رعایت مدیریت مصرف، مانع بروز خاموشی خواهد شد

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت:جلوگیری از خاموشی در زمستان وابسته به رفتار مصرفی مشترکان بستگی دارد و رعایت صرفه‌جویی مانع خاموشی است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد حسن متولی زاده» روز دوشنبه در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران افزود: تلاش صنعت برق پیشگیری از بروز خاموشی در هر زمان است اما این رفتار مصرف‌کنندگان انرژی است که در نتیجه کار اثرگذار است.

وی بر تلاش برای عدالت در پردخت یارانه‌ها تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: عدالت در پرداخت یارانه انرژی باید مورد توجه جدی مسوولان باشد و کسانی که مصرف بیشتری دارند هزینه این رفتار را باید پرداخت کنند.

۸۵ درصد مشترکان مصرف در حد الگو داشتند

مدیرعامل توانیر ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال مصرف ۸۵ درصد مشترکان در حد الگوهای تعیین شده مصرف بود و به این ترتیب ۲۵ میلیون مشترک قبض‌های زیر  ۳۰ هزار تومانی دریافت کردند.

متولی زاده گفت: ۱۳ درصد مشترکان تا ۲ برابر الگوهای تعیین شده مصرف کردند و تعداد خیلی محدودی حدود ۲ درصد که شامل ۸۵۰ هزار نفر در سراسر کشور می شود بالاتر از الگوهای تعیین شده مصرف داشتند.

وی افزود: اعتقاد ما این است که این گروه به راحتی می توانند مصرف خود را کاهش دهند.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: اگر این گروه پرمصرف که بسیار بیشتر از الگو مصرف داشتند مصرف خود را مدیریت کرده بودند هیچ خاموشی در کشور اتفاق نمی افتاد.

متولی زاده میزان مصرف این گروه پر مصرف را ۷ میلیارد کیلووات ساعت که معادل مصرف آن ۸۵ درصد است اعلام کرد.

وی متوسط نرخ برق ۸۵ درصد مشترکان را ۸۰ تومان به ازای هر کیلوات ساعت اعلام کرد و که حدود ۴۰۰ میلیارد کیلووات ساعت میزان مصرف آنها بود.

مدیرعامل توانیر افزود: متوسط هزینه برق گروه پرمصرف ها ۲۵۰ تومان است که ۲.۵ برابر سایر مشترکان است.

محرابیان جزو مشترکان کم مصرف است

مدیرعامل شرکت تولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو جزو مشترکان کم مصرف است.

افزود: طی ۵ سال اخیر قبض برق وزیر نیرو در حدالگوی مصرف بوده و بین ۱۷۰ تا ۲۳۰ کیلووات مصرف کرده است.

وی ادامه داد: الگوی مصرف در شهرتهران ۳۰۰ کیلووات است و اکثر مسوولان کشور در حد کم‌مصرف به شمار می روند.

مدیر عامل توانیر از تلاش برای تعیین الگوی جدید مصرف برای بخش های مختلف خبرداد و گفت: این الگو در بخش خانگی تعیین شده و در بخش صنعت نیز براساس معیارهای فنی تعیین خواهد شد.

متولی زاده افزود: هدف دولت و وزارت نیرو آن است که کسانی که مصرفی در حد الگو دارند از یارانه برخوردار شده و پرمصرف ها نیز هزینه واقعی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: تلاش بر این است که ابزارهای غیرقیمتی نیز به خدمت گرفته شود که به زودی اعلام خواهد شد و حتی تلاش می شود ابزار و تجهیزاتی هم برای کاهش مصرف در نظر گرفته شود.

صنعت برق در برابر حوادث آمادگی کامل دارد

مدیرعامل توانیر گفت: صنعت برق مزیتی که دارد آمادگی بالای آن و سرعت بازیابی است که سبب شده در هر حادثه ای به موقع عمل کند.

متولی زاده مزیت دیگر صنعت برق را پراکندگی آن در سطح کشور دانست و ادامه داد: بالای یک میلیون کیلومتر طول خطوط انتقال برق ایران است و چندین هزار تجهیزات پست در سراسر کشور دارد که ایمنی این صنعت را افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به دلیل تولید نشدن کنتور هوشمند در کشور، کنترل مشترکان پرمصرف خیلی دقیق نبود که با تولید این نوع کنتور در کشور احتمال دارد سال آینده مشترکان پرمصرف مجهز به کنتورهای هوشمند شوند.

مدیر عامل توانیر گفت: دو سیاست تشویق و تنبیه برای مشترکان در نظر گرفته شده که کاهش دهندگان مصرف تشویق خواهند شد و پرمصرف ها تنبیه می شوند.

متولی زاده ادامه داد: تلاش براین است برای تابستان یک افزایش تعرفه بیشتری برای پرمصرف ها در نظر گرفته شود که اگر این پیشنهاد مصوب شود در تابستان اجرایی خواهد شد.

وی ارزش انرژی کشورمان را بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد که قابلیت تبدیل شدن به رفاه و آسایش بیشتر برای مردم را دارد.

مدیرعامل توانیر گفت: تاکنون به دلیل پایین بودن نرخ انرژی نه از طرف مردم و مسئولان توجه جدی به بهینه سازی نمی شد که اخیرا دولت به این نتیجه رسیده که این انرژی  می تواندبه ثروت تبدیل شود که هنوز عملی نشده است.

متولی زاده افزود: در روزهایی که هوا سرد می شود مصرف گاز در بخش خانگی رشد چند برابری می‌یابد به گونه ای که ۴۵۰ میلیون لیتر گاز مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: این مصرف بیش از حد برای بخش نیروگاهی محدودیت به دنبال دارد که اگر مردم رعایت کنند این مشکل ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل توانیر گفت: فقط ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز فقط در بخاری های دودکش دار به هدر می رود که اگر این بخاری‌ها تبدیل به بخاری استاندارد شود مصرف سوخت کمتر می‌شود.

کد خبر: 33402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =