اثر پررنگ سیاست در جهان ورزش

تحریم المپیک زمستانی پکن از سوی ایالات متحده و همچنین احتمال همراهی شرکای استراتژیک واشنگتن به جنگ جدید تبدیل خواهد شد که بدون شک چین هم آنرا تلافی می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ورزش عموماً حوزه‌ای تلقی می‌شود عاری از سیاست و تنش‌های برآمده از آن. با این همه، تاریخ نشان داده که این حوزه نیز از منازعات ژئوپولتیکی در امان نبوده و حال به نظر می‌رسد که مسابقاتی بین‌المللی بهانه‌ای برای زورآزمایی‌های میان دو قدرت اصلی جهان شده است.

بایکوت بازی‌های زمستانی

دیروز (سه‌شنبه) سخنگوی کاخ سفید بایکوت دیپلماتیک بازی‌های ۲۰۲۲ پکن را اعلام کرد و گفت که آمریکا هیچ مقام دولتی را برای این بازی‌ها به پایتخت چین اعزام نمی‌کند. به گزارش پایگاه خبری هیل، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ نماینده رسمی یا دیپلماتی را برای حضور در بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن اعزام نمی‌کند و علتش هم ارتکاب نسل‌کشی و جرایم علیه بشریت در سین‌کیانگ و سایر نقض‌های حقوق بشری است.»

وی ادامه داد: «وزرشکاران تیم آمریکا حمایت کامل ما را دارند و ما ۱۰۰ در صد از خانه از آن‌ها حمایت می‌کنیم. همانطور که بایدن به شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین گفته، دفاع از حقوق بشر در ژنتیک (دی‌ان‌ای) آمریکایی‌ها است. ما تعهدی اساسی به ترویج حقوق بشر داریم، به شدت از این موقعیت خود دفاع می‌کنیم و به اقداماتی برای پیشبرد حقوق بشر در چین و فراتر از آن ادامه خواهیم داد.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا آمریکا وزرشکارانش را از بازی‌ها خارج نمی‌کند، گفت: «فکر نمی‌کنم که این اقدام درستی برای جریمه کردن ورزشکارانی باشد که تمرین کرده‌اند و برای این لحظه آماده شده‌اند. ما با اعزام نکردن یک هیات رسمی از ایالات متحده پیام روشنی برای دولت چین ارسال می‌کنیم. کاخ سفید متحدانش را از این تصمیم آگاه کرده اما تصمیم را بر عهده آنها گذاشته که می‌خواهند این بازی‌ها را بایکوت کنند یا خیر.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات احتمالی از سوی وزارت خارجه چین نیز گفت: «در این باره اطلاعی ندارم. نظر همه ما این است که این روش درستی برای مشاهده یا چارچوب بندی رابطه بین ما و چین نیست. دیدگاه ما این است که همکاری در موضوعات فراملی به نفع ما نخواهد بود، این یک معامله نیست و چین باید در مورد مسائل مربوط به جامعه جهانی با قدرت تمام اقدام کند.»

این در حالی است که ماه گذشته میلادی، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که بایکوت بازی‌های المپیک پکن مساله‌ای است که مدنظر دارد. در آن زمان، کاخ سفید گفته بود که درباره یکسری مسائل در چین از جمله نقض‌های حقوق بشری نگران است. علاوه بر آن، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم آمریکا برای بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن گفت که چین اقدامات «تلافی‌جویانه قاطعی» در این زمینه انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین بدون اشاره به اقداماتی که پکن در پاسخ به آن در نظر دارد، گفت: «چین نارضایتی خود را ابراز می‌کند و به شدت با تصمیم آمریکا مخالفت می‌کند. ما پیشتر اعتراض رسمی خود را در برابر تصمیم آمریکا نشان داده‌ایم و همچنین اقدامات متقابل شدیدی را اتخاذ خواهیم کرد.»

لیجیان افزود که آمریکا باید از سیاسی کردن ورزش و هیاهوی به اصطلاح «بایکوت دیپلماتیک» دست بردارد تا بر گفت‌وگو و همکاری چین و آمریکا در زمینه‌های مهم تأثیری نگذارد. وی افزود: «سیاستمداران ایالات متحده بدون اینکه به بازی‌ها دعوت شوند به «بایکوت دیپلماتیک» را تبلیغ و ترویج می‌کنند. هدف این تفکر واهی و خودنمایی، قطعاً سیاسی است.»

تردید غرب درباره حضور در پکن

در پی تصمیم آمریکا به بایکوت بازی‌های المپیک زمستانی پکن، شماری از کشورهای غربی نیز نسبت به انجام اقدامی مشابه گمانه‌زنی کردند. معاون نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته ‌اعلام کرد که لندن به بررسی حضور یا بایکوت دیپلماتیک در بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۲ زمستانی پکن می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر از سوی «دومینیک راب»، معاون نخست‌وزیر انگلیس در حالی مطرح شده که مقام‌های دولت آمریکا قرار است حضور دیپلماتیک در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را به خاطر اقدامات مستبدانه و نقض‌های حقوق بشری این کشور بایکوت کنند. معاون «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت: «از من پرسیده شد که آیا به پکن می‌روم یا نمی‌روم و ما در زمان مناسب آن را در نظر خواهیم گرفت.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور انتظار دارد که متحدانش در روزهای آتی از تصمیم واشنگتن پیروی کرده و بازی‌های المپیک ۲۰۲۲ پکن را بایکوت کنند. به گزارش اسپوتنیک، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «هنگامی که ایالات متحده صحبت می‌کند، زمانی که اقدام می‌کند، جهان گوش می‌دهد، همانطور که ما بارها در زمینه اوضاع در سین‌کیانگ انجام داده‌ایم.» وی ادامه داد: «این تنها آمریکا نیست که این اقدامات را انجام می‌دهد، بلکه ما اغلب در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود عمل می‌کنیم و همانطور که مشخص است به طور اجتناب‌ناپذیری پیامدهای مختلفی را در پی دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره اعزام نماینده از سوی این کشور برای حضور در بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۲ پکن نیز افزود که این یک تصمیم مستقل است که هر کشوری باید آن را اتخاذ کند و ایالات متحده به صورت کامل از دیگر کشورها انتظار دارد تا تصمیم خود را در این باره در روزها و هفته‌های آتی اعلام کنند.»

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن بوده که کانادا در حال بررسی تحریم مشابهی است، اما «پاسکال سنت اونگ»، وزیر ورزش کانادا، لحظاتی پس از اعلام ایالات متحده مبنی بر تحریم دیپلماتیک المپیک گفت که دولت لیبرال در اتاوا هنوز تصمیم نگرفته است که آیا از این اقدام آمریکا پیروی می‌کند و از اعزام مقامات دولتی به المپیک زمستانی آتی در چین خودداری می‌کند یا نه. وزیر ورزش کانادا گفت که دولت همچنان در حال گفتگو با همه متحدان «سنتی» کانادا است.

در ادامه، کمیته بین‌المللی المپیک به تصمیم آمریکا در قبال تحریم المپیک زمستانی واکنش نشان داد. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) تصمیم مقامات آمریکایی برای تحریم بازی‌های المپیک زمستانی آینده پکن را درک می‌کند. سخنگوی این سازمان به خبرگزاری فرانسه گفت: «حضور یا عدم حضور مقامات دولتی و دیپلمات‌ها در بازی‌ها تصمیم شخصی هر دولت است که کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل بی‌طرفی سیاسی خود کاملاً به آن احترام می‌گذارد.»

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 38106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =