سد «قرمز» پیش روی بایدن!

دموکرات‌ها اگر در انتخابات دور دوم سنا شکست بخورند بسیاری از حباب‌های امیدی که با پیروزی بایدن شکل گرفته، یکباره فرو می‌ریزد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، انتخابات زودهنگام مرحله دوم سنا برای تعیین تکلیف دو کرسی خالی مانده ایالت جورجیا در مجلس سنای فدرال از روز گذشته (سه‌شنبه) با ثبت‌نام یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی رای‌گیری پستی آغاز شد. دو کرسی باقی‌مانده در این ایالت، سرنوشت سنای این کشور و چیدمان حزبی آنرا تعیین می‌کند. البته ناگفته نماند که رای‌گیری به‌صورت رسمی از پنجم ژانویه آغاز می‌شود و رویداد روز گذشته مربوط به رای‌گیری غیابی است.

اساسا و بنا به سنت، انتخابات سنا چندان جذابیتی برای توده مردم آمریکا نداشته، خاصه آن‌که بنا باشد به دور دوم هم بکشد. اما آنچه این انتخابات را متمایز کرده رقابت نزدیک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر کرسی‌های سنا است. در حال حاضر، نسبت کرسی‌های سنا ۵۰ به ۴۸ به نفع جمهوریخواهان است. برای آنکه این حزب بتواند برتری خود را حفظ کند باید حداقل یکی از دو کرسی که از امروز در جورجیا به رقابت گذاشته می‌شود؛ از آن خود کند. از سوی دیگر، پیروزی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، جان تازه‌ای به حیات سیاسی آمریکا دمیده است و بسیاری تلاش دارند با دادن اکثریت به دموکرات‌ها راه را برای اعمال سیاست‌های بایدن و تغییر در روندهای اعمال‌شده از سوی «دونالد ترامپ» باز کنند.

رقابت بر سر دو کرسی

اگر هر دو کرسی به حزب دموکرات واگذار شود و کار به تساوی ۵۰-۵۰ بکشد، طبق قانون، اختصاص یک کرسی ثابت به «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهور که یک دموکرات است به منزله ختم کلام در رای‌گیری‌های سنا خواهد بود و آنوقت نتیجه ۵۱ به ۵۰ به نفع دموکرات‌ها تمام می‌شود. نتیجه رقابت‌های دور دوم انتخابات سنا در جورجیا احتمالا نشان می‌دهد جو بایدن در زمان آغاز به کار دولتش در بیستم ژانویه (اول بهمن ماه) تا چه حد از همراهی کنگره برخوردار خواهد بود. گمانه‌زنی‌ها در زمینه نتیجه این انتخابات بسیار است و هر کدام بنا به شواهد و قرائنی مشخص، کفه ترازو را به سود یکی از جبهه‌ها سنگین می‌کند. با این حال، از یاد نباید برد که ایالت جورجیا در انتخابات ریاست جمهوری امسال برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ تاکنون یک نامزد دموکرات را برگزید. اگر دموکرات‌ها دو کرسی باقیمانده را ببرند، با توجه به رأی معاون رییس جمهوری، دست بالا را خواهند داشت. در دور اول هیچ نامزدی نتوانست حد نصاب لازم را برای پیروزی کسب کند و دو نامزدی که بیشتر آراء را داشتند به دور دوم رفتند، که هر کس نصف به علاوه یک رای بیاورد برنده خواهند شد.

در یکی از رقابت‌ها، سناتور «دیوید پردو» از حزب جمهوری‌خواه که ۴۹ و هفت دهم درصد کل آرا را در دور اول کسب کرد، با «جان آساف» دموکرات مبارزه می‌کند که ۴۷ و ۹ دهم درصد آرا را داشت. رقابت دیگر برای تصاحب کرسی سناتور «جانی آیزاکسن» است که بازنشسته می‌شود و «کلی لافلر» جمهوری‌خواه با ۲۵ و ۹ صدم درصد در برابر «رافائل وارناک» دموکرات با ۳۲ و ۹ دهم درصد قرار می‌گیرد. این نکته را نیز باید لحاظ کرد که در انتخابات سوم نوامبر، جورجیا یکی از ایالت‌هایی بود که شاهد میزان بالای مشارکت مردم در رأی‌دهی پیش از موعد بود؛ به گونه‌ای که بیش از نصف پنج میلیون رای جورجیا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیش از روز برگزاری انتخابات به صندوق‌ها ریخته شده بود.

اهمیت موضوع

شاید این پرسش پیش بیاید که این انتخابات چه اهمیتی دارد، به خصوص آن‌که همه اکنون سرمست پیروزی جو بایدن و اتمام دوران پرچالش دونالد ترامپ هستند؟ نتیجه انتخابات می‌تواند منجر به جدالی مهم و ادامه‌دار برای به دست آوردن کنترل مجلس سنا شود و تعیین کند کدام حزب قدرت را به دست خواهد گرفت. از آنجا که جو بایدن با اعلام نتایج الکترال کالج رسماً به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، دموکرات‌ها باید این کرسی‌ها را به دست آورند تا کنترل مجلس سنا را به دست گیرند.

برای آن‌که درکی بهتر از وضعیت سیاسی در آمریکا و جایگاه کنگره داشته باشیم، بد نیست ماجراهای ترامپ و مجلس نمایندگان این کشور را به باید آوریم. مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست «نانسی پلوسی» در کنترل دموکرات‌ها قرار دارد و همین امر سبب شد که از روزهای نخست سر کار آمدن نمایندگان، دعواها با ترامپ آغاز شود. ترور فرمانده شهید «قاسم سلیمانی» یکی از نکاتی بود که به درگیری میان نمایندگان و دولت ترامپ انجامید. در پی این اقدام ترامپ، مجلس جلسه‌ای با هدف محدود کردن اختیارات ترامپ به راه انداخت و مصوبه‌ای را در این رابطه تصویب کرد. در دسامبر ۲۰۱۹ نیز مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داد. نمایندگان پس از ساعت‌ها بحث و بررسی، دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ را تصویب کردند. «سؤاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ بود که وی را بدل به سومین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا کرد که طرح سؤال از او در مجلس به تصویب رسید.

همین امر در مورد سنا نیز صادق است. بایدن علاقه بسیار دارد که با توجه به حضور گسترده دموکرات‌ها در مجلس، سنا را نیز از آن هواداران خود کند تا بتواند در عرصه سیاست‌گذاری با آزادی بیشتری عمل کند. اما چنانچه سنا همچنان در دست جمهوری‌خواهان باقی بماند، شک بر تمامی سیاست‌های احتمالی بایدن سایه می‌افکند. این در حالی است که بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه از گزینه‌های بایدن برای کابینه خود انتقاد کرده و اعلام کردند که با انتصاب آنان مخالفت خواهند کرد.

آزمون سخت بایدن در کنگره

آنچه گفته شد مهر تاییدی است بر این‌که چنانچه بایدن می‌خواهد مسیر آرامی را طی سال‌های آینده ریاست‌جمهوری پیش روی خود داشته و بتواند وعده‌هایی را که در کارزارهای انتخاباتی داده عملی کند، نیازمند آن است که این «سد قرمزرنگ» را پشت سر بگذارد. از یاد نباید برد که در سال ۲۰۱۷، به‌رغم مخالفت دموکرات‌ها با کابینه پیشنهادی ترامپ، جمهوری‌خواهان توانستند به‌خاطر اکثریتشان در سنا، کابینه وی را تصویب کرده و مسیر را برای سیاست‌های خصمانه او باز کنند.

«هری راید»، استراتژیست دموکرات،‌ در این رابطه به الجزیره گفته است «از بسیاری جنبه‌ها، این انتخابات محکی مهم برای آینده سیاسی دولت بایدن است. اگر دموکرات‌ها بتوانند دو کرسی مورد اختلاف را به دست آورند، بایدن می‌تواند با خیال راحت به کار خود برسد. اگر چنین نشود، راهی پر فراز و نشیب در زمینه مذاکره و رایزنی با میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت فعلی جمهوری‌خواه در سنا، پیش پای دموکرات‌ها قرار دارد و به نظر نمی‌رسد که امکان معامله‌ای خوب برای آبی‌های کاخ سفید وجود داشته باشد.» ناگفته نماند که مدتی پیش «تد کروز»، سناتور تندروی جمهوری‌خواه، اعلام کرد تا زمانی که چالش‌های انتخابات ریاست‌جمهوری حل نشده باشد این مجلس ممکن است صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت‌های مختلف در دولت آتی آمریکا را مورد بررسی قرار ندهد.

از سوی دیگر، در ماه نوامبر رسانه‌های آمریکایی از هزینه کردن صدها میلیون دلار توسط حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا خبر دادند. «استیو لارسن»، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، در این رابطه به دویچه وله گفته است «مهم‌ترین موضوع که باید در نظر گرفت این است که اگر سنا از دست دموکرات‌ها خارج شود، وضعیت بسیار پیچیده خواهد شد.» این بدان معنی است که بسیاری از حباب‌های امیدی که با پیروزی بایدن در سطح جهان شکل گرفته، ممکن است با پیروزی قرمزهای سنا از هم پاشیده و از دست برود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 3698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =