتند که به‌زعم خود «مقابله با تهدید روسیه» می‌دانند. چنین می‌توان نتیجه گرفت که مقابله با نفوذ کرملین همچنان یکی از اولویت‌های اصلی هفت کشور صنعتی جهان است.

 موضع متحد در رابطه با اوکراین

وزیر خارجه آلمان در جریان دیدار با همتای انگلیسی‌اش در حاشیه اجلاس گروه هفت برای انجام «هر اقدامی با هدف بازگشت به گفت‌وگو» در قبال مساله اوکراین اظهار تمایل کرد، در حالی که «لیز تراس»، همتای انگلیسی او گفت که روسیه در صورت حمله به اوکراین با «عواقبی شدید» روبرو خواهد شد. به گزارش دویچه وله، «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس روز شنبه از وزرای خارجه گروه هفت از جمله «آنالنا بربوک»، همتای آلمانی‌اش استقبال کرده و به روسیه در مورد اقداماتش در قبال اوکراین هشدار جدی داد.

تراس در ضمن برگزاری این مذاکرات در لیورپول، همچنین از «کشورهای دموکراتیک آزاد» خواست تا اتکایشان به گاز روسیه را کنار بگذارند. در حاشیه این گردهمایی، تراس با ‌وزیر ‌خارجه آلمان که در اولین گردهمایی بین‌المللی خود از بعد از تشکیل دولت جدید آلمان شرکت کرده، دیدار کرد. بربوک که یکی از اعضای حزب سبز آلمان است، به طرح اولویت‌های آلمان برای دوران ریاستش بر گروه هفت که در سال آینده میلادی آغاز می‌شود، پرداخت.

وی با اشاره به فرمت نرماندی (مذاکرات بین فرانسه، اوکراین، روسیه و همچنین آلمان برای حل بحران اوکراین) که «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان پس از دیدارش در روز جمعه با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه برجسته ساخت، از طرفین خواست به میز مذاکره بازگردند. بربوک در حاشیه حضورش در این اجلاس در لیورپول به خبرنگاران گفت: «ما باید هر اقدامی را برای بازگشت به گفت‌وگوها (در قبال مساله اوکراین) اتخاذ کنیم.»

این در حالی است که وزرای خارجی گروه هفت روز گذشته (یکشنبه) در پیش‌نویس بیانیه خود هشدار دادند که اگر روسیه به اوکراین حمله کند با پیامدهای جدی روبرو می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای خارجی کشورهای عضو گروه ۷ در نشست خود در لیورپل، انگلیس گفتند که در مواجهه با اقدامات و استقرار نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین متحد هستند و از مسکو خواستند تا به کاهش تنش بپردازد.

همچنین اعضای این گروه از روسیه خواستند برای حل بحران با اوکراین به ابزار دیپلماتیک متوسل شود. در پیش‌نویس این بیانیه که توسط منابع مطلع این نشست تایید شد، هشدار داده شده است:‌ روسیه نباید کمترین شکی داشته باشد که تجاوز نظامی بیشتر به اوکراین پیامدهای بزرگ و هزینه سنگینی خواهد داشت.

در ادامه پیش‌نویس این بیانیه همچنین ذکر شده است: «ما بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین حق هر کشور مستقلی برای تعیین آینده خود تاکید می‌کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم تنش‌زدایی کند، کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کرده و به تعهدات بین‌المللی خود در شفاف‌سازی فعالیت‌های نظامی پایبند باشد.» در ادامه بیانیه وزرای خارجی گروه هفت آمده است: «ما حمایت خود را از تلاش‌های فرانسه و آلمان در قالب نرماندی برای دستیابی به اجرای کامل توافق‌نامه‌های مینسک به منظور حل مناقشه در شرق اوکراین مورد تایید قرار می‌دهیم.»

علیه تهدید خارجی

نشست گروه هفت صرفاً بر مقابله با روسیه متمرکز نبود. وزاری خارجه انگلیس و فرانسه در خلال نشست وزرای خارجه گروه هفت، با یکدیگر دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: «دو کشور، به عنوان دموکراسی‌های بازار آزاد با روابط تاریخی، توافق کردند که باید در ترویج دموکراسی و آزادی در سطح جهان و به چالش کشیدن ‌متجاوزانی‌ مانند روسیه، متحد شوند. انگلیس بر ضرورت اتخاذ رویکردی عملی و کاربردی نسبت به مسائل دو جانبه مانند حق ماهیگیری و تجارت، تاکید کرد.» لیز تراس و «ژان-ایو لودریان»، همتای افرانسوی‌اش همچنین به رایزنی پیرامون همکاری‌ها در «ساحل» و روابط اقتصادی پرداختند.

در نشست وزرای خارجه «گروه هفت» برای مقابله متحدانه با «رفتارهای بدطینت» چین و مسکو، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا چین را یک «چالش استراتژیک و ایدئولوژیک» توصیف کرد. بورل گفت: «چین امروز یک چالش استراتژیک و ایدئولوژیک است و ما باید با هوشیاری، نیروهای خود را گردهم آورده تا از مسائلی چون آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی، که ۴۰ درصد صادرات اتحادیه اروپا از آن می‌گذرد، اطمینان حاصل کنیم.»

از سوی دیگر، وزرای خارجه آمریکا و ژاپن در دیدار خود در حاشیه نشست «گروه هفت» توافق کردند که برای مقابله با چین و کره شمالی، همکاری‌های خود را افزایش دهند. وزارت خارجه ژاپن در این باره گفت: وزرای دو کشور، در بحبوحه فضای امنیتی شدید و فزاینده در منطقه، در این مورد توافق کردند که باید قدرت بازدارندگی و توان واکنش اتحاد آمریکا و ژاپن را تقویت کنند. آن‌ها همچنین بر مخالفت شدید خود با تلاش‌های چین برای تغییر وضع موجود با اعمال زور در دریاهای چین شرقی و جنوبی تاکید کرده و اهمیت «ثبات و صلح» در سراسر تنگه تایوان را تصریح کردند.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای گروه هفت ناتوانی خود را در قبول مسئولیت اشتباهات خود از جمله در مورد وضعیت اوکراین نشان دادند. زاخارووا در صفحه تلگرام خود نوشت: «کشورهای گروه هفت از روسیه و اوکراین دعوت کردند تا به میز مذاکره بازگردند. آنها با این کار به ناتوانی خود در قبول مسئولیت اشتباهات خود اعتراف کردند». وی تاکید کرد که تعداد چنین اشتباهاتی توسط کشورهای گروه هفت بسیار زیاد است، از جمله مداخله در امور داخلی اوکراین که منجر به تقسیم مهلک در جامعه شد، کنترل دستی فرآیندهای تغییر قدرت که منجر به کودتای ضد قانون اساسی شد، عدم تمایل به تأثیرگذاری و همکاری با کی یف برای اجرای توافق‌های مینسک و مسئول دانستن روسیه در قبال اشتباهات خود. زاخارووا افزود: «روسیه و اوکراین نباید پای میز مذاکره کشیده شوند، بلکه اوکراین - اوکراین باید برای مذاکره احضار شوند».

همچنین سخنگوی کرملین نیز تاکید کرد که لفاظی‌های تهاجمی آمریکا به هیچ وجه به کاهش تنش بین مسکو و واشنگتن کمک نمی‌کند. پسکوف افزود: «ما در هفته‌های اخیر اظهارات خصمانه بسیاری شنیده‌ایم، متاسفانه این امر تنش‌ها را کاهش نمی‌دهد».

با این وجود و با نگاهی به این مولفه‌ها به نظر می‌رسد که نشست گروه هفت بیش از هر چیز دیگر تاکید خود را بر مقابله با تهدیدهای خارجی از سوی شرق گذاشته است.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 38828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =