بحرانی به نام ترک کار!

اجباری شدن واکسیناسیون در آمرکیا حالا باعث شده تا گروه‌های تجاری آمریکا از این وضعیت ابراز نگرانی کنند، چراکه ترک مشاغل توسط کارگران می‌تواند زنجیره تأمین منابع ایالات متحده را با مشکل روبرو کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شمار زیادی از کارگران واکسینه‌نشده در آمریکا می‌گویند در صورتی که کارفرمای‌شان قوانین فدرال را در زمینه مبارزه با همه‌گیری کرونا اعمال کند، کار خود را ترک خواهند کرد. نظرسنجی انجام‌شده توسط بنیاد خانواده «کایزر»، اندیشکده‌ای متمرکز بر مسائل بهداشتی، نشان داد که ۷۳ درصد از کارگران واکسینه‌نشده می‌گویند که اگر مجبور به زدن واکسن یا انجام تست‌های هفتگی کرونا شوند، شغل خود را ترک می‌کنند. همچنین در صورت اجباری شدن واکسیناسیون و اجرایی نشدن تست‌های هفتگی نیز ۷۲ درصد از کارگران واکسینه‌نشده می‌گویند که کار خود را ترک می‌کنند.

الزام به تزریق واکسن

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال تهیه پیش‌نویس و قوانین ایمنی در محل کار است که بر اساس آن، تمام صنایع با بیش از ۱۰۰ کارمند موظفند تزریق واکسن یا انجام تست‌های مکرر کرونا را برای کارکنان خود اجرایی کنند. این قانون در حال تهیه برای حدود ۸۰ میلیون کارگر در ایالات متحده (معادل دوسوم کل کارگران این کشور) است که به زودی اعمال خواهد شد. این بدان معناست که در صورت محقق شدن نتایج این نظرسنجی، بین پنج تا ۹ درصد از کارگران آمریکایی از کار خود کناره‌گیری خواهند کرد. این در حالی است که نتایج این نظرسنجی هشدار بزرگی را به همراه دارد: اینکه بسیاری از کارگران واکسینه‌ نشده که تهدید به ترک محل کار خود می‌کنند، این گفته‌شان را عملی نسازند. «لیز همل»، مدیر تحقیقات مؤسسه افکارسنجی و نظرخواهی «کی.‌اف.‌اف» در این رابطه گفت: «اینکه مردم در نظرسنجی چه می‌گویند و آنچه در دنیای واقعی انجام می‌دهند، می‌تواند کاملاً با یکدیگر متفاوت باشد».

چندین کارفرمای بزرگ از جمله خطوط هوایی «یونایند» و «تایسون فودز» که دستور اجباری‌سازی واکسیناسیون را اعمال کرده‌اند، گزارش داده‌اند که کمابیش تمامی کارگران‌شان از قوانین پیروی کرده‌اند. اگرچه ۲۴ درصد از بزرگسالان در این نظرسنجی گفتند اشخاصی را می‌شناسند که به‌ خاطر واکسیناسیون محل کار خود را ترک کرده‌اند، اما تنها پنج درصد از بزرگسالان واکسینه ‌نشده گفتند که واقعاً به خاطر دستورالعمل‌های جدید کارفرمای‌شان از کارشان استعفا داده‌اند. این تنها شامل یک درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکا می‌شود. این نظرسنجی که در ماه اکتبر منتشر شد، از طریق تماس تلفنی با بیش از هزار و ۵۰۰ آمریکایی بزرگسال صورت گرفت. بر اساس داده‌های وزارت کار آمریکا، اکنون بازار کار به گونه‌ای است که کارفرمایان به زحمت می‌توانند کارگری را پیدا کرده و او را نگه دارند.

همچنین تعداد فرصت‌های شغلی بیشتر از تعداد افرادی است که دنبال کار هستند و این رقم تقریباً مساوی است با رقم افرادی که محل کار خود را ترک می‌کنند. از دست دادن کارمندانی که نمی‌خواهند واکسینه شوند، آن‌هم در چنین بازار ملتهب و پیچیده‌ای، سبب شده تا بسیاری از کارفرمایان تمایل چندانی به اعمال دستورالعمل‌های دولت در زمینه واکسیناسیون نداشته باشند. همین امر سبب می‌شود تا بسیاری از گروه‌های تجاری مانند اتاق بازرگانی آمریکا حمایت خود را از مقررات فدرال اعمال کنند؛ چراکه اگر سایر مشاغل مجبور به پیروی از قوانین مشابه شوند، شانس کمتری برای از دست دادن کارگران وجود دارد.

تهدید زنجیره تأمین منابع

با این وجود، در هفته‌های اخیر، تعدادی از گروه‌های تجاری آمریکا ابراز نگرانی کردند که اگر کارگران واکسینه ‌نشده شروع به ترک مشاغل خود کنند، این دستورالعمل‌های جدید می‌تواند باری جدید باشد بر زنجیره تأمین منابع ایالات متحده که اکنون نیز با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. شماری از مراکز پلیس و ادارات آتش‌نشانی در سراسر آمریکا که در حال اجرایی کردن دستورالعمل‌های واکسیناسیون اجباری هستند، ممکن است به‌زودی با کمبود نیروی انسانی مواجه شوند. لیز همل در ادامه عنوان کرد که مخالفت با قوانین واکسیناسیون در میان کسانی که تاکنون اقدام به زدن واکسن نکرده‌اند، چندان دور از انتظار نیست. وی گفت که در اوایل سال جاری میلادی بسیاری از افراد واکسینه‌نشده توانسته بودند فرایند دریافت دوز واکسن خود را به تأخیر بیندازند؛ اما نظرسنجی مذکور نشان از آن دارد که اکنون ۷۲ درصد از بزرگسالان آمریکا دست‌کم یک دوز از واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند.

بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر واکسن‌ها در آمریکا به‌ راحتی در دسترس هستند، چنین می‌توان استدلال کرد که افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند، عمیقاً اعتقاد دارند که واکسن‌ها برای آنها مفید نیستند. وی افزود: «در این میان، کارگرانی که واکسینه نشده‌اند، همچنان بر سر اعتقادهای خود باقی‌ هستند». اجبار در واکسیناسیون در میان مشاغل، حتی پیش از اجرایی ‌شدن قوانین سراسری دولتی، در حال افزایش است. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۲۵ درصد از کارگران می‌گویند که کافرمایان از آنها خواسته‌اند که واکسن دریافت کنند. این در حالی است که این رقم در ماه ژوئن تنها ۹ درصد بود. برخی از کارفرمایان، مانند پیمانکاران دولتی و بیشتر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، ملزم خواهند بود که واکسن‌ها را بدون گزینه تست کرونا برای کارکنان خود اجباری کنند. همچنین کارکنان فدرال نیز باید بدون هیچ استثنایی واکسن کرونا بزنند. البته گزینه‌های دیگری نیز در این میان برای کارگران وجود دارد. برخی کارفرمایان ممکن است صرفاً به دریافت واکسن کرونا اکتفا کرده و کارگران را مجبور به آزمایش‌های هفتگی کرونا نکنند، چراکه بسیاری معتقدند این آزمایش‌ها اساساً برای شماری از کارگران که وضعیت مالی بدتری دارند، گران و غیرقابل‌ دسترسی است.

کد خبر: 35492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =