درآمد نجومی صداوسیما از تبلیغات!

تبلیغات در شبکه های صدا و سیما به دلیل داشتن مخاطبان میلیونی  از بهترین روش ها برای تبلیغ و معرفی محصولات شرکت های بزرگ می باشد به همین خاطر است که امروزه بسیاری از افراد برای فروش کالاهای خود و یا تجارت از ابزارهای تبلیغاتی رسانه ملی استفاده می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، پخش تراکت، نصب یلبورد، توزیع سی‌دی و ... همگی از ابزارهایی است که در سطح جامعه برای فروش کالا و تبلیغات استفاده می‌شود اما در ایران مهم‌ترین ابزار برای تبلیغات، رسانه ملی و صدا و سیماست. رسانه ملی هم  این روزها با استفاده از این شرایط انحصار تبلیغات در جامعه را به دست گرفته و برحجم تبلیغاتِ عمدتاً تکراری خود افزوده است و  برخی آگهی‌های بازرگانیِ صداوسیما آن‌قدر تکرار می‌شود که می توانیم بگوییم مخاطب را  بمباران تبلیغاتی میکند.

بررسی هزینه تبلیغات در تلویزیون نشان می‌دهد در شبکه‌های مختلف و در زمان‌های مختلف شبانه‌روز هزینه آگهی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی بسیار متفاوت و پرنوسان است و یک حساب سرانگشتی مشخص می کند که صداوسیما از محل تبلیغات، پول های کلانی را به جیب می‌زند.

برای مثال بررسی آمار و ارقام جدول تعرفه خام (بدون تخفیف) هر ثانیه پخش آگهی بازرگانی در باکس قبل هر برنامه در شبکه یک سیما از ۴۵۰ هزار تومان(برنامه صبحگاهی) شروع‌شده و تا حدود ۹۶ میلیون تومان در قبل اخبار ۲۱ سیما متفاوت است. در شبکه دو این مقدار از ۳۱۰ هزار تومان شروع ‌شده و تا ۴۰ میلیون تومان و حتی در قبل اخبار ۲۲ و ۳۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان نیز قیمت خورده است. در شبکه سه این رقم از ۵۱۳ هزار تومان تا ۱۲۰ میلیون تومان هم متغیر است. رقم آگهی در شبکه تهران از ۱۴۷ هزار تومان تا ۱۶ میلیون تومان نیز در نوسان است. در شبکه‌های نمایش و تماشا این رقم به ازای هر ثانیه از ۵۱ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان و در شبکه نسیم نیز از ۱.۸ میلیون ‌تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

اما آنچه اهمیت دارد این است که تلویزیون با پخش این گونه تبلیغات تکراری که مسلما درآمد زیادی  را به دست می آورد و با توجه به تصویب بودجه بالای صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ که اوایل آذرماه اعلام شد بازهم این سازمان از نبود بودجه گلایه خواهد کرد؟

تبلیغ ۱۸۶۳میلیاردتومانی عالیس در صداوسیما!

سال گذشته تبلیغات «عالیس» شرکتی که نوشیدنی‌های غیرالکلی را تولید و حتی آن‌طور که در سایتش آمده است، به کشورهای مختلف صادر می‌کند حضور پر رنگی در تبلیغات صدا و سیما داشت، این شرکت در سال‌های گذشته نیز تبلیغاتش از تلویزیون پخش می‌شد، اما از اواخر سال ۹۷ حجم آگهی‌های این شرکت ناگهان افزایش چشمگیری پیدا کرد. این حجم از آگهی در رادیو هم ظهور یافت و مخاطب ایرانی به خودش آمد و دید که در محاصره تبلیغات این شرکت قرار گرفته است. فارغ از اینکه از لحاظ علم رسانه و تبلیغات تکرار افراطی یک تبلیغ می‌تواند باعث دفع مخاطبان هم بشود، اما سوال اینجاست که این شرکت چگونه از پس هزینه‌های این حجم از تبلیغات برمی‌آید.

برای اینکه جانب انصاف را رعایت کرده باشیم، عدد میانگین تبلیغات تلویزیون در سال گذشته را ثانیه‌ای ۹ میلیون تومان در نظر می‌گیریم. پس مبنای محاسبه هزینه تبلیغات عالیس ثانیه‌ای ۹ میلیون تومان شد. عالیس تیزرهای متفاوت و متنوعی از محصولاتش ساخته که در سایت و فضای مجازی قابل‌دسترسی است و برای هر محصول، تیزرهای ۲۰ ثانیه‌ای ساخته است که با مبنای ۹ میلیون تومان، هزینه پخش آن ۱۸۰ میلیون تومان می‌شود. اما این کمترین رقمی است که این شرکت پرداخت میکرده است و این عدد فقط برای یک تیزر و یک نوبت پخش است.

تبلیغات عالیس از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود، اما اینجا شبکه‌های ۱، ۲، ۳، ۵ و نسیم مورد استناد قرار گرفته است و حداقل دو بار پخش برای هر آگهی در نظر گرفتیم. با احتساب مدت زمان پخش تیزرهای عالیس به ۶۹۰ ثانیه می‌رسیم و با ضرب در حداقل دو بار پخش در شبانه‌روز، عدد ۱۳۸۰ ثانیه به دست می‌آید؛ یعنی ۲۳ دقیقه. کافی است این عدد را در پنج شبکه‌ای که قبل‌تر گفتیم، ضرب کنیم. تلویزیون روزانه ۱۱۵ دقیقه تبلیغات از شرکت عالیس را فقط در پنج شبکه پخش می‌کند؛ زمانی بیشتر از یک فوتبال و حتی فیلم سینمایی. رقمی که با محاسبه ۹ میلیون برای هر ثانیه به دست می‌آید، ۶۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. اگر این عدد را در ۳۱ روز ضرب کنیم، به عدد شگفت‌انگیز ۱,۸۶۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ می‌رسیم.

درآمد نجومی صداوسیما از تبلیغات بایا!

در طی چند ماه اخیر نیز آگهی‌های بایا در چندین قالب محتوا بین ۲۰ تا ۴۵ ثانیه و حتی ۶۰ ثانیه نیز پخش‌ شده است. اگر میانگین طول پخش این آگهی‌های تبلیغاتی را ۳۰ ثانیه در نظر بگیریم و همچنین با توجه به کاهش پخش این آگهی‌ها در روزهای اخیر، می‌توان برآورد کرد آگهی‌های بایا به‌طور متوسط روزانه ۱۲ بار از هر شبکه تلویزیونی پخش می‌شود. به عبارتی در روزهای اوج پخش آگهی‌های بایا و روزهای اخیر، به‌طور متوسط ۹ شبکه تلویزیونی روزانه ۱۰۸ بار آگهی تبلیغاتی بایا را پخش کرده‌اند. با در نظر گرفتن پخش ۱۰۸ بار آگهی، در هر شبانه‌روز تلویزیون ۳۲۴۰ ثانیه یا به‌عبارتی ۵۴ دقیقه آگهی برای بایا پخش کرده است. براین اساس با توجه به نرخ‌های متفاوت و مختلف پخش آگهی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و زمان پخش در شبانه‌روز، به‌طور میانگین اگر نرخ پخش هر آگهی بایا را به ازای هر ثانیه ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، پخش ۳۲۴۰ ثانیه آگهی بایا در روز، معادل روزانه ۱۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان برای مالکان بایا آب می‌خورد. این مبلغ در ماه چیزی حول‌وحوش ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

پول هنگفت تبلیغات از کجا می آید؟

با توجه به هزینه‌های بالای تبلیغات تلویزیون، این سوال برای هر بیننده‌ای پیش می‌آید که این شرکت ها چقدر درآمد دارد که چنین هزینه‌های میلیاردی را به‌صورت مداوم تقبل می‌کنند؟

نکته قابل ذکر در خصوص این سوال ادعای مدیرعامل شرکت دانش پارسیان است که گفته بود بخشی از این مبلغ توسط شرکای تجاری و بخشی دیگر نیز از محل پروژه و ... تأمین شده است. حال سوال این است آیا مبلغی که از محل پروژه تامین شده، همین مبالغی است که مردم باید برای ثبت نام در سایت پرداخت کنند؟

در واقع آیا شیوه درآمدزایی این سایت که تاکنون هیچ خروجی مشخصی بجز آگهی‌های بازرگانی نداشته، انجام تبلیغات برای دریافت پول از مردم است؟ صداوسیما به عنوان یک مجموعه‌ حاکمیتی  آیا این احتمال را نیز در نظر گرفته است که امکان دارد همانند موارد پیشین نظیر تبلیغ کرم حلزون، پدیده شاندیز، برنج محسن و ... این سایت نیز به موفقیت نرسد؟ ‌

کد خبر: 3381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =