قطر یا عربستان؛ میزبانی بازی‌های آسیایی به کدام می‌رسد؟

در شرایطی که تنها چند روز تا اعلام نهایی میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ باقی مانده است، رقابت اصلی بین دوحه و ریاض است.

به گزارش آتیه آنلاین، هتلی در شهر مسقط هفته گذشته میزبانی نشست شورای المپیک آسیا بود. جایی که قرار بود در آن جلسه برای انتخاب میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ تصمیم گرفته شود.

شنیده ها حاکی از این است که از بین دو شهر دوحه قطر و ریاض عربستان، یک شهر برای میزبانی از این رویداد انتخاب خواهد شد و رقابت اصلی بین این دو شهر برای تصاحب میزبانی است.

**دوحه به دنبال دومین و ریاض به دنبال اولین میزبانی

 شهر دوحه قطر پیش از این تنها یک بار و در سال ۲۰۰۶ میزبان بازی‌های آسیایی بوده و با اینکه خیلی از امکانات این سال‌ها را در آن زمان نداشت، اما توانست میزبانی فوق‌العاده‌ای ارائه کند و از همه کشورهای آسیایی نمره قبولی بالایی بگیرد.

شهر ریاض اما به دنبال نخستین میزبانی خود از این مسابقات است، زیرا تا به حال تجربه میزبانی از بازی‌های آسیایی را نداشته است. هرچند عربستان در سال‌های اخیر در برخی مقاطع میزبانی مسابقات ورزشی مانند دوومیدانی، فوتبال، بوکس و ... را بر عهده داشته است و میزبانی بازی های آسیایی برای این کشور بسیار اهمیت دارد.

سال‌ها قبل کشور عربستان از اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی  میزبانی کرد  و پس از آن هرگز تورنمتی چند رشته‌ای در این کشور در سطح آسیا برگزار نشد. همان زمان و در پایان میزبانی ایران از بازی‌های آسیایی انتقادات زیادی به نحوه میزبانی این کشور وارد شد و به همین دلیل اصرار عربستانی ها برای گرفتن بازی های آسیایی این دلیل را نیز در بر دارد که اثبات کنند شرایط بهتری برای میزبانی فراهم کرده اند و به نوعی قصد جبران میزبانی ضعیف سالهای قبل خود را دارند.

**رقابتی برای ۹ سال بعد!

دو کشور عربستان و قطر از مدت‌ها قبل برای گرفتن میزبانی بازی‌های آسیایی که ۹ سال بعد و در سال ۲۰۳۰ برگزار خواهد شد، رقابت خود را آغاز کرده‌اند.  از دو سه ماه قبل مسئولان ورزش و دیپلماتیک دو کشور  با سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتند، سعی کردند نظر رأی‌دهندگان شورای المپیک آسیا را جلب کنند تا شانس بیشتری برای تصاحب این میزبانی داشته باشند. نمایندگان کشور عربستان در مسیر دستیابی به این میزبانی، به کشورهایی مثل بحرین، ازبکستان، ترکمنستان و اندونزی سفر کردند و قطری‌ها هم ایران، نپال، عمان و پاکستان را مدنظر قرار دادند تا نظرشان را به سمت خود بگردانند.

**رای ایرانی‌ها برای قطر!

چیزی که مشخص و مبرهن است، این است که ایران قطعا در رقابت بین دو کشور عربستان و قطر حامی قطری‌ها خواهد بود و رای‌ش را به میزبانی دوحه می‌دهد. با این تفاسیر مسئولان قطری سفرهایی به ایران داشتند تا برای مسجل کردن دومین میزبانی‌شان همه تلاش‌شان را کرده باشند و خیالشان از رای ایران راحت باشد.

**شانس قطر بیشتر از عربستان

آن طور که از شورای المپیک آسیا به گوش می‌رسد هم عربستان و هم قطر برای گرفتن این میزبانی شانس دارند؛  اما به نظر می‌رسد در این بین شانس کشو قطر که توانسته در سال‌های گذشته میزبانی‌های بزرگی را بگیرد، بیشتر است.

اما نکته دیگری که باید آن را در نظر داشت این است که ایده شورای المپیک آسیا به نوعی میدان دادن به کشورهای مختلف است، در همین راستا زمانی که شیخ احمد رییس شورای المپیک آسیا از میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ توسط اندونزی حمایت کرد، در پاسخ به نقدهای موجود برای واگذاری میزبانی به کشوری که توان مالی بالایی نداشت، گفت: «باید همه کشورها را درگیر کرد. اعطای میزبانی، فرصت را برای رشد کشورها فراهم می‌آورد.»

اگر از این زاویه به انتخابات پیش روی شورای المپیک آسیا نگاه شود، باید این نتیجه را گرفت که عربستان هم شانس کافی برای گرفتن این میزبانی خواهد داشت. زیرا شورای المپیک آسیا با استناد به سیاست‌های تازه‌ی خود قصد دارد  به کشورهای مختلف فرصت بالندگی بدهد.

با این شرایط و البته مسائل سیاسی که کشوری مثل عربستان با آن درگیر است، باید دید تصمیم نهایی چه خواهد بود و شورای المپیک آسیا برایش آرامش برگزاری مسابقات مهم است یا فرصت دادن به کشوری تازه برای نشان دادن میزان توانمندی‌هایش.

همه مقدمات برگزاری بازی‌های آسیایی در قطر فراهم است، ضمن اینکه قطر به‌دنبال ارائه درخواستش برای میزبانی از المپیک است و تجربه دو دهه اخیر روند مدیریتی این کشور نشان می‌دهد آنها به هرچه خواسته‌اند رسیده‌اند و هر راهی را می‌روند تا این میزبانی را بگیرند، پس با نگاه به همه جوانب می‌توان شانس دوحه را بیشتر دانست، مگر اینکه شگفتی بزرگی رخ دهد و اتفاق عجیبی بیفتد.

 هیأت ایرانی حاضر در مسقط که در رأس آن، رضا صالحی‌ امیری حضور دارد، در مسیر انتخاب دوحه همکاری لازم را با قطری‌ها دارد و پیش‌بینی می‌شود نشست‌هایی با نمایندگان کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای نزدیک به ایران به ‌لحاظ سیاسی برگزار شود تا حمایت آنها به نفع قطری‌ها جلب باشد.

**فرصت بازگشت میزبانی بازی‌های آسیایی به غرب قاره

این که بین عربستان و قطر کدام کشور عهده دار میزبانی بازی‌های آسیایی خواهند شد، موضوعی است که شاید رسانه ها را به خود درگیر کرده  باشد، اما در نهایت هر کدام از این دو کشور میزبانی را بر عهده بگیرند، مهم این است که بعد از زمانی نزدیک به ۲۴ سال که همین قطر میزبان بود، میزبانی به غرب آسیا بازگردد. در ادوار گذشته همواره کشورهای آسیای شرقی میزبانی را بر عهده داشته‌اند اما حالا قرار است یک کشور از آسیای غربی میزبان باشد که این اتفاقی خوب برای ورزش غرب آسیا محسوب می‌شود.

کد خبر: 3666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =