۸۰درصد ورودی پرونده‌ به کلانتری‌ها مربوط به افراد بازمانده ازتحصیل است

عضو هیات امنای مجمع کشوری حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل گفت: طبق تحقیق دانشگاه تهران ۸۰ درصد ورودی کلانتری‌ها مربوط به افراد بازمانده از تحصیل است. این مسئله بر ضرورت اهمیت جایگاه آموزش و حرفه آموزی افراد تاکید دارد.

به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، محمد حسین مقیمی در اولین نشست سراسری «سمن‌ها و عدالت آموزشی» که با حضور موسسات نیکوکاری فعال در حوزه‌ تحصیل و آموزش برگزار شد، افزود: برای جلوگیری از این مسئله به همت جمعی نیاز داریم تا این افراد را متقاعد کنیم که تحصیل کرده یا مهارتی را آموزش ببینند و از این طریق از فضای بزه دور مانده و برای موفقیت خود قدم بردارند.

وی همچنین با اشاره به مناطق محروم کشور از نظر آموزشی گفت: از میان ۷۴۰ منطقه آموزشی ۱۱۰ منطقه محروم از نظر فضای آموزشی، تجهیزات و ... داریم. همچنین دانش آموزان و معلمان از نظر سطح علمی پایین هستند که اهمیت توجه سمن‌ها و سازمان آموزش و پرورش به مسئله‌ فقر آموزش در کشور را تبیین می‌سازد.

محمدعلی شرافت مدیرعامل بنیاد دانش نیز در این نشست که با هدف آسیب‌شناسی و آسیب‌ زدایی اجتماعی به منظور ایجاد شبکه‌ای منسجم، موثر و مفید در حوزه عدالت آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: کرونا نشان داد که آموزش از راه دور را باید نهادینه کنیم. در این شرایط خیلی از دانش آموزان مجبور به استفاده از تبلت و گوشی هوشمند شدند و در ادامه این اتفاق، اینترنت نیز به روستاها رسید.

وی با بیان اینکه آموزش آنلاین می تواند راهی برای برقراری عدالت آموزشی باشد، تصریح کرد: این نوع آموزش می‌تواند برای مناطق محروم و کم تراکم جمعیتی که با نبود معلمان متبحر به صورت فیزیکی و حضوری مواجه هستند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

شرافت ادامه داد: رفتن یک نفر به دانشگاه به تنهایی نمی تواند به حل معضل بی بضاعت خانواده کمک کند. برای حل این معضل در میان مناطق و خانواده های کم برخوردار در کنار آموزش باید اشتغال ایجاد شود.

مدیرعامل بنیاد دانش بیان کرد: اینجا توجه به اهمیت تبدیل آموزش به اشتغال پایدار بسیار اهمیت دارد و لازم است مسیر برخی از دانش‌آموزان را به جای عبور از دانشگاه از مدارس کار و دانش و فنی و حرفه‌ای هدایت کنیم. در واقع یکسری از طریق ورود به دانشگاه و عده ای نیز از طریق حرفه آموزی می توانند رشد پیدا کنند.

شرافت در بخش دیگری به بحث آموزش معلمان اشاره کرد و گفت: وقتی آموزش معلمان ارتقا پیدا کند قطعا این اتفاق بر عملکرد دانش آموزان نیز مشاهده خواهد شد. می توان با آموزش از راه دور معلمان را آموزش داد تا آنها به دانش آموزان با کیفیت بیشتری آموزش داده و به رشد آنها کمک کنند.  

مصطفی میراحمدی زاده مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام نیز گفت: همه ما با هدفی واحد و مشترک در راستای کاهش شکاف عدالت آموزشی گام برمی داریم.  

وی با بیان اینکه موسسه دارالکرام بیش از ۶ هزار دانش آموز را در ۱۵ استان تحت حمایت آموزشی دارد، تصریح کرد: اصل مهم در همه خیریه ها این است که با حفظ اصل کرامت و شفافیت جامعه هدفشان، به سمت دیجیتال شدن حرکت کنیم.  

مجید ناصری عضو هیات مدیره موسسه مهرماندگار با اشاره به اینکه مدرسه‌داری از مدرسه‌سازی مهم‌تر است، گفت: در برخی از نقاط کشور مثل سیستان و بلوچستان سرانه آموزشی پایین است. چراکه معلمی برای آموزش بچه ها وجود ندارد.  

وی خاطرنشان کرد: امروز بسیار اهمیت دارد که بحث مدرسه داری را جا بیندازیم و فرهنگ سازی کنیم. چراکه مدرسه سازی کافی نیست و مدرسه خالی به درد نمی خورد. باید خروجی مثبتی از مدرسه سازی داشته باشیم که این مستلزم آن است که روی وضعیت فرایند آموزش منطقه هدف، متمرکز شویم و مدرسه را به حال خود رها نکنیم.  

اولین نشست سراسری «سمن‌ها و عدالت آموزشی» با همکاری شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه و موسسه دارالکرام و با حضور ۱۴ موسسه‌ نیکوکاری فعال در حوزه‌ تحصیل و آموزش برگزار شد.

کد خبر: 33821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =