بلیت نیم میلیونی کنسرت‌های لاکچری!

با وجود دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن‌های کنسرت برای مخاطبان، هنوز هم برگزاری کنسرت در پایتخت در هاله ای از ابهام قرار دارد اما این روند در جزیره کیش متفاوت است.

به گزارش آتیه آنلاین، به دنبال تعطیلی دو ساله کنسرت ها در ایران، به تازگی برگزاری تورهای موسیقی در سایر کشورها از سوی هنرمندان ایرانی از سرگرفته شده و بسیاری از هنرمندان کشورمان به اجراهای خارج از کشور و برگزاری کنسرت‌ها در کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان و ترکیه و ... روی آوردند.  این در حالی ست که در داخل واکسیناسیون عمومی به‌صورت گسترده انجام شده و اگر کنسرت‌های داخلی در تهران و سایر استان‌ها زودتر راه می‌افتاد، برخی‌ افرادی که صرفا برای شرکت در کنسرت خوانندگان پاپ به ترکیه می‌روند، عطای این سفر را به لقایش می بخشیدند.

در کیش نیز با نگاهی به قیمت بلیت‌های کنسرت ها، سقف قیمت ۴۵۰ هزار تومان قرار داده‌ شده؛ رقمی که به طرز شگفت‌انگیزی گران است و موسیقی و کنسرت‌هایش را بیش از گذشته به کالایی لوکس و دست نیافتنی برای اقشار کم‌درآمد تبدیل می‌کند. بهنام بانی، بابک جهانبخش، رضا بهرام، آرون افشار، مسعود صادقلو و علیرضا طلیسچی؛ خوانندگانی هستند که کنسرت‌های‌شان در جزیره کیش برگزار شده یا برگزار خواهد شد. اما سوال اینجاست که ملاک این قیمت‌گذاری‌ها چیست و وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلیِ فرهنگ و هنر آیا نظارتی بر این قیمت‌ها دارد یا خیر.

در همین راستا  دو روز پیش، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی «امیر جاهد» به قیمت بیلت کنسرت‌ها واکنش نشان داد و اظهارکرد: در حالی که می دانیم متاسفانه فعالیت های هنری به مرکز شهر و بالا متمرکز شده است و به یکی از مصیبت ها تبدیل شده است، متاسفانه اجراهای موسیقی مان هم با بلیت‌های بسیار گران برگزار می‌شود و موسیقی از دسترس توده مردم و مخاطبان مهم و اصلی موسیقی دور شده است. با این قیمت‌های نجومی، طبقه متوسط جامعه، بدنه‌ کارمند و دانشجوی جامعه امکان کنسرت رفتن ندارد و اگر هم بتواند شاید سالی یکبار! ما باید هزینه های اجراهای موسیقی را پایین بیاوریم و از ظرفیت تمام سالن های دولتی یا متعلق به شهرداری استفاده کنیم.

با این حال کیوان عرب، مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری کیان هنر، درباره برگزاری کنسرت‌ خوانندگان داخلی در ترکیه به همشهری گفته است: بسته به میزان تقاضا برای اجرا، یک خواننده انتخاب می‌شود تا در کشور مقصد، کنسرت برگزار کند و این موضوع هیچ ارتباطی به برگزارشدن یا نشدن کنسرت در ایران ندارد. همانطور که می‌دانید، بعضی از خوانندگان که در ماه‌های آینده در ترکیه کنسرت دارند، در کیش یا تبریز هم کنسرت برگزار کرده‌اند؛ مثلا علیرضا طلیسچی که ۳۰آذر در استانبول کنسرت دارد، هم‌اکنون در کیش هم در حال برگزاری کنسرت است. برگزارنشدن کنسرت در تهران و کلانشهرها نیز پیرو عدم‌ مجوز ستاد ملی مقابله با کروناست که البته پایان آذرماه اجرای کنسرت در این شهرها هم برقرار می‌شود. وی پیرامون دلایل اقتصادی این مقوله، برگزاری این کنسرت‌ها را برخلاف تصور رایج تجاری‌بودن، ناشی از تلاش برای ترویج هنر و موسیقی ایرانی در کنار تقویت رزومه خواننده‌ و تهیه‌کنندگان دانست و ادامه داد: کنسرت‌های خارج از کشور برای خوانندگان داخلی و برگزارکنندگان آنها توجیه اقتصادی چندانی ندارد؛ زیرا سود هر کنسرت در ایران حدود ۳۰درصد است حال آنکه این رقم در کنسرت‌های ترکیه بسیار کم و در حدود ۱۰درصد است که در برخی مواقع همین سود کم هم به‌دست نمی‌آید. این تهیه‌کننده، هزینه‌های برگزاری یک کنسرت در ایران و ترکیه را برابر اعلام کرد و گفت: مجموع این ارقام اعم از اجاره سالن و ملزومات آن، هزینه خواننده و کلیه عوامل، حدود ۲۰۰میلیون ‌تومان است که با هزینه ۸۰هزارلیری در ترکیه تقریبا برابری می‌کند. ضمن آنکه در هزینه کنسرت‌های ترکیه، بلیت رفت‌وبرگشت و اقامت گروه نیز لحاظ شده است.

کد خبر: 37882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =