بازگشت اروپا به تعهدات

سازمان توسعه تجارت ایران در همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت (ITC) و با حمایت اتحادیه اروپا، همایش بزرگ تجاری ایران - اروپا را در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آذرماه سال ۱۳۹۹ به صورت وبینار برگزار می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی همایش تجاری ایران- اروپا با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که سفرای آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه و به علاوه سردبیر دیپلماسی روزنامه گاردین در پنل مربوط به سفرا که روز ۱۴ دسامبر (۲۴  آذرماه) برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.  همایش تجاری ایران- اروپا قرار است روزهای ۲۴ تا ۲۶ آذرماه سال ۱۳۹۹ به‌ صورت ویدئو کنفرانس برگزار ‌شود.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی همایش تجاری ایران- اروپا، در پنل مربوط به سفرا درباره روابط تجاری و سیاسی دو طرف و ادامه نقش اروپا در توسعه اقتصاد ایران همزمان با دیگر شرکا همچون چین بحث و رایزنی خواهد شد.

این همایش در حالی برگزار خواهد شد که هنوز سرنوشت روابط تجاری ایران و اروپا نامشخص است. در سال ۱۳۹۵ و پس از نهایی شدن اجرای برجام، بسیاری از شرکت‌های اروپایی به ایران آمدند و قراردادهایی به منظور سرمایه گذاری و مشارکت در طرح‌های اقتصادی ایران به امضا رساندند اما با این وجود پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، بخش مهمی از این شرکت‌ها ایران را ترک کردند.

در فاصله سالهای ۹۴ تا ۹۷ همایش‌های زیادی بین ایران و اروپا در محورهای اقتصادی و بانکی برگزار شد. از جمله شش دوره همایش تجاری ایران - اروپا که نخستین آن‌ها در حوزه انرژی پایدار در ۹ اردیبهشت ۹۶ در تهران و سومین دوره آن در فرانکفورت آلمان برگزار شد. در اطلاعیه این همایش آمده بود: «هدف از برگزاری سومین دوره همایش بانکی و تجاری ایران - اروپا در شهر فرانکفورت آلمان و در کنار نوزدهمین کنفرانس «هفته مالی اروپا» یعنی بزرگترین نشست مشترک حوزه مالی، بانکی و صنعت بیمه در اروپا این است که ضمن تداوم بهره‌وری از فرصت‌های ایجاد شده در بستر دوره‌های پیشین این رویداد، زمینه‌ی حضور هرچه بیشتر نظام بانکی و مالی کشورمان را در عرصه رویدادهای اقتصادی بین‌الملل و متعاقبا ایفای نقشی فعالتر و پررنگ‌تر در معاملات و روابط مالی و تجاری جهانی، فراهم گردد.»

با برچیده شدن تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران، چشم‌انداز گسترده‌ای از تأثیر برجام بر اقتصاد ایران و همچنین اقتصاد جهانی خصوصاً در حوزه نفت و گاز به وجود آمده بود.  شرکت‌های خارجی زیادی نیز بعد از اجرائی شدن برجام برای بازگشت یا ورود به بازار ایران، ابراز تمایل یا اقدام نمودند.  تا سال ۹۵ تولید نفت به ۴ میلیون بشکه در روز رسید و در همان سال شِلومبرژه (بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان که از زمان تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۰ از بازار ایران خارج شده بود)، اعلام کرد که توافق اولیه‌ای برای مطالعات توسعه یک میدان نفتی با ایران امضا کرده‌ است.

آخرین همایش بین ایران و اروپا در اردیبهشت ۹۷ و پیش از خروج ترامپ از برجام انجام شد. در اطلاعیه این همایش آمده بود: «به دنبال برگزاری ۵ دوره موفق از همایش تجاری ایران و اروپا در شهرهای تهران و فرانکفورت، ششمین همایش تجاری ایران و اروپا با دعوت از فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی و باهدف بررسی دقیق‌تر مسائل و دغدغه‌های تجاری، بانکی و مالی موجود در این مقطع میان ایران و جامعه بین‌الملل در ۸ و ۹ اردیبهشت ۹۷ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار خواهد شد.»  ۱۰ روز بعد از این همایش ترامپ از برجام خارج و تحریم‌های یکطرفه را علیه ایران اعمال کرد. در پی خروج ترامپ شرکت‌های اروپایی یکی یکی از ایران خارج شدند و تا پس از اطمینان از پیروزی جو بایدن صحبتی از بازگشت نکرده بودند.  

تجربه برجام و خروج ناگهانی شرکت‌های اروپایی که به زیان جدی اقتصاد کشور منجر شد، باعث شده یکی از نخستین اولویت‌های شرکت‌های ایرانی، استفاده از تجارب گذشته و به نتیجه رساندن قراردادهایی باشد که در آن شرکت‌های اروپایی موظف به عمل به تعهداتشان خواهند بود.

هر چند اروپا در سال‌های گذشته از لزوم اجرای برجام سخن گفته اما در عمل هیچ یک از دولت‌های اروپایی نتوانستند گامی سازنده در مسیر احیای توافق هسته‌ای بردارند. با این وجود پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا این گمانه زنی را به وجود آورده که شاید رئیس‌جمهوری جدید این کشور حکم به کاهش تحریم‌ها علیه ایران بدهد و با توجه به اینکه رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که کشور از هر فرصتی برای کاهش تحریم‌ها استفاده می‌کند، احتمالا بار دیگر شرکت‌های اروپایی شانس حضور در ایران بررسی خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر از این همایش اینجا را ببینید.

کد خبر: 3339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =