خارطوم میزبان هفتمین کودتا

کودتا درسودان اگرچه برای چندمین بار رخ می‌دهد اما اینبار به دلیل وجود بحران‌های اقتصادی و اجتماعی می‌تواند این کشور را با یک بحران عمیق روبرو کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته (دوشنبه) و در کمال ناباوری، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در یک نشست مطبوعاتی از انحلال این شورا و کابینه و اعلام وضعیت فوق‌العاده خبر داد.

تغییر ساختار با برچسب کودتا

در همین راستا شبکه خبری روسیا الیوم با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت، عبدالفتاح البرهان، در کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته برگزار شد، از انحلال شورای حاکمیتی، کابینه و برکناری استانداران و اعلام حالت فوق‌العاده خبر داد. به نوشته روسیاالیوم رئیس شورای حاکمیتی سودان در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران اذعان داشت: «مدیران کل وزارتخانه‌ها و استان‌ها اداره امور را برعهده خواهند داشت. نیروهای مسلح به تکمیل تغییرات در راستای دموکراسی تا زمان تشکیل دولت غیرنظامی منتخب ادامه می‌دهند. دولت مستقل تا زمان برگزاری انتخابات بر سودان حکمرانی خواهد کرد و انتخابات ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد».

بر اساس آنچه در گزارش روسیالیوم آمده است عبدالفتاح البرهان با بیان اینکه دولت متوازن به نزاعی میان طرف‌ها تبدیل شده تاکید کرد که این نزاع امنیت و صلح سودان را تهدید می‌کند. او گفت: «ملت سودان باید بداند که فضای مناسبی را برای احزاب سیاسی تا زمان انتخابات ایجاد خواهیم کرد و این در حالی است که فعالیت کمیته مبارزه با فساد نیز به حالت تعلیق درآمده است. ما به توافق صلح امضا شده با گروه‌های شورشی در جوبا پایبند هستیم».

در پایان اظهارت البرهان آمده است که پارلمانی انقلابی از جوانان تشکیل خواهد شد. هیچ حزب و هیچ نهادی اراده و خواست خود را بر سودان اعمال نخواهد کرد. ما نیاز به ارتش داریم تا براساس بیانیه قانون اساسی از امنیت کشور حفاظت کند. اختلافات میان سیاستمداران و بلندپروازی، آن‌ها را مجبور به تحرک کرده است. در این راستا وزارت فرهنگ و رسانه سودان در واکنش به اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی البرهان با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد که البرهان سلطه بر قدرت را با کودتای نظامی و انحلال شورای حاکمیتی، کابینه، استانداران و کمیته مبارزه با فساد اعلام کرد. البرهان فعالیت کمیته مستقل تحقیقات درباره کشتار سودانی‌ها در جریان سرکوب تحصن در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم را تعلیق کرده است.

کودتا در سودان در شرایطی باعث بروز بحرانی فراگیر در این کشور شده است که رسانه‌های آفریقایی و بین‌المللی نیز با انتشار اخبار گوناگون از این رخداد، خبر از دستگیری برخی مقامات در خارطوم میدهند. بر همین اساس خبرگزاری رسمی سودان با انتشار گزارشی از واکنش نیروهای مسلح برای دستگیری برخی مقامات خبر داد. به گزارش این خبرگزاری نیروهای مسلح سودان بامداد روز گذشته (دوشنبه) تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را دستگیر کردند و همزمان گزارش‌هایی مبنی بر حبس خانگی نخست وزیر سودان منتشر شده است.

این در حالی  است که خبرگزاری الجزیره با اشاره به رخدادهای مذکور درخاطوم نوشت که دختر ابراهیم الشیخ، وزیر صنعت سودان در گفتگو با خبرنگار این رسانه اعلام کرده که نیروهای نظامی پدرش را بازداشت کردند. همچنین همسر ایمن نمر، فرماندار خارطوم نیز به الجزیره گفت که نیروهای مسلح، فرماندار را در منزلش دستگیر کردند. این در حالی است که منابعی از خانواده فیصل محمد صالح، مشاور رسانه‌ای عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، به رویترز گفتند یک نیروی نظامی مسلح اوایل روز گذشته (دوشنبه) به خانه صالح حمله کرده و او را دستگیر کردند.

علاوه بر این گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری هاشم حسب الرسول، وزیر ارتباطات، حمزه بلول، وزیر اطلاعات، خالد عمر یوسف، وزیر امور کابینه و محمد الفکی، عضو شورای حاکم سودان، عمر دقبر، رئیس حزب کنگره سودان، علی الریح السنهوری، دبیرکل حزب بعث سودان و جعفر حسن سخنگوی نیروهای آزادی و تغییر هم وجود دارد.

بر اساس گزارش منتشر شده در رویترز، بیشتر اعضای کابینه و شمار زیادی از رهبران احزاب حامی دولت دستگیر شده‌اند. از این رو شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور مستقر شده‌اند و رفت و آمد غیرنظامیان را تحت کنترل دارند.

اعتراض به قیام نظامیان

همزمان تجمع کادرهای حرفه‌ای سودان با تأکید بر اینکه آنچه در کشور رخ می‌دهد یک تلاش نظامی برای قبضه کردن قدرت است، از مردم و نیروهای انقلابی خواست که به خیابان‌ها بیایند و در برابر هرگونه کودتای نظامی مقاومت کنند و آن‌ها را به بستن جاده‌ها و اعتصاب عمومی و عدم همکاری با کودتاگران دعوت کرد. در این میان حزب سوسیالیست سودان نیز خواهان نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری در پی بازداشت‌های گسترده شد. با وجود واکنش سوسیالیست‌های سودان، فعالان در رسانه‌های اجتماعی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ساندی تایمز اعلام کردند که اینترنت و خدمات تلفن همراه در بیشتر نواحی سودان قطع شده و ارتباطات در برخی مناطق از خارطوم تحت تأثیر قرار گرفته است. به نوشته ساندی تایمز، فعالان عکس‌ها و فیلم‌هایی را پخش کردند که نشان می‌داد معترضان در اعتراض به دستگیری وزیران و مقامات، برخی از جاده‌های خارطوم را مسدود کرده و لاستیک آتش می‌زنند.

با وجود اعتراض گسترده مردمی نسبت به دستگیری برخی مقامات سیاسی ساندی تایمز در گزارش خود به نقل از شاهدان عینی مدعی شد که نیروهای مسلح سودان در میان استقرار گسترده ارتش، تعدادی از پل‌های ارتباطی خارطوم را بستند. وزارت اطلاع رسانی سودان هم اعلام کرد نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون حمله کرده و شماری از کارکنان آن را دستگیر کردند.

پوشش خبری رخدادهای سودان در رسانه‌های بین‌المللی در حالی ادامه دارد که شبکه تلویزیونی الحدث هم در خبری فوری اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان درباره آخرین تحولات این کشور بیانیه‌ای ارائه خواهد کرد. لازم به ذکر است که این حوادث تنها چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، در سفر به خارطوم با شماری از مقامات حکومت انتقالی سودان دیدار و پیشنهادهایی برای حل بحران سیاسی ناشی از کودتای ناکام پنج هفته پیش (۲۱ سپتامبر) در این کشور مطرح کرد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که سودان از لحاظ تعداد کودتا در میان کشورهای عربی و اسلامی جایگاه دوم را پس از سوریه به خود اختصاص داده است. به عبارتی سودان تاکنون شاهد هفت کودتا بوده است که کودتای اخیر به رهبری عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان علیه عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان رخ داده و میتواند بر آینده این کشور، به شدت اثرگذار باشد. اقدامی که نه تنها همراهی بخش قابل توجهی از شهروندان این کشور را به دنبال ندارد، بلکه با اعتراض گسترده مردم نیز همراه است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 32490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =