سایه رکود بر بازار صنایع دستی کرمانشاه

کرمانشاه ۱۰ ماهی می شود که کرونا نبض فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را به شماره انداخته و خیلی از مشاغل را با گرفتاری زیادی مواجه کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، هنرمندان صنایع دستی هم از جمله این مشاغل هستند که از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از این هنرمندان سرمایه مالی چندانی ندارند و تنها منبع درآمدشان هنری است که از دستان جادویی شان فرو می ریزد و به خلق یک اثر بی نظیر می‌انجامد.

غبار رکودی که کرونا بر بازار صنایع  دستی کرمانشاه انداخته، باعث شده تا این روزها بسیاری از هنرمندان یا خانه نشین شوند و یااینکه به مشاغل دیگری روی بیاروند.

محمدرضا ابوطالبیان یکی از این هنرمندان صنایع دستی استان است که تا دیروز صادر کننده البسه محلی کرمانشاه به دیگر استانها و اقلیم کردستان بود و اکنون برای کسب روزی مسافرکشی می‌کند.

این تولید کننده صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اواخر سال گذشته با وامی که گرفتم، مطابق سالهای گذشته تولیداتمان را زیاد کردیم تا برای ایام نوروز آن را به بازار عرضه کنیم، چرا که این ایام اوج روزهای فروش هنرمندان صنایع دستی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه یک ماهی مانده به تعطیلات عید نوروز بیماری کرونا فراگیر شد و نتوانستیم هیچ فروشی داشته باشیم و حجم بالایی از تولید با وامی که گرفته بودم روی دستمان ماند.

این تولید کننده البسه محلی که ۲۷ سالی است شغل پدریش را ادامه می دهد، افزود: تا پیش از شیوع کرونا حدود ۱۰۰ نفر که عمده‌شان زنان بی سرپرست بودند، بصورت خانگی برایم کار می کردند و در کارگاه هم حدود پنج تا شش نیرو داشتم.

وی بااشاره به علاقه مردم مناطق مختلف کشور به البسه محلی کرمانشاه، ادامه داد: عمده تولیداتی که داشتیم از شمال تا جنوب کشور پخش می شد و بخشی از آن هم در داخل استان عرضه و بخشی هم به اقلیم کردستان عراق صادر می شد.

ابوطالبیان یادآور شد: با شیوع بیماری کرونا حوزه گردشگری و به تبع حوزه صنایع دستی هم دچار رکود شد، چراکه دیگر گردشگری نبود تا تولیدات ما را خریداری کند. همچنین دیگر مراسم شادی و عروسی به دلیل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا برگزار نمی شود که مردم برای حضور در آن لباس محلی بخرند.

وی افزود: رکودی که در بازار فروش صنایع دستی بوجود آمد باعث شد تا کارگاه را تعطیل کنیم و همه نیروهایی که برایمان کار می کردند، بیکار شوند.

این تولید کننده صنایع دستی اضافه کرد: شرایط در هفته های اخیر بگونه ای پیش رفته که برای خرج خانه لنگ مانده ام وبه مسافر کشی روی آورده ام. این درحالی است که قبل از کرونا وام زیادی گرفته ام که باید قسط آنها را نیز پرداخت کنم.

این هنرمند صنایع دستی با بیان اینکه هنرمندان صنعتگر زیادی در استان این روزها حال و روزی مشابه او دارند، اضافه کرد: هرچند مسئولین میراث فرهنگی استان وعده هایی برای حمایت های مالی داده اند، اما  هنوز محقق نشده که امیدوارم زودتر این وعده ها عملی شود.

کد خبر: 3539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =