انتظار چندساله ۲ روستا در عطش آب یزد به پایان می‌رسد

یزدـ خشکسالی چند سال است که کمر همت به تاراج روستاهای استان یزد بسته و بارش‌های دو سال اخیر هم نتوانسته مرهمی بر این بحران باشد و هنوز نیمی از این ۶۰۰ روستا مشکل جدی در تامین آب شرب دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از مهر، کمبود منابع آبی از دیرباز یکی از مشکلات استان یزد بوده اما همت مردمان سختکوش آن، آب را از دل زمین از کیلومترها دورتر به محل سکونت آنها آورد و قنات‌ها در واقع رگ حیات در کویر تفتیده یزد به شمار می‌روند.

خشکسالی‌های مکرر و متوالی که شاید بیش از ۱۶ سال به طول انجامید، بسیاری از منابع آبی را خشکاند و جان قنات‌ها را گرفت و رفته رفته مشکلات آن در روستاها پدیدار شد.

دیگر تقریباً ۸۰ درصد از ۶۵۰ روستای دارای سکونت در سراسر استان یزد بی‌آبی را در کسوت یک بحران جدی تجربه کردند و برخی نیز این بحران را تاب نیاوردند و روستا را به مقصد شهرها ترک کردند.

آبرسانی سیار مشکلی از محرومیت روستاهای خشکیده حل نکرد

گرچه آبرسانی سیار آن هم با مشکلات ریز و درشت بسیار انجام شد اما هیچ منبع پایداری برای تأمین آب شرب در این روستاها موجود نبود ضمن اینکه کشاورزی و دامداری اهالی روستا نیز تقریباً به طور کامل نابود شد.

با جدی شدن بحران بی‌آبی در روستاها و بلند شدن فریاد العطش از کویر ایران، مسئولان کم‌کم به فکر ایجاد مجتمع‌های آبرسانی افتادند و خوشبختانه با این اقدام مشکل در برخی روستاها برطرف شد اما برخی دیگر هنوز هم حتی در شرایطی که بارندگی‌ها طی دو سه سال اخیر بهتر شده، از مشکل بی‌آبی حتی در زمینه آب شرب رنج می‌برند.

هر چه مناطق دوردست‌تر، تأمین آب برای آنها سخت‌تر بود و این بی‌آبی روستاهایی که زمانی بخش قابل توجهی از تولیدات دامی و کشاورزی استان را تأمین می‌کردند، کم‌کم به سمت محرومیت رفتند و اکنون بعد از چند سال رسماً از آنها به عنوان مناطق محروم یاد می‌شود.

رفع مشکلات آبی تعداد محدودی از روستاهای یزد با آب انتقالی

برخی روستاها نیز با پیگیری‌های رسانه‌ای به خط انتقال آب متصل شدند اما تعداد آنها بسیار محدود است و هنوز نیمی از روستاهای استان یزد در عطش آب به سر می‌برند.

شهرستان بافق که گرم‌ترین نقطه استان یزد به شمار می‌رود، روستاهای بسیاری دارد که برخی از آنها به واسطه ساختار و شکل روستا شهرت یافته‌اند از جمله روستای «قطرم» که به ماسوله کویر معروف است.

این روستا که زمانی از سرسبزترین روستاهای شهرستان بافق بود و به لحاظ کشاورزی و دامداری حرفی برای گفتن داشت، به دلیل خشکسالی و از دست رفتن منابع آبی، به یکی از روستاهای محروم استان یزد تبدیل شد.

اما حالا با پیگیری‌های مکرر مردم روستا و رسانه‌ای شدن مشکلات مردم این منطقه، نور امیدی در دل مردم تابیده و مسئولان شرکت آب و فاضلاب از پایان محرومیت آبی در قطرم و روستای دیگری به نام فاضلیه که جمعیت قابل توجهی دارند، خبر می‌دهند.

مشکل تأمین آب شرب مردم قطرم و فاضلیه حل می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان یزد در این زمینه اظهار داشت: با اجرای پروژه خط انتقال آب به دو روستای مهم قطرم و فاضلیه در شهرستان بافق توسط شرکت آب و فاضلاب استان یزد، مشکل تأمین آب شرب پایدار مردم این منطقه در بافق برطرف خواهد شد.

اصغر ریاضتی عنوان کرد: مردم روستاهای قطرم و فاضلیه همچون دیگر روستاهایی که از نعمت آب شرب لوله کشی بهره‌مند نیستند، سال‌هاست که خواستار انتقال آب به روستای خود بوده و پیگیری‌های بسیاری برای این موضوع انجام دادند.

وی افزود: نبود آب شرب در این منطقه سبب شده بود که بسیاری از اهالی روستا به دنبال مهاجرت از آن باشند و تاکنون هم افراد بسیاری خانه و کاشانه خود را به مقصد شهر ترک کرده‌اند.

ریاضتی با اشاره به اجرای پروژه انتقال آب به روستاهای قطرم و فاضلیه اظهار داشت: در راستای تأمین آب شرب پایدار برای مناطق روستایی، پروژه آبرسانی به این دو روستا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان یزد قرار گرفت.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: این پروژه با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده و با بهره‌برداری از آن، مردم این دو روستا از نعمت آب شرب در منازل خود بهره‌مند خواهند شد.

امید در قطرم و فاضلیه جوانه زد

به طور قطع تأمین منابع آب پایدار برای شرب مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما در صورتی که از این نعمت به درستی استفاده نشود، همیشه کمبود آب در استان یزد احساس می‌شود و باید تک به تک شهروندان نسبت به مدیریت درست منابع آبی در استان حساسیت لازم را داشته باشند.

آبرسانی، نبض حیات را دوباره در روستاها به تپش وامی‌دارد و همانگونه که امید در دل روستاییان قطرم و فاضلیه جوانه زده، سایر مردم روستا نیز امیدوار به رفع مشکل بی‌آبی هستند و اتفاق خوشایند در این اقدام، بازگشت فرزندان روستا به زادگاهشان است که باید با همت و تلاشی دو چندان در مسیر آبادانی روستا و تولید و توسعه گام بردارند.

کد خبر: 3112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =