رادیکالیسم به سبک خونتای نظامی

سوزاندن ۱۱ تن از غیرنظامیان توسط خونتای نظامی میانمار حالا به موضوع داغ مجامع حقوق‌بشری تبدیل شده که می‌تواند اوضاع سیاسی – امنیتی را در این کشور دوچندان بحرانی کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمان کودتای نظامی در میانمار، این کشور شاهد تظاهرات ضددولتی و درگیری‌های داخلی بسیار بوده است و در تمامی این مدت نهادهای بین‌المللی نگرانی بسیار خود را از اوضاع انسانی در میانمار اعلام کرده بودند. حال به نظر می‌رسد که این نگرانی‌ها پُر بیراه نبوده است.

جنایت دهشتناک

طی روزهای گذشته شاهدان عینی و رسانه‌های محلی در میانمار اعلام کردند که نیروهای نظامی ۱۱ روستایی از جمله خردسالان را در شمال غرب این کشور زنده زنده سوزاندند. به گزارش خبرگزاری آلمان، در ویدئوها و عکس‌هایی که روز چهارشنبه‌ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تصاویری از بدن‌های سوخته با دست‌های به پشت بسته شده در بین دود نشان داده شده است.  

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰۰ سرباز طی روزهای اخیر به روستای «دون تاو» در شهر «سالینجه» در منطقه «ساجاینگ» در میانمار یورش بردند. برادر یکی از قربانیان گفت: «برادرم فقط یک دانشجوی ۲۲ ساله بود. و چون سربازان آمدند ما دویدیم، اما او به دست آنها افتاد و کشته شد». سخنگوی دولت وحدت ملی مخالف، اسامی ۱۱ تن از اهالی روستا، از جمله پنج نوجوان که کم سن‌وسال‌ترین آن‌ها ۱۴ سال و یک مرد جوان ۱۹ ساله بود، را منتشر کرد. وی گفت: «این اقدامات جنایات جنگی درجه یک است. اینها اقدامات تروریستی مشخص و آشکار است».

از سوی دیگر، در حالی که دادگاه نظامی میانمار روز دوشنبه شش دسامبر «آنگ سان سو چی»، برنده جایزه صلح نوبل و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی را به چهار سال زندان محکوم کرده بود، با تصمیم فرمانده ارتش این کشور دو سال از محکومیت او کاسته شد.

به گزارش یورونیوز، «زاو مین تون»، سخنگوی دولت نظامی میانمار با اعلام این خبر تاکید کرده بود که اتهامات سوچی «تحریک ناآرامی‌های عمومی و نقض قوانین بهداشتی مرتبط با همه‌گیری کووید-۱۹» بوده است. وی پیش از اینکه حکم سوچی کاهش یابد به خبرگزاری فرانسه گفته بود که او «بر اساس بند ب ماده ۵۰۵ قانون مجازات به دو سال زندان و بر اساس قانون بلایای طبیعی به دو سال دیگر» محکوم شده است.

هنگامی که ارتش میانمار در تاریخ اول فوریه سال جاری میلادی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور و دولتش را سرنگون کرد، میانمار دچار بحران شد. این کودتا باعث برگزاری اعتراضات روزانه در شهرهای سراسر میانمار و وقوع درگیری میان نیروهای ارتش و نیروهای اقلیت‌های قومی در مناطق مرزی شده است.

این در حالی است که اعتراض‌ها علیه دیکتاتوری نظامیان در میانمار همچنان ادامه دارد. معترضان در میانمار در جریان یک «اعتصاب خاموش» علیه حکومت نظامیان و سرنگونی دولت منتخب این کشور جنوب شرق آسیا در کودتای فوریه، فروشگاه‌ها را تعطیل کرده و از حضور در خیابان‌ها اجتناب کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های میانمار در روز جمعه خیابان‌های خالی و فروشگاه‌های تعطیل در شهرهای سراسر این کشور را نشان داد، در حالی که معترضان در شهر «شویبو» لباس‌های سیاه به تن کرده و در سکوت راهپیمایی می‌کردند.

«خین سندر»، رهبر معترضان به رسانه‌ها گفت: «ما باید پیامی را به جهانیان درباره نقض‌های وحشتناک حقوق بشری در میانمار برسانیم. سکوت بلندترین فریاد است. ما خواستار احقاق حقوقمان هستیم. ما خواستار انقلاب هستیم. ما ناراحتی خود را نسبت به سرنگونی قهرمانان‌مان ابراز می‌کنیم.»

بهت جهانی

واکنش‌های جهانی به اقدام دهشتناک ارتش میانمار مبنی بر سوزاندن مخالفان و مردم غیرنظامی حیرت و ناباوری نهادهای جهانی را به دنبال داشت. دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که اقدامات اخیر ارتش میانمار در نقض حقوق بشری به مثابه «تشدید هشداردهنده» خشونت‌ها در این کشور است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای با استناد به گزارش‌ها مبنی بر کشتن و زنده زنده سوزاندن ۱۱ تن از جمله پنج کودک کم سن و سال توسط نیروهای امنیتی میانمار و اقدام این نیروها در کوبیدن خودرو به تظاهرکنندگان در این کشور گفت: «نقض فاحش حقوق بشر که اخیراً در میانمار ارتکاب یافته، نشان‌دهنده ‌تشدید هشداردهنده خشونت‌ است.»

«روپرت کولویل»، سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل این سازمان گفت: «ما از تشدید نگران‌کننده موارد نقض شدید حقوق بشر در میانمار حیرت‌زده شده‌ایم.» وی افزود: «تنها در یک هفته گذشته، نیروهای امنیتی میانمار ۱۱ تن، از جمله پنج کودک کم سن و سال،   را کشتند و سوزاندند و خودروها را به معترضانی که از حق اساسی خود برای برپایی تجمع مسالمت‌آمیز استفاده می‌کردند، کوبیدند.» وی خاطر نشان کرد در فاصله بیش از ۱۰ ماه از زمانی که ارتش میانمار دولت منتخب دموکراتیک این کشور را سرنگون کرد، وضعیت حقوق بشر در این کشور «در مقیاسی بی‌سابقه» وخیم‌تر شده است.

کولویل تصریح کرد: «این حملات شنیع و کاملا غیرقابل قبول بوده و ارزش‌های مشترک بشریت را مورد بی‌اعتنایی قرار داده‌اند. آنها به هیچ وجه مواردی پراکنده نیستند.» وی در ادامه افزود: «از زمان وقوع کودتا، نیروهای ژنرال مین آنگ هلاینگ مکررا در پایبندی به تعهداتشان تحت قوانین بین‌المللی برای حمایت از مردم کشور کوتاهی کرده‌اند. در نتیجه بیش از هزار و ۳۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن دیگر بازداشت شده‌اند.» سخنگوی این دفتر حقوق سازمان ملل تصریح کرد: «این موارد نقض‌ شدید حقوق بشر اخیر مستلزم یک واکنش محکم، یکپارچه و قاطع بین‌المللی است که منجر به مضاعف ساختن تلاش‌ها برای پیگیری پاسخگو کردن ارتش میانمار و احیای دموکراسی در میانمار شود.»

از سوی دیگر، این اقدام دولت میانمار از چشم مقامات آمریکایی پنهان نماند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت کشورش از بابت گزارش‌ها درباره اینکه سربازان ارتش میانمار ۱۱ نفر را در منطقه ساگینگ در شمال غربی این کشور یکجا جمع کرده و به قتل رسانده‌اند، خشمگین است و این اقدام ارتش میانمار را محکوم می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از بابت گزارش‌های ‌موثق و منزجرکننده‌ مبنی بر اینکه ارتش برمه ۱۱ روستایی از جمله چند کودک را در شمال غرب برمه به بند کشیده و آنها را زنده سوزانده است، خشمگین هستیم.»

پرایس درخواست واشنگتن از ارتش میانمار برای پایان دادن به استفاده از خشونت و آزاد ساختن کسانی که از زمان تصرف قدرت در میانمار توسط ژنرال‌های ارتش این کشور در کودتای اول فوریه به ناحق در بازداشت بوده اند، را تکرار کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد که وقایع اخیر در مینمار نشانه‌ای شوم از بدتر شدن اوضاع در این کشور بحران‌زده است و باید منتظر ماند و دید که این تحولات خون‌آلود در آینده به چه سمت و سویی کشیده می‌شود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 38700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =