علایم سکته قلبی کدام است و چه باید کرد

بیماری‌های قلبی عروقی اولین علت مرگ در جهان به شمار می‌رود؛ در کشور ما نیز علت نخست مرگ و ناتوانی، ناشی از این بیماری بوده و بیش از ۴۴ درصد علت مرگ‌ومیرها، مربوط به مشکلات قلبی عروقی است. این درحالی است که پس از بروز علایم حمله قلبی، اقدامات و کمک‌های اولیه نقش بسیار مهمی در بهبود مشکل بیمار خواهد داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ماهیچه‌های قلب برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند؛ حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند، به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود.

در طول زندگی، رگ‌های قلب که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، براثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر باریک می‌شوند که به آن‌ها «پلاک» گفته می‌شود. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی پیش می‌رود که به این روند، تصلب شرایین (گرفتگی عروق) گفته می‌شود.

هنگامی که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی که ماهیچه‌های قلب، به علت مسدود شدن رگ‌های آن و عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شود، به این حالت «ایسکمی» یا «کمبود خون موضعی» گفته می‌شود. وقتی براثر ایسکمی قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند، یا از کار بیفتد، به این حالت «حمله قلبی» یا «سکته قلبی» گفته می‌شود.

علایم و نشانه‌ها

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت، یکی از مطمئن‌ترین راه‌های تشخیص یک مشکل قلبی گرفتن نوارقلب از بیمار است؛ اما شناخت علایم و نشانه‌های ظاهری، اولین گام برای تشخیص یک مشکل قلبی است. این علایم شامل موارد زیر است:

- احساس درد یا سنگینی له کننده در قفسه سینه

- انتشار درد به گردن، فک و دندان‌ها، کتف یا بازوی چپ

- تنفس سریع و احساس تنگی نفس

- نبض سریع یا نامنظم (گاهی اوقات نبض، آرام‌تر از حد معمول است)

- تغییر رنگ پوست به آبی و رنگ پریده

- احساس سبکی سر یا غش کردن

- تعریق سرد

- تهوع

- احساس اضطراب

توصیه‌های خودمراقبتی

به محض مشاهده علایم سکته قلبی، فورا دست به کار شوید؛ بعضی از مردم برای مدت طولانی صبر می‌کنند و سریع اقدام نمی‌کنند؛ زیرا علایم و نشانه‌های مهم را تشخیص نمی‌دهند. به محض مشاهده علایم ذکر شده، این مراحل را انجام دهید:

- خونسرد باشید

- اگر بیمار بی‌هوش به نظر می‌رسد، هوشیاری او را بررسی کنید. (آرام روی شانه‌هایش ضربه زده و با صدای بلند او را صدا بزنید).

- اگر بیمار بی‌هوش بود و تنفس هم نداشت، (قفسه سینه او بالا یا پایین نمی‌رود) احیای قلبی را شروع کنید.

- اگر بیمار بی‌هوش بود اما نفس می‌کشید، او را به یک پهلو نگه دارید.

- اگر بیمار هوشیار است، او را بلافاصله بی‌حرکت کرده و به صورت نیمه نشسته بنشانید.

- با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و بیمار را آرام کنید.

- تا رسیدن اورژانس ۱۱۵، کنار بیمار بمانید.

- در صورت هرگونه تغییر در شرایط بیمار، مجددا با ۱۱۵ تماس گرفته و راهنمایی دریافت کنید.

- در صورتی که بیمار همراه خود قرص آسپیرین دارد، طبق دستور قبلی پزشک به او بدهید.

کد خبر: 34557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =