خیزش کودکانه در قاره‌ سبز!

شروع فاز جدید اعتراضات مردمی علیه قوانین و مقررات کرونایی می‌تواند بدل به یک تنش سیاسی در اروپا شود که باید دید دولت‌های مستقر چگونه قرار است با آن مقابله کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا، کشورهای اروپایی بار دیگر محدودیت‌های جدیدی را برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری وضع کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که مردم قاره سبز علاقه چندانی به اعمال این محدودیت‌ها ندارند.

بحرانی به نام اومیکرون

درست زمانی که بحران سویه دلتای کرونا رو به کاهش گذاشته بود و بسیاری از مردم در سراسر جهان می‌توانستند نفس راحتی بکشند، گزارش شد که آفریقای جنوبی از سویه‌ای نوین به نام اومیکرون پرده برداشته است، سویه‌ای که قدرت انتقال آن به مراتب از سویه پیشین بیشتر است. طی روزهای اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی از افزایش موارد ابتلا به این سویه خبر دادند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در قاره اروپا «بسیار نگران» است. دکتر «هانس کلوگه»، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی به بی‌بی‌سی گفت که اگر تدابیری در سراسر اروپا برقرار نشود، تا بهار آینده بیش از نیم میلیون مرگ ثبت خواهد شد.  وی گفت که اقداماتی مانند زدن ماسک می‌تواند یک کمک فوری برای مقابله با این مسئله باشد. هشدار این مقام سازمان بهداشت جهانی در حالی صورت گرفته که در روزهای اخیر چندین کشور اروپایی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا خبر دادند و حتی در برخی از این کشورها مقررات تعطیلی سراسری به اجرا گذاشته شده است.

این مقام سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد که فرارسیدن فصل زمستان، میزان ناکافی واکسیناسیون و شیوع نوع دلتا کرونا در منطقه که از بقیه سویه‌های ویروس قابل انتقال‌تر است، از عوامل ایجاد این موج جدید است. وی خواهان افزایش میزان واکسیناسیون و انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه بهداشت عمومی و همچنین استفاده بیشتر از درمان‌های دارویی جدید برای مبارزه با این موج شیوع بیماری شد. کلوگه به بی‌بی‌سی گفت: «کووید-۱۹ بار دیگر به عامل اول مرگ و میر در منطقه ما (اروپا) تبدیل شده است.» وی افزود که برای مبارزه با این بیماری «همه ما می‌دانیم که چه کارهایی لازم است انجام دهیم.»

کارشناسان بهداشتی هشدار داده‌اند که برنامه واکسیناسیون اجباری باید به عنوان «آخرین راه حل» استفاده شود، اما وقت آن رسیده ‌که ‌بحث‌های قانونی و اجتماعی‌ درباره این موضوع شروع شود. کارشناسان عنوان کردند که پیشتر طرح‌هایی از جمله صدور «پاسپورت کووید» انجام شده است و این اقدامات ‌محدودیت آزادی نخواهد بود، بلکه ابزاری است که ما بتوانیم آزادی‌های فردی‌مان را حفظ کنیم.‌

اتریش اولین کشور اروپایی بود که اعلام کرد واکسیناسیون در این کشور الزام‌آور می‌شود و از اول فوریه سال بعد واکسیناسیون کرونا اجباری می‌شود. این تصمیم در پی برقراری قرنطینه و تعطیلی سراسری به مدت محدود گرفته شد. اتریش با افزایش شدید آمار مبتلایان رو به رو است. این کشور یکی از پایین‌ترین آمارهای واکسیناسیون را در میان کشورهای غربی دارد. گفتنی است که بسیاری از کشورهای اروپایی تدابیری برای مقابله با موج جدید شمار مبتلایان به کرونا به اجرا گذاشته‌اند.

 دولت اسلواکی هم اعلام کرد افراد واکسینه نشده مشمول مقررات قرنطینه و محدودیت رفت‌وآمد خواهند شد و درجمهوری چک نیز دسترسی واکسینه نشده‌ها به بعضی خدمات محدود خواهند شد. مسئولان دولتی آلمان هم موافقت کرده‌اند که در مناطقی که شمار مراجعه مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌ها زیاد است، محدودیت‌هایی را برای افراد واکسینه نشده به اجرا بگذارند. در حال حاضر، ۱۲ ایالت از ۱۶ ایالت آلمان با افزایش آمار مبتلایان مواجه است.

ضدیت با محدودیت‌

طی روزهای اخیر ناآرامی‌های جدیدی در هلند و چندین کشور اروپایی علیه قوانین و محدودیت‌های جدید و قرنطینه در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا رخ داد. یک شب پس از اعتراضات خشونت‌آمیز در شهر روتردام که منجر به تیراندازی پلیس شده بود، در شهر لاهه نیز معترضان به سمت پلیس مواد آتش‌زا پرتاب کردند و دوچرخه‌ها را آتش زدند. در اتریش، کرواسی و ایتالیا هم هزاران تظاهرکننده‌های معترض نسبت به محدودیت‌های جدید به خیابان‌ها آمدند.

این در حالی است که بسیاری از دولت‌های اروپایی در تلاش برای مقابله با افزایش تعداد مبتلایان هستند و به همین دلیل، اقدام به اعمال محدودیت‌های جدید کرده‌اند. در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان تعداد روزانه مبتلایان بی‌سابقه بوده است.

طی اعتراضات در شهر لاهه معترضان که سرهای خود را پوشانده بودند، دوچرخه‌هایشان را در خیابان‌ها آتش زدند. پلیس ضد شورش هم با استفاده اسب، سگ و باتوم به تعقیب این افراد شورشی رفت و مقامات این شهر اقدام به اعلام شرایط فوق‌العاده کرده‌اند.

در اتریش افرادی که واکسینه نشدند و قوانین کرونایی را نقض می‌کنند که تا ۱۱ دسامبر سال جاری میلادی تمدید شده، باید جریمه‌ای تا ۵۰۰ یورو بپردازند. هر فردی هم که از چک‌آپ‌های واکسینه تبعیت نکند، تا هزار و ۴۵۰ یورو جریمه می‌شود. در وین هزاران تن علیه این محدودیت‌ها دست به اعتراض زدند. معترضان در وین پلاکاردهایی در دست داشتند که رویشان «خودم تصمیم می‌گیرم»، «اتریش را یک بار دیگر باشکوه می‌کنیم» و «انتخابات جدید» (اشاره به تنش‌های سیاسی اخیر در این کشور) نوشته شده بود.

صدها تن هم در یورک واقع در انگلیس دست به ‌اعتراض زده و در مقابل ساختمان اصلی این شهر تجمع کردند. در شهر «اوترخت» هلند نیز چند هزار نفر در اعتراض به محدودیت‌های جدید کرونایی که همین چند روز پیش وضع شده،‌ تجمع کردند. معترضان در خیابان‌های این شهر دست به راهپیمایی زده و شعار «آزادی بهداشتی همین الان!» سر دادند و پرچم‌های هلند را به دست گرفتند. حضور گسترده پلیس نیز در سراسر مسیر راهپیمایی به چشم می‌خورد. بسیاری از معترضان در هلند می‌گویند این فشارهای زیاد برای اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی از سوی دولت برای آن است که اگر مردم می‌خواهند در فعالیت‌های عمومی و اجتماعی حضور یابند، باید واکسینه شوند. اعتراضاتی هم علیه محدویت‌ها و قرنطینه جدید کرونا در پی شیوع سویه جدید این بیماری ویروسی در اسپانیا و ایتالیا برگزار شد.

این در حالی است که در آمریکا هم کاخ سفید اعلام کرده که برنامه‌ای برای بازگشت به دوران قرنطینه و تعطیلی اقتصاد به منظور جلوگیری از شیوع موج جدید کرونا را ندارد، تصمیمی که به نظر میرسد دولت ایالات متحده به دلیل بروز اعتراضات در آمریکا به دنبال ناآرامی‌ها در چند پایتخت اروپایی اتخاذ کرده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد که بسیاری افراد از وضعیت کرونایی این چند سال گذشته به تنگ آمده‌اند و در عین حال تصمیم گرفته‌اند اعتراض کورکورانه را به اقدام جمعی درخور ترجیح دهند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 37749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =