سالانه بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور را از دست داده‌ایم

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور گفت: با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جنگل‌ها و محاسبات انجام شده، سالانه کمی بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور را از دست داده‌ایم.

هادی کیادلیری، دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور و رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: به استناد آمارهای موجود در اسناد پشتیبان سند ملی و راهبردی تحول امنیت غذایی، در ایران با کاهش سطح جنگل و مرتع مواجه هستیم.

وی افزود: طبق تعریف سه طبقه جنگل انبوه، تنک و نیمه انبوه داریم. بر اساس آماری که از سال ۸۳ تا ۹۹ ارائه شده است، مجموع بیلان این سه طبقه نشان می‌دهد که یک میلیون و ۵۸۴ هزار هکتار کاهش جنگل داشته‌ایم. این آمار شامل تغییر درجه هم می‌شود.

کیادلیری گفت: در مراتع هم درجه‌بندی‌هایی شامل مرتع متراکم، نیمه انبوه و تنک داریم. در این قسمت هم شاهد تغییر درجه در یک میلیون و ۵۰۶ هزار هکتار عرصه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل، بر اساس سند یاد شده ما در اراضی زراعی، باغی و دیم با افزایش سطح مواجه بوده‌ایم. از سال ۸۳ تا ۹۹، سه میلیون و ۶۷۸ هزار هکتار افزایش اراضی زراعی، باغی و دیم داشته‌ایم. که این افزایش سطح قطعا از طریق عرصه‌های طبیعی تامین شده‌اند.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات عنوان کرد: طی همین مدت حدود یک میلیون هکتار سطح اراضی بیابانی کشور افزایش یافته است.

وی افزود: کاهش بستر رودخانه‌ها نیز در این مدت حدود ۴۳ هزار هکتار بوده است.

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور گفت: مفهوم این آمار آن است که ما سالانه ۲۰۰ هزار هکتار جنگل یا مرتع خود را به دلیل تغییر درجه از دست داده‌ایم.

وی اضافه کرد: البته این آمار دور از انتظار نیست؛ زیرا ما سالانه در یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زیرآشکوب زاگرس کشت انجام می‌دهیم.

کیادلیری بیان کرد: برآوردهای قبلی کارشناسان نیز نشان می‌داد که با همین میزان کاهش سطح جنگل مواجه خواهیم شد. زیرا از سال ۸۶ تا ۹۸، حدود ۲۷ میلیون متر مکعب چوب از جنگل‌های شمال کشور برداشت کردیم.

وی ادامه داد: این میزان برداشت در کل جنگل‌های شمال هم نیست بلکه در ۵۰ درصد جنگل‌های شمال کشور است. طرح‌های مدیریتی جنگل فقط برای ۵۰ درصد سطح جنگل‌ها طراحی شده و نیمی از جنگل هم طرح مدیریتی ندارد.

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور عنوان کرد: بر اساس شیوه‌ها و روش‌های جنگل‌شناسی، ما فقط به یک پنجم جنگل فشار آوردیم و این میزان برداشت در واحد سطح بسیار بالاست.

وی گفت: در حالی که به دلایل اقتصادی، برداشت از جنگل به صورت متراکم انجام می‌شود، برخی این میزان برداشت را به کل سطح جنگل‌ها سرشکن می‌کنند و می‌گویند میزان برداشت چوب در واحد سطح نیم متر مکعب یا یک متر مکعب است اما این‌گونه نیست و ما پنج تا شش برابر استاندارد برداشت کرده‌ایم. به این ترتیب از سرمایه جنگل برداشت شده است.

کیادلیری تاکید کرد: این مسئله باعث شده است که جنگل به لحاظ موجودی به نصف برسد. از حجم و کیفیت جنگل کاسته شده است زیرا دخالت‌های ما به نفع گونه‌های خاص و تجاری بوده است.

کد خبر: 34988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =