تضاد منافع در بغداد

انتخابات و ایجاد تنش میان گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی شیعی عراق حکایت از مهندسی واشنگتن و متحدان آمریکا در اجرای این قبیل سناریوها دارد تا بغداد را با مشکل روبرو کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از آخرین دیدار میان رهبران گروه‌های شیعه عراقی، روز گذشته (یکشنبه) یک منبع آگاه سیاسی در گفتگو با العراقیه از نشست مجدد میان گروه‌های مذکور خبر داد. به گفته این منبع آگاه قرار است رهبران چارچوب هماهنگی با رهبر جریان صدر عراق به منظور تکمیل گفتگوها پیرامون تشکیل دولت جدید نشستی داشته باشند. بنابر اعلام این خبرگزاری این رهبران روز سه شنبه با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در مقر اقامتش در شهر نجف دیدار می‌کنند تا گفتگوها و بررسی‌ها را درباره پرونده انتخابات پارلمانی تکمیل کنند. همچنین قرار است در این نشست مکانیزم انتخاب نخست‌وزیر جدید و شکل دولت آتی بررسی شود.

چالش احقاق حق در بغداد

چارچوب هماهنگی که متشکل از گروه‌های شیعه مخالف نتایج انتخابات پارلمانی است روز پنجشنبه هم با صدر دیدار کرده و به بررسی گزینه‌های پس از انتخابات و راه‌های وحدت گروه‌های شیعی پیش از تشکیل دولت جدید پرداخت. این درحالی است که صدر پس از این نشست اعلام کرد، دنبال تشکیل دولت اکثریت سیاسی است اما گرو های سیاسی شیعه مخالف او، با این طرح مخالفند.

علاوه براین کمیساریای عالی انتخابات عراق ۳۰ اکتبر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد و براساس آن فراکسیون صدر با کسب ۷۳ کرسی در راس قرار گرفت. اما با وجود ادامه گفتگو و تلاش برخی از جریان‌ها در خصوص اتخاذ تصمیمی واحد برای آینده سیاسی عراق کماکان ائتلاف الفتح به رهبری عادی العامری به نتیجه شمارش آراء معترض است. از این رو دادگاه فدرال، بالاترین نهاد قضایی عراق ۱۳ ماه جاری میلادی را موعد بررسی شکایت مربوط به لغو نتایج انتخابات که از سوی هادی العامری مطرح شده، تعیین کرد.  این درحالی بود که هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح روز شنبه با بیان اینکه اختلاف فاحشی در نوار کاغذی نتایج آرا که به نامزدها تحویل داده شد و نتایج اعلام شده وجود دارد، گفت: «ما شکایتی به دادگاه فدرال تقدیم کردیم و دلایل و مستندات لازم و نیز شش گزارش درباره پرونده تقلب و تخلف‌های کمیساریا را در دست داریم. ما تصمیم دادگاه فدرال در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی را قبول خواهیم کرد».

در بخش دیگری از گزارش الغدیر آمده است که هادی العامری در پایان سخنان خود تاکید کرد که ما معتقدیم ابطال انتخابات توسط دادگاه فدرال یکی از راه‌های خروج از بحران کنونی است. در همین راستا احمد الاسدی، یکی از رهبران الفتح نیز روز گذشته (یکشنبه) با اشاره به شاخص‌های مورد توجه الفتح برای طرح شکایت تصریح کرد که شکایت‌های ارائه شده درباره تقلب در نتایج انتخابات بر گزارش شرکت آلمانی هنسولدت متمرکز هستند.

از طرفی روز شنبه «عدنان فیحان»، عضو ائتلاف الفتح نیز گزارش شرکت آلمانی بررسی‌کننده دستگاه‌های رای‌گیری را اعلام و تاکید کرد: «گزارش‌های این شرکت آلمانی دربردارنده اطلاعات حساسی درباره نقاط ضعف نظام انتخاباتی است، کمیساریا اثرانگشت همه رای‌دهندگان را در اختیار نداشت لذا اهمال و کم‌کاری بسیاری در تطابق اثرانگشت رای‌دهندگان وجود داشت».

فیحان با بیان اینکه کمیساریا آمادگی فنی برای برگزاری انتخابات را نداشت، گفت: «شرکت آلمانی بررسی‌کننده برنامه دستگاه‌های انتخاباتی، این دستگاه‌ها را بررسی و گزارشی به نهادهای مربوطه ارائه کرده است. برنامه‌های دستگاه تسریع نتایج (بیکوز) علیرغم توصیه شرکت به عدم آپدیت برنامه‌ها، در تاریخ ۹/۲۰ و ۱۰/۱۰ تغییر یافته است».

از سوی دیگر محمد سالم الغبان، از رهبران ائتلاف الفتح هم اعلام کرد که دادگاه فدرال قصد دارد پس از اینکه امروز شکایت ارائه شده را بررسی کرد، برای پیگیری جزئیات گزارش شرکت آلمانی، در بررسی نتایج انتخابات از کارشناسان استفاده کند.

هشدار در مورد عدم خروج آمریکا

اما موضوع تقلب در انتخابات پارلمانی و پیگیری شکایت‌ها به اظهارات مقامات الفتح محدود نشد. یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در عراق نیز در گفتگو با سایت خبری المعلومه اعلام کرد، ادله و شواهد قاطعی در مورد وجود تقلب و دستکاری در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور وجود دارد.

بر همین اساس کاطع الرکابی، از نمایندگان این ائتلاف به سایت خبری المعلومه گفت: «قوه قضائیه بالاترین نهاد در کشور است و ائتلاف دولت قانون درمورد نتایج انتخابات و بررسی جدی شکایت‌ها در مورد تقلب در انتخابات پارلمانی به دادگاه فدرال اعتماد کامل دارد».

الرکابی با بیان اینکه موضع برخی گروه‌های سیاسی در مورد نتایج انتخابات، مورد تاکید قرار گرفت و منتظر تصمیم دادگاه فدرال در مورد شکایت‌های ارائه شده است خاطرنشان کرد که با وجود شرایط فعلی و ادامه ارائه مستندات از سوی جریان‌های سیاسی اقدامات قانونی و مردمی در مخالفت با نتایج اعلام شده پیرامون انتخابات ادامه دارد.

اما در شرایطی که فضای داخلی بغداد درگیر موضوع انتخابات پارلمانی عراق و اعتراض برخی گروه‌ها به نتایج آن هستند، ائتلاف الفتح عراق به رهبری هادی العامری به گروه‌های سیاسی در این کشور درباره توقف خروج اشغالگران از خاک عراق هشدار داد و تاکید کرد که این مساله عامل بازگشت به خانه اول خواهد بود. در همین رابطه حامد الموسوی، عضو ائتلاف فتح عراق در گفتگو با سایت المعلومه اظهار کرد: «زمان باقی مانده برای اجرای توافقنامه عراق و آمریکا درباره خروج نیروهای بیگانه از کشور تنها ۳۰ روز است و تاکنون هیچ نشانه‌ای از آن دیده نشده است».

موسوی معتقد است که با وجود اظهارات رسانه‌ای، تا این لحظه در پایگاه‌هایی که نیروهای آمریکایی در اختیار دارند، هیچگونه عملیات آمادگی و مقدمات خروج آغاز نشده و عملا این پایگاه‌ها طبق حکم پارلمان و توافق اعلام شده میان الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) و بایدن (رئیس جمهور آمریکا)، به مسؤولان عراقی تحویل داده نشده‌اند.

این عضو ائتلاف فتح عراق افزود: «آنچه به نیروهای عراقی تحویل داده شده، خودروهای زرهی، تجهیزات و بقایای خودروهایی هستند که نمی‌توانند تجهیزاتی برای یک ارتش نظامی باشند و این نشان می‌دهد که آمریکا سعی دارد افکار عمومی جهان را اینگونه فریب دهد که تجهیزات خود و یا بخشی از آن را به نیروهای عراقی تحویل داده است».

در آخر باید خاطرنشان کرد که موضوع انتخابات و ایجاد تنش میان گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی شیعی که همزمان با انحراف در اجرای مصوبه در رابطه با خروج اشغالگران آمریکایی‌ از عراق دنبال می‌شود، حکایت از مهندسی واشنگتن و متحدان آمریکا در اجرای این قبیل سناریوها دارد. اقداماتی که در نهایت تمامیت و امنیت عراق را هدف قرار داده و مهمترین هدف از اجرای آن قربانی کردن حیات و سرنوشت ملت عراق است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 37750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =