رهبران جهان در سایه بحران فراگیر

نشست گروه ۲۰ در رُم که اولین گردهمایی فیزیکی رهبران جهان پس از پاندمی کرونا به حساب می‌آید، در شرایطی برگزار شد که همه، یکدیگر را به انجام سیاست‌های غیرمعقولانه متهم می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اجلاس جدید گروه ۲۰ در حالی آغاز شد که جهان با بحران‌ها و تنش‌های بسیاری روبرو است؛ از ادامه پاندمی کرونا گرفته تا شکاف امنیتی به بارآمده از خروج نیروهای غربی از افغانستان و تنش مداوم میان واشنگتن، پکن و مسکو.

نشست بزرگان

نشست گروه ۲۰ با توجه به وضعیت فعلی جهان، تمرکزش را بر جدی‌ترین و ملموس‌ترین بحران موجود یعنی پاندمی کرونا گذاشت. «ماریو دراگی»، نخست وزیر ایتالیا، اجلاس سران گروه ۲۰ را آغاز کرد و از رهبران خواست تا در مواجهه با چالش‌های جهانی متحد شوند. به گزارش سی‌ان‌ان، دراگی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «حتی قبل از پاندمی ما با حمایت‌گرایی، یکجانبه‌گرایی و  ناسیونالیسم مواجه بودیم، اما هرچه بیشتر با همه چالش‌های خود پیش برویم، واضح‌تر می‌شود که چندجانبه‌گرایی بهترین پاسخ برای مشکلاتی است که امروز با آن روبرو هستیم. از بسیاری جهات این تنها راه است.»

وی افزود: «از همه‌گیری، تغییرات آب‌وهوایی، تا مالیات‌های منصفانه و عادلانه، رفتن به تنهایی یک گزینه نیست. ما باید تمام تلاش خود را برای غلبه بر اختلافات خود انجام دهیم.» نخست‌وزیر ایتالیا همچنین موضوع نابرابری توزیع واکسن را مطرح کرد و گفت که رهبران باید از چالش‌های جمعی پیش‌رو «آگاه باشند.» دراگی گفت که بیش از ۷۰ درصد از مردم در کشورهای با درآمد بالا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند، در مقایسه، تنها ۳ درصد از افراد واجد شرایط که در فقیرترین کشورهای جهان زندگی می‌کنند، یک بار تزریق شده‌اند. دراگی گفت: «این تفاوت‌ها از نظر اخلاقی غیرقابل قبول هستند و بهبود جهانی را تضعیف می‌کنند.»

از سوی دیگر، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه که به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده گفت: «دیدگاه روسیه نسبت به توسعه بهداشت و درمان و اقتصاد جهانی بیشتر شبیه سایر کشورهای گروه ۲۰ است.» وی تصریح کرد: «من به موضوعاتی که ایتالیا برای بحث امروز پیشنهاد داده است، اقتصاد جهانی و مراقبت‌های بهداشتی جهانی می‌پردازم و باید فوراً بگویم که این چیزی است که همه ما تا حد زیادی روی آن کار می‌کنیم.»

پوتین گفت: «بحران ناشی از همه‌گیری باعث شد بسیاری از دولت‌های گروه ۲۰ برای کمک به بهبود اقتصاد جهانی کسری بودجه بیشتری را متحمل شوند.» وی افزود: «جهش‌های مداوم ویروس کرونا نیازمند مکانیزمی است که به واکسن‌ها اجازه دهد تا به سرعت با تغییرات ویروسی سازگار شوند.» پوتین گفت: «با توجه به اینکه ویروس همچنان در حال جهش است، ما باید مکانیسم‌هایی را برای ارتقای سیستماتیک و سریع واکسن‌ها ایجاد کنیم.» رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها هنوز برای دستیابی به واکسن‌های موجود در تلاش هستند. پوتین گفت: «به اعتقاد من، این اتفاق به دلیل رقابت ناعادلانه، حمایت‌گرایی و این واقعیت است که برخی از کشورها، از جمله در داخل گروه ۲۰، آماده به رسمیت شناختن واکسن‌ها و گواهی‌های واکسن نیستند.»

البته پوتین در سخنان خود اشاره‌ای به تنش‌های اخیر این کشور با واشنگتن نکرد. با این همه، پیش از شروع سخنان پوتین، نشانه‌هایی از بدتر شدن وضعیت تنش میان کرملین و کاخ سفید به چشم خورد. سخنگوی وزارت ‌خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن به دنبال اخراج ۵۵ تن دیگر از کارکنان فنی سفارتخانه و مراکز کنسولی روسیه در آمریکا است. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت ‌خارجه روسیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملی شدن این خواسته آمریکا اخراج محسوب می‌شود و این موضوع وضعیت جبهه دیپلماتیک بین دو کشور را فقط وخیم‌تر می‌کند.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در زمان حاضر نزدیک به ۱۳۰ نفر از طرف آمریکا در مراکز دیپلماتیک آن کشور در روسیه فعالیت می‌کنند و در مراکز دیپلماتیک روسیه نیز در واشنگتن، نیویورک و هیوستون کمتر از ۲۰۰ نفر کار می‌کنند. زاخارووا در ادامه ‌به آمریکا پیشنهاد کرد که از اقدامات منجر به تشدید تنش‌ها با روسیه دست کشیده و به گفت‌وگوهای صادقانه و توام با احترام متقابل برای رفع موارد تنش‌آفرین در روابط دوجانبه با مسکو روی آورد.

جهان پر از خشم و درگیری

نشست گروه ۲۰ در حالی برگزار شده که اعضای آن در تلاش برای حل بحران‌های جهان هستند که خود اعضای این گروه به عنوان متهمان اصلی وضعیت فعلی شناخته می‌شوند. رسانه‌های ایتالیایی روز گذشته (شنبه) اعلام کردند که فعالان محیط‌زیست که خواستار اقدام فوری در خصوص شرایط اقلیمی هستند در خیابانی که به منطقه میزبان اجلاس گروه ۲۰ منتهی می‌شود، اعتراض کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حدود ۵۰ تن از فعالان محیط زیست در راهپیمایی کمپ اقلیمی در کف خیابانی که به محل برگزاری نشست گروه ۲۰ منتهی می‌شود، نشستند. یگان‌های ویژه پلیس ایتالیا بلافاصله در محل حاضر شدند و معترضان را مجبور به ترک مسیر کردند.

بیش از هشت هزار تن از نیروهای ارتش ایتالیا، امنیت این نشست را تامین می‌کنند و همچنین ایتالیا یک منطقه «پرواز ممنوع» و یک سیستم ویژه ضد پهپاد در رم ایجاد کرده است. منطقه یورو، محل برگزاری همایش به عنوان منطقه قرمز اعلام شده است. ورود خودروها به این منطقه محدود شده و همچنین بسیاری از خیابان‌ها برای تردد بسته شده است. نیروهای ضد تروریسم پلیس ایتالیا نیز مسئولیت امینت شبانه‌روزی یورو را برعهده دارند. هلیکوپترها مدام بر فراز این منطقه قرمز در حال پرواز هستند. مقامات ایتالیایی خود را برای تظاهرات مختلفی در رم توسط اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های جوانان و ضد واکسن‌ها در زمان برگزاری نشست گروه ۲۰ آماده کرده‌اند.

از سوی دیگر، براساس بیانیه مطبوعاتی که ساعاتی پیش از پیوستن «وانگ یی»، وزیر خارجه چین به نشست سران گروه ۲۰ در رم منتشر شد، وی به آمریکا و متحدانش هشدار داد که در امور تایوان دخالت نکنند. به ‌گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، وانگ یی گفت: «اخیراً، آمریکا و سایر کشورها تلاش کردند تا به پیشرفت‌هایی در موضوع تایوان دست یابند که این مسئله در تضاد با تضمین‌های سیاسی است که هنگام برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین داده بودند.» وی افزود: «اگر ۵۰ سال پیش نتواستند اصل و قانون چین واحد را متوقف کنند، در دنیای امروز در قرن ۲۱ این امر غیرممکن‌تر است.»

اظهارات وی در بحبوحه تشدید تنش بین چین و غرب بر سر تایوان بیان شد. پیشتر، «تسای اینگ-ون»، رئیس‌جمهوری تایوان در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان، به حضور پرسنل نظامی آمریکا در جزیره خودگردانی که پکن آنرا قلمرو خود می‌داند، اذعان کرد.

با عنایت به این مولفه‌ها به نظر می‌رسد که نشست گروه ۲۰ همچنان درگیر بحران‌هایی است که به این زودی‌ها بنا نیست حل‌وفصل شود و باید دید که این نشست چه ابعاد و نتایجی در پی خواهد داشت.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 33124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =