دیداری برای پسا قره‌باغ

"جیحون بایراموف" وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش آتیه آنلاین حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به مواضع صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران در درگیری مورد مناقشه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از پایان جنگ بین دو کشور و آزاد شدن مناطق اشغالی آذربایجان و برقراری آتش بس ابراز خشنودی کرد. آقای روحانی با اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاده شده آذربایجان، گفته با توجه به همسایگی دو کشور و امکانات موجود در ایران، حضور و مشارکت ایران در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ قره باغ به نفع دو کشور خواهد بود.

یک کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اخیر در قره باغ به انتقال و ترانزیت سلاح از طریق حریم هوایی و مسیرهای زمینی خود به ارمنستان اجازه نداد و موضع خود در این زمینه را به صراحت نشان داد و در کنار دولت جمهوری آذربایجان و مردم مسلمان و شیعه آن قرار گرفت. جمهوری آذربایجان نیز همواره علاقه مند توسعه روابط و همکاری با جمهوری اسلامی ایران بوده و دولت باکو بارها اعلام کرد که خاک جمهوری آذربایجان نمی تواند به میدانی برای برخی محافل غربی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.»

به گفته مناف‌اُف پس از آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند در راستای اجرای پروژه های اقتصادی و زیر ساختی مختلف در این منطقه به جمهوری آذربایجان کمک کند و به نظر می رسد این مساله یکی از موضوعات مورد مذاکره در سفر بایرام اف به تهران باشد و مقامات ایران نیز مدتی پیش آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در اجرای طرح های عمرانی در منطقه قره باغ را اعلام کردند که فرصتهای خوبی برای همکاری در این زمینه وجود دارد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه امروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در سفر امروز وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، در خصوص مناقشه قره باغ، مسائل منطقه و روابط دوجانبه تبادل نظر شد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی، ضمن استقبال از پیشرفت‌های حاصله و آزادسازی مناطق اشغالی، بر ضرورت حل و فصل دائمی بحران از طریق سیاسی تأکید دارد.»

به گفته منافاُف پس از آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند در راستای اجرای پروژه های اقتصادی و زیر ساختی مختلف در این منطقه به جمهوری آذربایجان کمک کند و به نظر می رسد این مساله یکی از موضوعات مورد مذاکره در سفر بایرام اف به تهران باشد .

وی یادآور شد، مقامات ایران نیز مدتی پیش آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در اجرای طرح های عمرانی در منطقه قره باغ را اعلام کردند که فرصت های خوبی برای همکاری در این زمینه وجود دارد .

این صاحب نظر جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به این که باکو در جریان  درگیری های اخیر توانست سرزمین های اشغالی خود را در قره باغ آزاد کند، گفت: مذاکرات سیاسی برای برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه همچنان ادامه خواهد داشت و به نظرم جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای و عضو فعال سازمان همکارهای اسلامی کمک های خود را دز این زمینه می تواند ارایه کند. 

وزیر امور خارجه آذربایجان هم در این دیدار با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط با ایران در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری، اجرای پروژه راه آهن رشت - آستارا را موجب افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که با شرایط جدید بین‌المللی و رفع موانع موجود ناشی از تحریم های آمریکا، پروژه های مشترک همکاری دو کشور به سرعت اجرایی و عملیاتی شود.
وزیر امور خارجه آذربایجان همچنین در این دیدار، ترور دانشمند ایران، شهید محسن فخری زاده را محکوم و تاکید کرد: ترور یک دانشمند علمی به هیچ عنوان مورد قبول نیست و این اقدام را بشدت محکوم می کنیم.

پس از این دیدار، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با حضور در وزارت خارجه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد. 

این اولین سفر وزیر خارجه آذربایجان به ایران، پس از بحران اخیر در قره باغ است. مناقشه‌ای 30 ساله که ایران تاکید بر حل سیاسی دایمی آن دارد. بحران قره باغ که باعث 30 سال درگیری‌های کوچک و بزرگ در منطقه شده بود سرانجام روز ششم مهرماه سر باز کرد و نزدیک به یک ماه مسائل منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار داد. حالا سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران نشان می‌دهد که موضع ایران در قبال آذربایجان و ارمنستان چقدر اهمیت دارد.

کد خبر: 3199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =