پیشروترین نوع رفاه در آمریکای لاتین

ساختار تامین اجتماعی مکزیک به گونه‌ای طراحی شده که به دلیل نوع خدماتی که ارائه می‌کند به وضوح می‌توان آنرا پیش‌روترین در آمریکای لاتین دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سیستم تأمین‌اجتماعی مکزیک (IMSS) در تاریخ ۱۹ ژانویه سال ۱۹۴۳ به دستور «‌مانوئل آویا کاماچو»، رئیس‌جمهوری وقت این کشور و در راستای اصل «۱۲۳» قانون اساسی این کشور برای بهبود وضعیت کارگران، کارمندان و دیگر اقشار جامعه تأسیس شد و باید آن را سیستم تأمین‌اجتماعی بزرگترین نهاد رفاه اجتماعی در آمریکای لاتین دانست.

ساختار بیمه و بازنشستگی

بر اساس قانون اساسی مکزیک در حوزه خدمات اجتماعی، تسهیلات امنیت اجتماعی با اهداف زیر اعمال می‌شود.

 کمک‌های پزشکی

 حفاظت از مایحتاج اولیه معیشتی

 خدمات اجتماعی لازم برای رفاه فردی و اجتماعی

 اعطای مستمری که با توجه به تکمیل پیش‌نیازهای قانونی توسط دولت تضمین می‌شود.

این قانون دو حوزه را شامل می‌شود؛ یکی «اجباری» (که توسط افراد، کارفرمایان و مشارکت‌های دولتی تأمین می‌شود) و دیگری «داوطلبانه» (با هدف کارگران در صنایع داخلی و افراد حرفه‌ای خوداشتغال).

بر اساس این قانون اقلام زیر از پایه حقوق و دستمزد مذکور مستثنی هستند:

ابزار تجارت مانند ابزار و لباس

 سپرده‌های پس‌انداز (هنگامی‌که از سپرده هفتگی، دوهفته‌ای یا ماهانه به طور مساوی از طرف کارگر و کارفرما تشکیل شده باشد).

 کمک‌های داوطلبانه اضافی پرداخت نقدی

 پاداش برای حضور و وقت‌شناسی

سیستم بازنشستگی مکزیک به نوبه خود ساختاری دوجانبه دارد. به عبارت دیگر، دو سیستم بازنشستگی در کنار یکدیگر وجود دارند. مدل اول پرداخت قطعی است و مدل دوم مبتنی بر پس‌انداز فردی است. مدل دوم در حال حاضر در مکزیک اجرایی بوده و مدل نخستین چندان به کار نمی‌رود. با این حال، آن دسته از کارگرانی که قبل از اجرایی شدن طرح پس‌انداز انفرادی، سهم خود را پرداخت کرده‌اند، با احراز شرایط قانونی برای دریافت مستمری، این حق را دارند که بین طرح قدیمی ‌پرداختی یا سیستم جدید حساب‌های فردی یکی را انتخاب کنند.

ساختار (IMSS) شامل ۵ نوع بیمه می‌شود:

خطرات کاری: پوشش کمک‌های پزشکی، جراحی و دارویی، بستری شدن در بیمارستان، اروتز و پروتز، ارتوپدی و توانبخشی، یارانه ناتوانی موقت، مستمری از کارافتادگی دائمی‌ یا جزیی، مستمری برای ذی‌نفعان و کمک به هزینه‌های تشییع جنازه.

بیماری و زایمان: پوشش مراقبت‌های پزشکی، جراحی و دارویی و بیمارستانی، یارانه برای ناتوانی موقت در کار به دلیل بیماری و زایمان و کمک به هزینه‌های تشییع جنازه.

ازکارفتادگی و عمر: اعطای مستمری ازکارافتادگی به افراد مشمول این بیمه و مستمری به ذی‌نفعان در پی فوت شدن فرد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر.

بازنشستگی یا بیکاری در سنین بالا و سالمندی: تنظیم اعطای مستمری از ۶۰ سالگی.

نگهداری از کودکان و مزایای اجتماعی: تأمین مالی بهره‌برداری از مهدکودک‌ها برای کودکان ۴۳ روزه تا چهار ساله و سایر مزایای اجتماعی.

در زمینه بیمه معلولیت نیز باید گفت که این بیمه خطر ازکارافتادگی از بیماری غیرشغلی را پوشش می‌دهد و در حوزه بیمه عمر منحصراً فوت بیمه‌شده در طول زندگی فعال یا دریافت‌کننده مستمری ازکارافتادگی را پوشش می‌دهد. بنابر قوانین مکزیک، اصلاح «معلول» به بیمه‌شده‌ای اطلاق می‌شود که در یک شغل نتوانسته ۵۰ درصد از درآمدی را که به طور معمول در آخر سال دریافت می‌کرد، کسب کند و این مسأله در نتیجه بیماری یا حادثه روی داده باشد.

نحوه پرداخت مستمری 

بنابر قوانین، میزان مستمری‌های قابل‌پرداخت این بیمه نوعی مزیت تعریف شده است. قانون بیمه اجتماعی، مستمری معادل ۳۳۵ درصد متوسط دستمزدهای دریافتی در ۵۰۰ هفته‌ای را اعطا می‌کند که در آن حق بیمه پرداخت شده باشد. روال کار در زمینه پرداخت این مستمری بدین شرح است: کلیه حقوق دریافتی در دوره، ۵۰۰ هفته با توجه به تورم تنظیم و میانگینی از آن محاسبه و ۳۵ درصد از آن به‌عنوان رقم پرداختی تعیین می‌شود. کمک‌هزینه بهزیستی و کمک‌هزینه عائله‌مندی نیز برای تعیین میزان قطعی مستمری در نظر گرفته شده است. مستمری‌بگیر همچنین پاداش سالانه‌ای دریافت می‌کند که معمولاً معادل یک ماه مستمری است.

گفتنی است مستمری‌های اعطایی از سوی (IMSS) بر اساس تورم شاخص‌سازی می‌شود و در فوریه هر سال بر اساس شاخص ملی بهای مصرف‌کننده به‌روز می‌شود تا قدرت خرید ذی‌نفعان در اثر تورم کاهش نیابد. در زمینه‌ مسأله تأمین مالی بیمه‌ها، کارفرمایان مبلغی معادل یک و ۷۵ درصد از حقوق قابل ‌بازیابی کارگر را که بر اساس آن حق بیمه تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شوند، می‌پردازند. بر این اساس، ۶۲۵ هزارم درصد از حق کارگر و هفت و ۱۴۳ درصد از حق کارفرما به این مبلغ اختصاص می‌یابد. بیوه یا همسر فرد بیمه‌شده نیز ۹۰ درصد مبلغ مستمری بیمه را دریافت می‌کند.

کودکان زیر ۱۶ سال، معلولان و کسانی که هنوز در حال تحصیل هستند، در صورت فوت یکی از والدین‌شان ۲۰ درصد از مستمری و در صورت فوت هر دو، ۳۰ درصد از این مبلغ را دریافت می‌کنند. طی سال‌های گذشته تغییراتی در نحوه اعلام ناتوانی در مکزیک ایجاد شد که دلیل عمده آن نیز این بود که جمعیت این کشور رو به سوی پیر شدن دارد. با این حال، دیابت، تومورهای بدخیم، مشکلات ستون فقرات، نارسایی کلیوی، بدتر شدن بینایی و بیماری‌های مغزی و عروقی نیز شامل بیماری‌هایی می‌شوند که برای درمان آنها بیمه حاضر به پرداخت هزینه‌های‌شان می‌شود. این شرایط در میانه همه‌گیری‌ کرونا نیز همچنان به قوت خود باقی ماند.

کد خبر: 35738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =