ضربه مهیب همه‌گیری به مهاجران

همه‌گیری کرونا در دنیا موجب شد تا بیشترین فشار بر مهاجران بیاید و دلیل آن چیزی نبود جز نادیده گرفتن شدن حقوق آنها و اعمال فشار بیشتر بر این قشر.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گزارشی اعلام کرد همه‌گیری کرونا و عواقب ناشی از آن زندگی مردم در سراسر جهان را تغییر داده و مهاجران به طور قابل توجهی بیش از سایر گروه‌های جمعیتی از این وضع متأثر هستند.

اجبار به ادامه کار 

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد مهاجران با کار خود نیاز بخش‌های مهم از اقتصاد مانند خدمات عمومی، بهداشتی، نقل‌وانتقال کالاها و خرده‌فروشی را برآورده می‌کنند. این در حالی است که فعالیت این طبقه اجتماعی حتی در دوران محدودیت‌های کرونا نیز ادامه یافته و به نیازهای خدماتی جامعه پاسخ داده است. به همین دلیل دولت‌ها، از جمله آلمان در اوج اقدامات ضدکرونا و بستن مرزهای‌شان، استثنائاتی را در مورد ورود کارگران مهاجر برای مواردی مانند برداشت محصول قائل شدند. نکته مهم در میانه بحرانی چون همه‌گیری کرونا، تأثیری است که این فاجعه بر گروه‌های آسیب‌پذیر می‌گذارد و پناهجویان و مهاجران به‌ عنوان یکی از پایین‌ترین رده‌ها در طبقه‌بندی‌های یک جامعه در این میان از اهمیت بسیاری برخوردارند؛ خاصه آنکه این طبقه به خاطر فقدان بنیان مالی قوی و خدمات اجتماعی شهروندان کشورهای میزبان، از موقعیت بسیار شکننده‌ای برای ادامه حیات خود برخوردارند.

مهاجران به طور متوسط ۲۴ درصد پزشکان و ۱۶ درصد پرستاران را در سراسر کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تشکیل می‌دهند؛ بنابراین در صف مقدم مبارزه با کرونا هستند.  همزمان پناهجویان و کارگران مهاجر در بخش‌های خدمات به دلیل تماس مستقیم بیشتر با مشتریان و شرایط اغلب بد زندگی از جمله زندگی در خانه‌های کوچک و نامناسب، بیشتر از سایر بخش‌های جامعه به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که تحقیقات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که خطر آلودگی در میان مهاجران حداقل دوبرابر بیشتر از سایر شهروندان است.

 این امر در میان آمار اشتغال این افراد و موج بیکاری در میان آن‌ها نیز مشهود است.  بررسی داده‌های بازار کار نشان می‌دهد بسیاری از مهاجران در صنایع تحت تأثیر این بحران از جمله صنعت ساختمان و غذا فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از مهاجران به احتمال زیاد خود اشتغال بوده و دارای کار موقتی هستند که این امر آنها را در معرض خطر از دست دادن معیشت خود قرار می‌دهد و با توجه به اقامت بسیاری از مهاجران در سکونت‌گاه‌های استیجاری، تبعات ناشی از ویروس کرونا فشار مالی سنگینی را بر خانواده گارگران مهاجر وارد می‌کند. سلب حمایت‌های دولتی از این گروه، آنها را در شرایطی که اکثر گروه‌های عادی در جامعه از کار دست کشیده‌اند، مجبور به ادامه فعالیت در این شرایط خطرناک می‌کند.

 مهاجران، گرفتار بیکاری

داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد مهاجران بیشتر از سایرین تحت تأثیر عواقب اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته‌اند. بسیاری از آنها در صنایع غذایی و در صنعت هتلداری و گردشگری کار می‌کنند؛ یعنی درست همان بخش‌هایی از اقتصاد که بیشتر از همه برای بقای خود باید تلاش کنند و در این دوره زیان دیده‌اند.

بنا به آمار موجود، یک‌چهارم کل کارکنان هتل‌ها و رستوران‌ها در اتحادیه اروپا را کارگران مهاجر تشکیل می‌دهند؛ یعنی دوبرابر بیشتر از کل بخش‌های دیگر اقتصاد. قراردادهای کاری این کارگران در این صنایع معمولا کوتاه‌مدت، موقتی و اغلب گنگ است. این سازمان هشدار می‌دهد مهاجران اغلب اولین کسانی هستند که بیکار می‌شوند.

بر اساس تحقیقات «انستیتو بازار کار و پژوهش‌های شغلی» آلمان، میزان اشتغال مهاجران در جریان همه‌گیری کرونا ثابت مانده، اما در مقایسه با دیگر اقشار جامعه، شمار بیشتری از مهاجران کارشان را در این دوره از دست داده‌اند. در بخشی از این پژوهش آمده است پس از اینکه دوره‌های ادغام و یادگیری زبان در جریان همه‌گیری کرونا متوقف شدند، شرکت‌کنندگان این دوره‌ها نیز در آژانس کار فدرال آلمان، به عنوان بیکار ثبت شدند.

در حالی که شمار زیادی از مهاجران طی قرنطینه‌ها و تعطیلی‌های همه‌گیری کرونا موقعیت کاری خود را از دست داده‌اند، وضعیت طی سال جاری میلادی بهبودهایی یافته و میزان اشتغال در میان مهاجران به سطح یک سال قبل از آن رسیده است. براساس تحقیقات این انستیتو، شمار مهاجرانی که ساعات کاری‌شان (در ادامه همه‌گیری کرونا) کاهش داده شده و مجبور به کار کوتاه‌مدت شده‌اند، در مقایسه به اشخاصی که پس‌زمینه مهاجرت ندارند، بیشتر است.

بنابر تحقیقات این انستیتو در زمینه کار اداری از منزل نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. فقط سه درصد از مهاجران در ادامه همه‌گیری کرونا کارهای رسمی‌شان را از منزل انجام می‌دهند؛ در حالی که این میزان، در میان اقشار دیگر جامعه به یک‌سوم می‌رسد. «لیدوینا گونداکر»، محقق انستیتو بازار کار و پژوهش‌های شغلی آلمان گفت: «در مجموع روند بسیار مثبت ادغام مهاجران در بازار کار که طی سال‌های گذشته جریان داشت، به خاطر همه‌گیری کرونا متوقف شد.» به گفته «هربرت بروکر»،‌ از دیگر محققان این مؤسسه‌، خطر اینکه مهاجران موقعیت کاری‌شان را از دست بدهند و اخراج شوند، بیشتر از دیگران است. بروکر گفت که مهاجران اغلب در شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچکتر به صورت محدود و برای مدت زمان مشخصی استخدام می‌شوند.

گزارش: فرشاد گلزاری

کد خبر: 30318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =