بایدن زیر فشار افکار عمومی

حمله جمهوریخواهان و انتشار نظرسنجی‌های مختلف در مورد محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که موجی از نارضایتی علیه او به راه افتاده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دولت جدید آمریکا از زمان روی کار آمدن با چالش‌ها و بحران‌های گوناگونی دست‌وپنجه نرم کرده است. ادامه بحران پاندمی کرونا، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و چشم‌انداز بهبود اقتصادی باعث شده که بسیاری در ایالات متحده به وعده‌های رئیس کاخ سفید در زمان پیش از انتخابات با بدبینی نگاه کنند.  

افول محبوبیت

بنا به آخرین نظرسنجی‌ها، اعتماد آمریکایی‌ها به توانمندی «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری این کشور برای تضمین بهبود وضعیت اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا کاهش یافته است. به گزارش آکسیوس، یافته‌های نظرسنجی آکسیوس/ایپسوس حاکی است که این کاهش اعتماد به توانمندی بایدن در حالی است که ایمان مردم این کشور به توانایی وی برای در دسترس گسترده قرار دادن واکسن، افزایش داشته است.

بنا به نظرسنجی اخیر، این دموکرات‌ها و مستقل‌ها هستند که اعتماد اقتصادی را کاهش می‌دهند و از ۵۲ درصد همه بزرگسالان آمریکایی در آغاز ریاست جمهوری به ۴۴ درصد در حال حاضر رسید. گفتنی است که آمریکا انتخابات مهم دیگری را نیز پیش رو دارد و این اعتماد روبه کاهش می‌تواند مانع از توانمندی بایدن شود و به موقعیت دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آسیب بزند.

در همین حال، نتایج این نظرسنجی در بخشی دیگر حاکی است که از هر ۱۰ آمریکایی، دو نفر به سختی می‌توانند مطمئن باشند که بایدن بتواند بدبینان به واکسن را به تزریق آن متقاعد کند. ۷۱ درصد از دموکرات‌ها گفتند که اطمینان دارند دولت بایدن می‌تواند تضمین کند که بهبود سریع وضعیت اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ به دست می‌آید، اما این میزان از رقم ۸۶ درصدی در اواخر ماه ژانویه شاهد افول بوده است.

دیدگاه شرکت‌کنندگان مستقل در این نظرسنجی نیز افت داشته و از ۵۱ درصد به ۴۲ درصد رسیده است. از سوی دیگر، حمایت جمهوری‌خواهان از دولت بایدن در حال حاضر ۱۸ درصد است که از رقم ۱۷ ‌درصدی ماه ژانویه تغییر چندانی نکرده است.

در این میان، جایگاه دولت بایدن در زمینه تمهیدات مربوط به واکسن رشد داشته است. ۷۶ درصد از همه آمریکایی‌ها به توانایی بایدن در فراهم کردن گسترده امکان واکسیناسیون اطمینان دارند در حالی که این رقم در ماه ژانویه ۶۲ درصد بود. همچنین، ۷۰ درصد نیز نسبت به توانایی دولت برای توزیع سریع واکسن ابراز اطمینان کردند که این رقم در گذشته ۵۷ درصد بوده است. با این همه، بخش زیادی از آمریکایی‌ها هنوز اطمینان چندانی به واکسن ندارند به طوری که فقط دو سوم از آن‌ها معتقدند که واکسن در پیشگیری از بیماری وخیم موثر است.

این در حالی است که از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر یا به غلط باور دارند که افراد واکسینه نشده و افراد واکسن زده ممکن است به طور برابر به ویروس مبتلا شوند یا اینکه در این مورد اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. همچنین از هر ۱۰ آمریکایی، چهار تن نیز یا اعتقادی ندارند یا نمی‌دانند که افراد واکسینه نشده دستکم ۱۰ بار بیشتر در معرض مرگ ناشی از کرونا هستند.

«باب اسنفیم»، تحلیل‌گر مسائل داخلی آمریکا در این رابطه به سی.‌ان.‌ان گفت: «به نظر آمار فعلی نشان از آن دارد که دولت بایدن دستکم در زمینه واکسیناسیون سراسری به درستی عمل کرده است. با این همه، فرآیند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و جنجال‌های پس از آن در زمینه اعتماد مردم به دولت تاثیر منفی گذاشته است؛ هرچند که در نهایت این سیاست داخلی آمریکاست که بر آرای مردمی تاثیرگذار است.»

حملات جمهوری‌خواهان علیه بایدن

این نظرسنجی در حالی منتشر شد که شماری از جمهوری‌خواهان سرشناس آمریکایی از سیاست خارجه بایدن انتقادهای بسیاری دارند. برای مثال، در میان افزایش تنش‌ها در افغانستان و ادامه دادن طالبان به تهدید امنیت ملی آمریکا، «لندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه، بایدن را مقصر این اوضاع دانست.

این سناتور آمریکایی در گفت‌وگویی با فاکس نیوز، با مقصر دانستن جو بایدن برای آنچه وی «افتضاح افغانستان» می‌خواند، گفت: «حال چه می‌کنیم؟ تلاش می‌کنیم تا بدون اینکه طالبان را قدرتمند کنیم، کودکان را از مرگ بر اثر گرسنگی نجات دهیم. چه شد که ما به اینجا رسیدیم؟ جو بایدن بی‌کفایت‌ترین رئیس‌جمهور دوران زندگی من است. او نقشه‌ای داشت که به نتیجه نرسید؛ او توصیه‌های نظامی صحیح را رد کرد. آنها (دولت بایدن) حتی نمی‌دانند که آیا ۳۵۰ آمریکایی (در افغانستان) باقی مانده‌اند یا ۷۰۰ نفر، اما ما می‌دانیم که هزاران افغان وجود دارند که در کنار ما جنگیده‌اند و اکنون تنها گذاشته شده‌اند.»

وی افزود: «اما این را هم می‌دانیم که افغانستان در حال سقوط آزاد است، القاعده در حال شکوفایی است، داعش دارد قوی‌تر می‌شود و طالبان به وزارت امور خارجه ما، گفتند که در تلاش برای کنترل القاعده، که سوگند خورده است اگر بتواند همه ما (آمریکایی‌ها) را بکشد، به ما کمک نمی‌کنند. بنابراین من این امتناع از همکاری طالبان برای مقابله با القاعده را، یک اعلان جنگ می‌دانم، این مساوی است با اعلان جنگ به آمریکا. اگر مایل نیستید به ما کمک کنید تا با خطر القاعده که ما و همه جهان را تهدید می‌کند، مقابله کنیم، پس از نظر من، بر اساس قوانین جنگ، این واقعاً یک اقدام خصمانه است. بنابراین افغانستان بزرگترین تهدید امنیت ملی در کوتاه مدت است. این بزرگ‌ترین فاجعه انسانی روی کره زمین در شرایط فعلی است و با گذشت زمان، فقط بدتر می‌شود.»

مسئله مهاجرت در مرزهای جنوبی نیز از دیگر چالش‌هایی است که بایدن هنوز نتوانسته آنچنان که باید و شاید با آن مواجه شود و این فرصتی است بادآورده برای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری جنجالی پیشین آمریکا برای حمله دوباره به این رئیس‌جمهوری دموکرات. این در حالی است که طی روزهای اخیر، گروهی متشکل از حدود دو هزار مهاجر عمدتاً اهل آمریکای مرکزی، به عزیمت دسته جمعی خود از شهر تاپاچولا در جنوب مکزیک به سمت آمریکا ادامه داده‌اند.

ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «بزرگ‌ترین کاروان تاریخ به سمت ما می‌آید و ما اصلاً برای برخورد با آن آمادگی نداریم و هیچ کاری نیز برای رسیدگی به آن انجام نمی‌دهیم. دیوار مرزی را تکمیل کنید و سختگیری داشته باشید. کشور ما دارد به طور سیستماتیک در برابر چشمانمان نابود می‌شود!» وی افزود: «میلیون‌ها نفر به صورت غیر قانونی وارد آمریکا می‌شوند و در بسیاری از موارد از آن‌ها سوالی نمی‌شود. بسیاری از این افراد جنایتکار و خطرناک هستند که از زندان‌های سایر کشورها فرار کرده‌اند. اولین اقدام فوری باید ساخت سریع دیوار باشد. باید با مکزیک یک توافق‌نامه امضا شود و این کشور به عنوان یک مانع عمل کند نه یک سکوی پرتاب برای مهاجران غیر قانونی.»

با نگاهی به تمامی اظهارات و مولفه‌های مطروحه به نظر می‌رسد که مولفه‌های موجود از تضعیف پایگاه بایدن و حزب متبوعش در میان رای‌دهندگان خبر می‌دهند و باید منتظر ماند و دید که این تحولات چه تاثیری بر سیاست داخلی آمریکا خواهد گذاشت.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 32674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =