یارانه پنهان انرژی، طرح‌های بهینه سازی مصرف را غیر اقتصادی می‌کند

یک پژوهشگر حوزه اقتصاد انرژی گفت یارانه پنهان انرژی طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در کشور را غیر اقتصادی می‌کند.

جواد نوفرستی پژوهشگر حوزه اقتصاد انرژی در گفتگو با آتیه آنلاین به بررسی تبعات پرداخت یارانه پنهان انرژی در کشور پرداخت.

وی افزود: پرداخت یارانه انرژی سبب می‌شود بدون ایجاد رفاه، منابع ارزشمند سوخت‌های فسیلی کشور هدر رفته و زمینه بحران‌هایی نظیر آلودگی هوا و محیط زیست فراهم شود.

نوفرستی بیان کرد: مصرف بیش از حد انرژی نیاز به واردات انواع حامل‌های انرژی به کشور را تشدید می‌کند. ضمن آنکه مزیت‌های یارانه‌ای سبب می‌شود تا قاچاق سوخت در کشور افزایش یافته و انواع سوخت به صورت خام فروشی از ایران خارج شود.

وی افزود: اثر مهم دیگری که پرداخت یارانه انرژی برای کشور دارد این است که طرح‌های بهینه‌سازی، ارتقای کارایی، تولید محصولات کم مصرف و انرژی‌های تجدیدپذیر را فاقد توجیه اقتصادی می‌کند. این مسئله سبب می‌شود سرمایه‌گذاران کمتر تمایل به ورود به این حوزه‌ها داشته باشند.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد انرژی گفت: با افزایش مصرف انرژی، هر ساله بخش مولد کشور یعنی صنعت به دلیل در دسترس نبودن منابع انرژی و قطعی برق دچار آسیب می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای تامین نیازهای داخل، ناگزیریم صادرات برق و گاز را قطع کنیم تا نیازهای بخش خانگی را تامین کنیم.

نوفرستی تاکید کرد: عدم افزایش تعرفه و نرخ حامل‌های انرژی در حد تورم سالیانه، یعنی عرضه ارزان انرژی که مفهوم آن تشویق به افزایش مصرف انرژی در سطح مصرف کننده است.

وی اضافه کرد: با اندکی تغییر در ساختار جدول تعرفه‌های برق و گاز، می‌توانیم مشوق مناسبی برای مدیریت مصرف و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ایجاد کنیم اما در حال حاضر این‌گونه نیست.

کد خبر: 35538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =