«قهرمان» ، پایان درامِ تلخِ سینما

روز گذشته شورای عالی اکران خبر داد که  فیلم جدید اصغر فرهادی به زودی در سینماهای ایران اکران می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، اصغر فرهادی تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار که دو بار با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورده است، «قهرمان» فیلم نهم خود را با بازیگران و عوامل ایرانی ساخت. ضمن اینکه محسن تنابنده، امیر جدیدی و فرشته صدرعرفایی همراه سارینا دختر فرهادی بازیگران «قهرمان» هستند، چند بازیگر بومی از شیراز نیز در این فیلم حضور دارند که یکی از آن‌ها نقش محوری در داستان دارد. در فیلم قهرمان رحیم با بازی امیر جدیدی در واقع قهرمان داستان است که به دلیل عدم پرداخت بدهی‌اش در زندان است. در حالی که او به مرخصی می‌آید، زنی که او را خیلی دوست دارد، رحیم را متقاعد می‌کند بدهی اش را از محل کیف پر از پولی که او پیدا کرده است، پرداخت کند. تصمیم رحیم پیامدهایی را به همراه دارد که او را به قهرمان داستان تبدیل می‌کند.

در واقع ساخت فیلم قهرمان به‌دلیل شیوع کرونا مدتی با وقفه روبه‌رو شد؛ اما با فراهم شدن شرایط ساخت، فرهادی ترجیح داد در مراحل ساخت خللی وارد نشود و فیلم‌برداری در شیراز انجام گیرد. زمستان سال گذشته گروه تولید فیلم قهرمان پس از پایان فیلمبرداری  برای انجام کارهای فنی فیلم راهی تهران شدند تا مراحل تدوین و صداگذاری انجام گیرد اما در نهایت  با توجه به وسواس فرهادی در مراحل فنی فیلم‌هایش، «قهرمان» به جشنواره فیلم فجر نرسید.

در این میان جشنواره کن که قرار بود به جای ماه می در ماه ژوئن برگزار شود با  دستور رئیس جمهوری فرانسه لغو شود و سازمان‌دهندگان کن هم جشنواره دوره پیش را با برچسب مجازی و از راه دور صرفا با انتشار فهرست فیلم‌های برگزیده برگزار کردند.اما امسال تیه‌ری فرمو که مدیر هنری و همه‌کاره جشنواره فیلم کن است، در یک گفتگوی رادیویی جزئیاتی تازه از برنامه‌های جشنواره امسال را اعلام کرد و به همه اطمینان داد این دوره در همان زمان مقرر با حضور مهمانان و سینماگران برگزار می‌شود.در نهایت ۱۵ تیرماه، هفتادوچهارمین دوره فستیوال فیلم کن با یک سال تاخیر و با تمهیدات ویژه کرونایی در شهر ساحلی کن در جنوب شرقی فرانسه آغار به کار کرد و فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی که یکی از سه نماینده سینمای ایران در هفتادوچهارمین جشنواره کن بود و در بخش رقابتی با ۲۳ فیلم از کشورهای مختلف برای کسب نخل طلا رقابت می کرد، در کنار محفظه شماره ۶ یوهو کاسمانین به طور مشترک جایزه بزرگ جشنواره را ازآن خود کرد.

پس از آن بود که  بسیاری از منتقدان عنوان کردند «قهرمان» بهترین فیلم سال‌های اخیر فرهادی است و از آن مهم‌تر شانس سومین اسکار را برای اصغر فرهادی هم‌چنان حفظ خواهد کرد. به تازگی نیز اسکات فینبرگ، منتقد مشهور هالیوود ریپورتر در جدیدترین پیش‌بینی خود از بخت‌های اصلی کسب جایزه اسکار۲۰۲۲ در رشته‌های مختلف، رونمایی کرده  و  در آن  فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی را شایسته نامزدی در پنج رشته اسکار ۲۰۲۲ دانسته است.اما طبق قوانین معمول آکادمی، فیلم ها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۲، باید در حد فاصل بین اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹ تا ۱۰ دی ۱۴۰۰) در کشور مبدا حداقل هفت روز اکران سینمایی  داشته داشته باشند.

اگرچه کمپانی آمازون قرار است این فیلم را دی‌ماه امسال در سینماهای آمریکا و بعد هم در سامانه نمایش آنلاین آمازون پرایم اکران کند اما  دست‌اندرکاران فیلم «قهرمان» در نظر دارند تا پیش از شروع اکران جهانی فیلم، نمایش عمومی آن را در داخل کشور آغاز کنند و اصغر فرهادی هم چند ی پیش قبل درخواست پروانه نمایش برای اکران فیلم «قهرمان» را به سازمان سینمایی ارائه کرده بود که روز گذشته خانه فیلم خبر داد این ساخته اصغر فرهادی از پنجم آبان در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد. با این روند شاید بتوان امیدوار بود تا با اکران این فیلم تغییری در رکود سینما ایجاد شود چراکه تخمین‌ها نشان می‌دهد «قهرمان» ممکن است فروشی بیش از ۱۰میلیارد تومان داشته باشد.با این حال  پاندمی کرونا، عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته اما این روزها که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته می‌توان دوباره به بازگشت روزهای خوش سینما امیدوار بود.

کد خبر: 30753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =