به خاطر یک مشت دلار!

سفر رئیس جمهوری تونس به عربستان سعودی که قرار است اواسط این هفته انجام شود به نوعی نشان می‌دهد که وی به دنبال جلب حمایت مالی این کشور برای عبور از بحران فعلی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رسانه‌های آفریقایی روز گذشته (یکشنبه) با انتشار گزارشی، خبر از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور تونس به ریاض دادند و مدعی شدند هدف از این سفر شرکت در اجلاس ابتکار عمل خاورمیانه سبز و همچنین جلب حمایت مالی از دربار سعودی است.

جلب حمایت مالی عربستان

در همین راستا سایت آفریقا اینتلیجنس در گزارشی به نقل از یک کارشناس مسایل آفریقا نوشت: «با اینکه در این کنفرانس راه‌های کاهش انتشار کربن و مسایل زیست محیطی مختلف خاورمیانه بررسی خواهند شد، اما قیس سعید، رئیس جمهور تونس امیدوار است در حاشیه این سفر بتواند حمایت مالی بزرگی از طرف عربستان و امارات دریافت کند».

به گزارش این رسانه در اجلاس ریاض که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار خواهد شد، روسای کشورها، مقامات دولتی، روسای اجرایی شرکت‌های بزرگ وابسته به کشورهای دعوت شده، تعدادی از روسای نهادهای بین‌المللی، چهره‌های آکادمیک، متخصصان حوزه محیط زیست و نهادهای جامعه مدنی به دعوت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حضور خواهند داشت.

این سایت در ادامه گزارش خود اعلام کرد که قیس سعید در این سفر به دنبال توقف مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول درباره وام تکمیلی که تونس برای پرداخت بدهی‌های داخلی و خارجی خود به آنها نیاز دارد، باید میلیاردها دلار را برای تامین کسری بودجه کشورش فراهم کند. این در حالی است که تونس ماه مه گذشته با بدهی‌های سنگین برای چهارمین بار وارد مذاکره با صندوق بین‌المللی پول شد تا در مقابل اصلاحات اقتصادی که اجرای آنها نسبت به گذشته سخت‌تر شده، به توافقی سه ساله و مبلغ ۳.۸۴ میلیارد دلار در سال جاری میلادی دست یابد.

لازم به ذکر است که مذاکرات تونس و صندوق بین‌المللی پول به دلیل تصمیمات فوق‌العاده قیس سعید در تعلیق فعالیت‌های پارلمان و برکناری نخست وزیر در تاریخ ۲۵ ژوئیه متوقف شد. بر اساس آنچه در گزارش آفریقا اینتلیجنس آمده، همزمان با سفر قیس سعید به ریاض، عبد الکریم لسود، مدیرکل امور مالی و پرداخت‌های خارجی بانک مرکزی تونس تاکید کرد که این کشور مذاکراتی را با عربستان و امارات برای به‌کارگیری منابع کشور آغاز کرد.

طبق گزارش منتشر شده در این رسانه آفریقایی، اینکه قیس سعید با فعالیت‌های دیپلماتیک اندکش تصمیم گرفته شخصا این سفر را انجام دهد و شخصی را به نمایندگی خود نفرستاده، با تلاش او برای جذب حمایت مالی عربستان و امارات همسو است. این دو کشور عربی با وجود خودداری بیشتر کشورها از حمایت از کابینه سعید، حمایت خود را از او اعلام کردند. همچنین طبق آمار رسمی، نرخ بیکاری در تونس ۱۷.۸ درصد بوده و کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۱ درصد رسیده است.

از این رو طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد تونس ۸.۲ درصد نسبت به سال گذشته دچار رکود شده و بدهی‌های این کشور به ۸۷ درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است. علاوه بر این تونس تابستان امسال بیش از یک میلیارد دلار از بدهی‌های خود را از محل ذخایر ارزی خود پرداخت کرد اما مجبور است حدود پنج میلیارد دلار دیگر را جهت تامین کسری بودجه پیش‌بینی شده برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود فراهم کند.

در شرایطی که وضعیت بدهی و کسری بودجه در تونس به چالش جدی برای دولت و ملت این کشور تبدیل شده است، روز گذشته (یکشنبه) اتحادیه کل مشاغل تونس در سخنرانی دبیرکل این اتحادیه تاکید کرد که در گفتگوی ملی که قیس سعید، رئیس جمهور این کشور فراخوان آن را داده، شرکت خواهد کرد.

در این رابطه خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی با اشاره به اعلام مواضع این اتحادیه نسبت به اقدامات و تصمیم سازی رئیس دولت این کشور خبر داد که نورالدین الطبوبی، دبیرکل اتحادیه کل مشاغل تونس، بزرگترین سندیکای شغلی این کشور روز گذشته در سخنرانی که در افتتاحیه کنفرانس عادی این اتحادیه در استان بن عروس داشت، اعلام کرد که اتحادیه مشاغل تونس در گفتگوی ملی که قیس سعید، رئیس جمهور این کشور قصد دارد به راه بیاندازد، شرکت خواهد کرد.

دعوت برای گفت‌وگوی ملی

این در حالی است که روز پنج‌شنبه قیس سعید بدون تعیین تاریخ، اعلام کرد که به زودی یک گفتگوی ملی با حضور جوانان آغاز خواهد شد که در آن به موضوعاتی از جمله ساختارهای سیاسی و انتخاباتی این کشور پرداخته خواهد شد. به گزارش آناتولی، الطبوبی با بیان اینکه این گفتگو برای تامین امنیت روند انتقالی اجتناب ناپذیر بوده تصریح کرد که امروز اطلاع از این مسائل حق همه شهروندان تونسی است و همه باید بدانند که هیچ گفتگویی بدون مشارکت اتحادیه انجام نمی‌شود. این گفتگو از اصول اتحادیه است و اتحادیه به شرط روشن و مشخص بودن اهداف و مکانیزم‌هایی که قرار است در یک نظارت توافقی و مشارکتی مدنظر قرار بگیرند، از این گفتگو حمایت می‌کند.

در بخش دیگری از گزارش آناتولی آمده است که دبیرکل اتحادیه کل مشاغل تونس در ادامه سخنان خود تاکید کرد که گفتگوی ملی با جوانان از منظر رصد انتظارات و رویاهای به تعویق افتاده این گروه، بسیار اهمیت دارد به شرط اینکه دیگر گروه‌های جامعه از این گفتگو حذف نشوند و اتحادیه شریکی مؤثر و فعال در آن باشد.

بر اساس آنچه خبرنگار آناتولی به رشته تحریر درآورده امنیت و ثبات امنیتی در شرایط فعلی تونس امری ضروری و قابل توجه است. از اینرو الطبوبی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه نباید این گفتگو ما را به برخی تجربه‌ها همانند کمیته‌های مردمی (تجربه سوسیالیستی که پیشتر در لیبی استفاده شد) سوق دهد اعلام کرد: «این گفتگو برای تامین امنیت مسیر انتقالی لازم است. در مقابل رئیس جمهور کشور نیستم اما در برخی رویکردها و ایده‌ها با او اختلاف‌نظر دارم».

همچنین دبیرکل اتحادیه مشاغل تونس با اعلام درخواستی از قیس سعید خواهان اعلام گزینه‌ها و برنامه‌های خود شد و در این رابطه عنوان داشت که اتحادیه کار پس از این گفتگو درباره حمایت کردن یا نکردن از قیس سعید تصمیم‌گیری خواهد کرد، زیرا اتحادیه عاملی مهم در آینده تونس است که بدون مشارکت آن امکان تصمیم‌گیری درباره آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است که در پایان گزارش آناتولی با اشاره به اظهارات قیس سعید آمده است که در ادامه اظهارات رئیس جمهور تونس این مساله به روشنی عنوان شد که وی  قصد دارد گفتگوی ملی را آغاز کند. موضوعی که در واقع نوع جدیدی از همه‌پرسی بوده و مطمئنا هرگز به شکل سنتی آن نخواهد بود، بلکه به استماع پیشنهادهای مردم تونس در تمامی زمینه‌ها اختصاص خواهد داشت.

در آخر باید خاطرنشان کرد که تونس به عنوان یک کشور عربی - آفریقایی همچون سایر همسایگان خود علاوه بر مشکلات بودجه و کسری در خزانه کشور با چالش انتقال قدرت و بحران‌های سیاسی نیز دست وپنجه نرم می‌کند. وجود این قبیل شاخص‌ها که پتانسیل خلق بحران نیز به همراه دارند میتواند ساختار حاکمیت و معیشت ملت تونس را با مشکلاتی جدی رو به رو سازد. مساله‌ای که باعث شد تا رئیس جمهور تونس راهی ریاض شود و در صدد جلب همکاری و حمایت‌های مالی از سوی دربار سعودی برآید.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 32332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =