پوکی استخوان، مردان را نیز تهدید می‌کند

مردان به دلیل برخورداری از اسکلت درشت‌تر و قوی‌تر از زنان، کمتر دچار پوکی استخوان می‌شوند؛ اما با افزایش سن، آن‌ها نیز در معرض این عارضه قرار می‌گیرند و در سراسر جهان تقریبا از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پوکی استخوان بیماری است که به تدریج توده استخوانی را ضعیف کرده و منجر به شکستگی‌های دردناک و ناتوان کننده می‌شود. شکستگی می‌تواند پس از یک زمین خوردن جزئی، در نتیجه یک ضربه، عطسه یا حتی خم شدن برای بستن بند کفش رخ دهد. هر استخوانی می‌تواند در اثر پوکی استخوان بشکند؛ اما شکستگی‌های ستون فقرات و لگن از جدی‌ترین و شایع‌ترین نوع شکستگی‌ها به شمار می‌رود.

عوارض پوکی استخوان

شکستگی استخوان‌ها باعث بی‌حرکتی، ناتوانی دراز مدت و درد شدید می‌شود؛ نتیجه این امر، کیفیت پایین زندگی و از دست دادن استقلال با افزایش سن مردان است؛ اما متاسفانه تعداد کمی از مردان سالمند، نسبت به پوکی استخوان آگاه هستند. این درحالی است که خطر شکستگی در طول عمر مردان، بیشتر از خطر ابتلا به سرطان پروستات است. همچنین یک سوم شکستگی‌های لگن در سراسر جهان در مردان رخ می‌دهد. مطالعات نیز نشان می‌دهد که ۳۷ درصد از بیماران مرد، در سال او شکستگی لگن، جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر شکستگی‌ها، به ویژه شکستگی‌های ستون فقرات می‌تواند منجر به از دست رفتن روزهای کاری در مردان شاغل در سنین ۶۵- ۵۰ سال شود.

عوامل ایجاد پوکی استخوان در مردان

به گزارش وزارت بهداشت، مردان در جوانی نسبت به زنان معمولا توده استخوانی بیشتری می‌سازند؛ اما پس از حدود ۳۰ سالگی، مقدار استخوان در اسکلت شروع به کاهش می‌کند. زیرا تشکیل استخوان جدید متناسب با برداشت استخوان فرسوده نیست و هرچند مردان در دهه پنجاه سالگی مانند زنان در سال‌های پس از یائسگی، افت سریع توده استخوانی را تجربه نمی‌کنند، اما تقریبا در سن ۷۰ سالگی، مردان و زنان توده استخوانی را به یک میزان از دست می‌دهند و جذب کلسیم (ماده معدنی مهم برای سلامت استخوان) در هر دو جنس کاهش می‌یابد. از دست دادن بیش از حد استخوان، باعث شکننده شدن آن و به احتمال زیاد شکستگی استخوان می‌شود.

عوامل خطر اصلی پوکی استخوان

عواملی مانند افزایش سن، سابقه خانوادگی، سابقه قبلی شکستگی استخوان در سن ۵۰ سالگی یا بیشتر، مصرف طولانی مدت گلوکوکورتیکواستروئیدها (بیش از ۳ ماه)، مصرف برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد تشنج و داروهای ضد صرع، کمبود تستوسترون و برخی بیماری‌های مزمن مانند روماتیسم مفصلی، بیماری التهابی روده، بیماری‌های سوء جذب، دیابت‌ نوع ۱ و ۲، بیماری مزمن کبدی یا کلیوی و... از جمله عوامل اصلی پوکی استخوان به شمار می‌رود.

عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی

برخی از عوامل بروز پوکی استخوان، مرتبط با سبک زندگی افراد است؛ سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی ناکافی (دریافت کلسیم کمتر از ۶۰۰ میلی‌گرم در روز)، کمبود ویتامین D، عدم انجام فعالیت بدنی یا داشتن فعالیت بدنی بیش از حد که منجر به وزن کم شود و نمایه توده بدنی پایین (BMI کمتر از ۲۰) از جمله این عوامل به شمار می‌رود.

نشانه مهم پوکی استخوان

یکی از عوامل شناسایی پوکی استخوان، اندازه‌گیری قد است؛ اگر بیش از ۴ سانتی‌متر از قد خود را از دست داده‌اید، ممکن است به این معنا باشد که به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی‌های فشاری ستون فقرات شده‌اید.

۵ گام برای بهبود سلامت استخوان

ساختن استخوان‌های قوی در طول عمر، شما را قادی می‌سازد تا کارهایی را که از آن‌ها لذت می‌برید، برای مدت طولانی‌تری ادامه دهید. همچنین کمک می‌کند که به صورت مستقل، عاری از درد و رنج ناشی از شکستگی استخوان، زندگی کنید. پیشگیری از پوکی استخوان، نیازمند اصلاح سبک زندگی است و در این زمینه ۵ گام مهم وجود دارد؛ ورزش منظم، مصرف مواد مغذی سالم برای استخوان، اجتناب از عادات منفی سبک زندگی، شناسایی عوامل خطر خود و مصرف داروی پوکی استخوان در صورت تجویز پزشک.  

کد خبر: 32770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =