پذیرش دانشجو در رشته یادگیری الکترونیکی از سال ۱۴۰۱

رییس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از راه‌اندازی رشته «یادگیری الکترونیکی» در دوره کارشناسی ارشد برای نخستین بار در کشور در این دانشگاه خبر داد و گفت: پذیرش دانشجو در این رشته از سال آینده آغاز می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، الهه حجازی روز یکشنبه درباره ضرورت راه‌اندازی این رشته افزود: از سال ۱۳۹۸ و پس از شیوع کرونا، تجربه آموزش عالی کشور در حوزه آموزش مجازی ارتقا پیدا کرد اما به دلیل اینکه به یک باره در شرایط ویژه قرار گرفتیم به سختی یا به طور محدود امکان دسترسی به افرادی وجود داشت که متخصص حوزه آموزش مجازی و آگاه به روش‌های مبتنی بر یادگیری الکترونیکی باشند و بتوانند با چندرسانه‌ای کار کنند یا به ارزشیابی برنامه‌ها بپردازند.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز بود برنامه‌ای متناسب با شرایط و نیازهای روز طراحی و راه‌اندازی کنیم تا ضمن برطرف شدن خلأهای موجود در زمینه آموزش مجازی، نیروی متخصص مورد نیاز برای این حوزه نیز تربیت شود.

رییس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران یادآور شد: البته در گذشته یک برنامه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران وجود داشته که رویکرد آن بیشتر سخت‌افزاری بود و کمتر به جنبه‌های مختلف آموزش الکترونیکی توجه شده است.

حجازی، کارشناسی‌ارشد «ارزشیابی آموزشی» را دیگر رشته جدید این دانشکده اعلام کرد و گفت: این رشته بین‌رشته‌ای برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و دانشگاه تهران به عنوان پیشنهاددهنده آن، تنها دانشگاه مجری این رشته در کشور است. در این بین‌رشته‌ای، رشته‌های سنجش، برنامه‌ریزی درسی و روان‌شناسی تربیتی مشارکت دارند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، وی درباره ضرورت راه‌اندازی این بین‌رشته‌ای هم گفت: درسی به نام ارزشیابی آموزشی داشتیم، ولی ارزشیابی یک مبحث بسیار گسترده و یک تخصص است، نه یک واحد درسی. به همین دلیل برنامه‌ای را در قالب کارشناسی ارشد ارزشیابی آموزشی ایجاد کردیم تا نیروهایی تربیت شوند که اگر می‌خواهند بر روی مباحث ناظر بر سنجش یا اندازه‌گیری بویژه در عملکردهای آموزشی فعالیت کنند، دارای قابلیت‌های لازم باشند.

رییس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران همچنین از رشته «مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی» به عنوان یکی دیگر از رشته‌های جدید دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران نام برد و افزود: این رشته امسال با پذیرش دانشجو فعالیت خود را آغاز کرده است.

حجازی درباره این رشته بین‌ رشته‌ای اظهار داشت: این رشته به رویکردهای مختلف در آموزش عالی (اقتصادی، مدیریت، تعلیم و تربیت) می‌پردازد. تربیت متخصصان در حوزه مدیریت آموزش عالی با نگاه ویژه به رفع مشکلات این عرصه، از اهداف این برنامه است.

وی با تاکید بر اهمیت نظریه‌پردازی در علوم انسانی گفت: در همین راستا پیشنهاد راه‌اندازی رشته «مغز، ذهن، تربیت» در دوره کارشناسی ارشد را ارایه کرده‌ایم تا دانشجویانی که بعد نظری‌ خیلی قوی داشته و دوست دارند وارد بخش نظری شوند، بتوانند در این رشته تحصیل کنند.

استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تاکید کرد: رشته «مغز، ذهن، تربیت» این امکان را می‌دهد تا دانشجویانی که به فعالیت‌های فکری و نظری علاقه دارند و از سوی دیگر در حوزه‌های فلسفه و روانشناسی هم ورود دارند، وارد این رشته شوند و در نتیجه بتوانیم یک سری افراد متفکر و نظریه‌پرداز را در این زمینه تربیت کنیم.

حجازی یادآور شد: رشته روان‌شناسی تربیتی سال‌ها است که در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تدریس می شود ولی رشته «ذهن، مغز و تربیت» به هر سه بعد نرم‌افزاری (مغز)، روان‌شناسی تربیتی و فلسفه توجه دارد تا افراد متفکری در این زمینه تربیت شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که رشته «ذهن، مغز و تربیت» بتواند با دریافت مجوز از سال آینده در دانشگاه تهران اجرا شود.

کد خبر: 37697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =