ثبت فناوری تولید "پچ پوشیدنی هوشمند" در اداره ثبت اختراعات آمریکا

پژوهشگران پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برای اولین بار در کشور موفق به ثبت اختراع فناوری ساخت "پچ پوشیدنی هوشمند" در اداره ثبت اختراعات آمریکا USPTO شدند.

به گزارش آتیه آنلاین: حسگر هوشمند ساخته شده به صورت یک پچ پوشیدنی، قادر به آنالیز همزمان بایومارکرهای مهم عرق از جمله گلوکز، لاکتات، کلراید، pH و میزان تعریق به صورت غیر تهاجمی و با حساسیت و گزینش پذیری بالا است. قیمت بسیار پایین (کمتر از ۰.۰۳ دلار)، کارایی بالا، سهولت کاربری، استفاده از فناوری تلفن هوشمند و مواد طبیعی و دوستدار محیط زیستی چون کاغذ و نخ در طراحی و ساخت حسگر و ارائه مدلی مبتنی بر اینترنت اشیاء از دیگر مزایای رقابتی و خاص این پچ پوشیدنی هوشمند هستند.

نتایج منتج از مطالعات میدانی به خوبی مؤید کارایی بالای پچ پوشیدنی هوشمند ساخته شده و پتانسیل کاربردی بالای آن در تشخیص‌های پزشکی، خود پایشی وضعیت سلامتی و سنجش عملکرد ورزشی است.

به نقل از پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، این طرح در راستای پایان نامه مقطع کارشناسی ارشدسینا اردلان و تحت راهنمایی دکتر حامد گل‌محمدی قانع مدیر گروه تحقیقاتی بیوپلتفرم‌های نانوحسگر و دکتر مریم وثوق در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به انجام رسیده است. این طرح پیشتر در اسفند ۱۳۹۹ موفق به کسب رتبه نخست در دومین رویداد ملی طراحی و ساخت حسگرهای تشخیصی ستاد زیست توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است و نتایج آن نیز در سال ۲۰۲۰ در مجله Biosensors and Bioelectronics با ضریب تاثیر ۱۰.۶ به چاپ رسیده است.

کد خبر: 32016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =