حمله به پاشنه آشیل امنیتی بایدن

تشدید حملات سایبری به خاک آمریکا، این کشور را بر آن داشته تا با شرکای خود در حاشیه ‌خلیج فارس و سایر نقاط جهان، برای مقابله با این چالش آستین بالا بزنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، کارشناسان امنیتی معتقدند که جنگ‌های جدید نه لزوما نزاع‌های تسلیحاتی بلکه مبتنی بر حملات سایبری خواهد بود. با نگاهی به وقایع چند سال گذشته در جهان به نظر می‌رسد که این دست ارزیابی‌ها چندان هم بی‌مورد نیست.

نگرانی‌های سایبری آمریکا

از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، مسئله نگرانی‌های سایبری در فهرست اولویت‌های اساسی ایالات متحده قرار گرفت. پس از پیروزی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، بحث‌های زیادی درباره تاثیرگذاری روسیه در فضای مجازی مطرح شد. همچنین طی انتخابات اخیر در این کشور نیز بار دیگر مقام‌های امنیتی از احتمال وقوع حملات سایبری گسترده و مداخله در سیاست داخلی این کشور خبر داده و نسبت به آن هشدار دادند.

حال به نظر می‌رسد که در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا، این مسئله بدل به تهدید شماره یک امنیت ملی شده است. نگرانی مقامات آمریکایی از تداوم حملات سایبری به تاسیسات زیربنایی و سیستم‌های زیرساختی این کشور باعث شده تا واشنگتن برای مقابله با این چالش دست به دامن صهیونیست‌ها شود. به گزارش تارنمای هیل، این در حالی است که صهیونیست‌ها نیز پیش از این نسبت به حملات سایبری علیه تاسیسات و نهادهای این رژیم ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد با وزارت دارایی رژیم صهیونیستی برای رسیدگی به مسائل مربوط به امنیت سایبری و حملات باج‌افزاری همکاری خواهد کرد. براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، واشنگتن و تل‌آویو قرار است نیروی ضربتی را با هدف حفاظت از زیرساخت‌های مالی حیاتی دو طرف و تکنولوژی‌های نوظهور تشکیل دهند.

همچنین واشنگتن و تل‌آویو همکاری‌هایشان را برای مقابله با تهدید حملات باج‌افزاری در سراسر جهان گسترش خواهند داد. در همین راستا آمریکا و صهیونیستها قرار است یک یادداشت تفاهم مربوط به حمایت از تبادل اطلاعات در بخش‌های مالی با هدف مقابله با حملات سایبری را توسعه دهند. همچنین مقابله با تهدیدات اطلاعاتی و آموزش پرسنل دو طرف از جمله دیگر همکاری‌ها در این زمینه خواهد بود. این همکاری جدید میان واشنگتن و تل‌آویو در حالی اعلام شده که آسیب‌پذیری دو طرف در برابر حملات سایبری و باج افزاری بیش از پیش آشکار شده است.

در ماه‌های اخیر تعداد حملات سایبری به شرکت‌ها و نهادهای کلیدی آمریکا افزایش یافته که آسیب‌پذیری امنیت سایبری سیستم‌های این کشور را نشان می‌دهد. تنها در ژوئیه سال جاری به گزارش یک شرکت امنیت سایبری، حدود ۲۰۰ کسب و کار در آمریکا هدف حمله بزرگ باج‌افزاری قرار گرفت.

محافل امنیتی، سایبری و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی نیز اخیراً درباره حملات سایبری به زیرساخت‌های این رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند که به عقیده کارشناسان، علت این امر را باید در سطح و گستردگی حملات و ناتوانی این رژیم در مقابله با آن جست‌وجو کرد. زیرساخت‌های اصلی رژیم صهیونیستی در طول کمتر از یک ماه اخیر شاهد حملات مداوم سایبری بوده است. در این مدت از سایت‌های نظامی، امنیتی و مدنی رژیم صهیونیستی گرفته تا شرکت‌های بزرگ هاستینگ این رژیم، آماج حملات پیاپی قرار گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود تصریح داشت که «والی آدیمو»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا روز یکشنبه همچنین با «آویگدور لیبرمن»، وزیر دارایی و «ییگال اونا»، مدیر کل اداره سایبری دولت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی با هدف ایجاد یک شراکت دوجانبه دیدار کرد.

حفره امنیتی در ساختار آمریکا

این نگرانی‌ها البته چندان هم بدبینانه نیست و به نظر می‌رسد که شکاف امنیتی در ساختار سایبری آمریکا آنچنان گسترده بوده که حتی مهم‌ترین نهادهای این کشور نیز از آن در امان نیستند. یک گروه نظارت بر هرزنامه‌های ایمیلی اعلام کرد که هکرها به سیستم ایمیلی اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) دسترسی یافته و به ۱۰۰ هزار حساب کاربری، هرزنامه ارسال کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گروه نظارت بر هرزنامه‌های ایمیلی موسوم به پروژه «اسمامفوس» نمونه‌ای از یکی از هرزنامه‌ها را که توسط هکرها به حساب‌های ایمیلی اف.بی.آی ارسال شده، در توئیترش منتشر کرد. این ایمیل با عنوان «فوری: عامل تهدید در سیستم‌ها» و ظاهرا از بخش امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی است. این ایمیل‌ها ظاهرا حاوی هشداری به دریافت‌کنندگان درباره رخنه و نفوذ احتمالی داده‌ها از سیستم‌ها به وسیله «وینی ترویا»، کارشناس امنیت سایبری و گروه مقابله با جرایم فضای مجازی به نام «دارک اورلورد» هستند.

«آستین برگلس»، رئیس سرویس‌های تخصصی در کمپانی امنیت سایبری «بلو وویانت» و عامل ویژه سابق اف.بی.آی به بلومبرگ گفت که سیستم ایمیلی که هک شده همانی نیست که عاملان از آن برای ارسال اطلاعات محرمانه در اف.بی.آی استفاده می‌کنند. وی افزود: «این سیستم محرمانه‌ای نیست که در معرض خطر قرار گرفته است. بلکه آن چیزی که هدف حمله هکری قرار گرفته، برای ارسال ایمیل‌های غیرمحرمانه و اشتراک‌گذاری مطالب غیر طبقه‌بندی شده استفاده می‌شود.» اف.بی.آی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، آن‌ها از این حمله آگاه بودند اما اطلاعات بیشتری در اینباره ارائه نکردند.

حال به نظر می‌رسد که واشنگتن تلاش دارد با همکاری دیگر شرکای خود جلوی وقوع خطرهای مشابه را بگیرد. در همین راستا سفیر آمریکا در کویت از راه‌اندازی یک برنامه مشترک میان واشنگتن و کویت برای مقابله با جرایم سایبری خبر داد. به گزارش رویترز، «آلینا رومانوسکی»، سفیر آمریکا در کویت در سخنانی اعلام کرد که کشورش و کویت برنامه مشترکی را برای مقابله با جرایم سایبری راه اندازی کردند. وی در توییتی نوشت: «دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به هم پیوسته است و این موضوع در حالی که مزایایی دارد، خطراتی نیز به همراه دارد.»

سفیر آمریکا در اینباره تصریح کرد: «به عنوان بخشی از تعهد مشترک ما به امنیت سایبری، وزارت دادگستری آمریکا به همراه اداره مبارزه با جرایم سایبری وزارت کشور کویت، یک کارگاه آموزشی دو روزه را درباره مبارزه با جرایم سایبری و تروریسم و ​​افزایش امنیت سایبری راه‌اندازی کرد.»

یک تحلیلگر مسائل سایبری در این رابطه گفت: «به نظرم ضعف دولت بایدن در زمینه جرایم سایبری کاملاً آشکار است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این حجم از حملات علیه شرکت‌ها و نهادهای آمریکایی طی سال‌های گذشته بی‌مانند بوده و نشان از آن دارد که دشمنان آمریکا و کاسبان حفره‌های امنیتی خوب از ضعف دولت حاضر در کاخ سفید آگاهند.»

با این وجود به نظر می‌رسد که مولفه «پاشنه آشیل امنیت سایبری» بدل به یکی از ویژگی‌های منفی دولت حاضر در ایالات متحده شده و باید دید که این روند به چه سمت و سویی گرایش پیدا می‌کند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 35099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =