سرنوشت ممیزی‌های شبکه نمایش خانگی

اگرچه بحثِ ممیزی‌ها و حاشیه‌سازی‌های آن مسبوق به سابقه است اما این روزها دوباره مسئله ممیزی آثار نمایش خانگی، در صدر اخبار هنری قرار گرفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال‌های اخیر به دلیل ضعف‌های متعدد موجود در سیاست‌گذاری‌های صدا و سیما و عدم دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست، توجه بسیاری از مردم به استارت‌آپ‌ها معطوف شد. بر اساس آنچه فیلیمو منتشر کرده است در آذر ماه سال گذشته بیش از یک‌ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته و نسبت به سال قبل، تعداد کاربرانش ۲.۵ برابر شده است. البته رشد چشمگیر مخاطبان فیلیمو قطعا تنها محصول عملکرد این مجموعه نیست و کم‌کاری رسانه بزرگی مانند صداوسیما و تعطیلی سینماها هم تاثیر داشته و حتی عاملی مانند ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم هم موثر بوده‌ است. 

از طرفی حضور چهره‌های مختلف، قصه‌هایی به دور از محدودیت‌های موجود، روابط عاشقانه و ... از مؤلفه‌های ثابت برخی از این تولیدات است که مخاطبان زیادی را به کاربران ثابت اینترنتی تبدیل کرده است که نه فقط به صورت تک نفره و از طریق موبایل‌های هوشمند که به صورت خانوادگی به تماشای این آثار می نشینند. به همین خاطر است که بسیاری از کارگردانان ثابت و بازیگران سینما و تلویزیون نیز به این شبکه کوچ کرده‌اند که منجر به تولید همزمان ده تا دوازده سریال در این شبکه و کاهش جذابیت آثار تلویزیون و سینما شده است به گونه‌ای که در حال حاضر شبکه نمایش خانگی موفق‌ترین بخش فعال فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

اما مدتی ست که این شبکه نیز به دلیل کشمکش‌های زیادی بین وزارت ارشاد و «ساترا» یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، نارضایتی اهالی شبکه نمایش خانگی را به بار آورده است. با این حال چندی پیش روشن شد که  پیروز این مناقشه ساترا ست و وزارت ارشاد نقشی دیگر نقشی در نظارت بر شبکه نمایش خانگی نخواهد داشت. اما در این مدت جریان به سمتی پیش رفت که هر روز صدای اعتراض یک تهیه کننده یا کارگردان از این اعمال سلیقه‌هایی که نامش را ممیزی گذاشته‌اند بلند می‌شود و حالا به نظر می‌رسد اگر نظارت ساترا روند شدیدتر بگیرد، اندک مخاطبان این شبکه خانگی نیز از دست می‌رود.

همایون اسعدیان: فعالیت در پلتفرم‌ها تسهیل شود

همایون اسعدیان، کارگردان شناخته‌شده، در این باره‌ می‌گوید: در دو سال گذشته بخشی از اهالی حرفه‌ای سینما با تولیدات vod توانستند معیشت خود را بگذرانند. تقاضای ما از مجلس و دولت این است که شرایط را برای رشد پلتفرم‌ها و تولیدات تصویری در آنجا تسهیل و امکانی را فراهم کنند تا بخش بیشتری از اعضای سینما توانند در اینجا مشغول کار شوند، چون تولیدات سینمایی به شدت پایین آمده، سینماها نیمه تعطیل هستند و اگر خدای ناکرده این فضا هم دچار خدشه شود اوضاع اقتصادی کمرشکن به گروه بیشتری سرایت خواهد کرد.

اسعدیان درباره ماجرای اختلاف بین صدا و سیما و ارشاد بر سر مدیریت و نظارت تولیدات شبکه نمایش خانگی و vodها و اینکه مشخص نیست روند قانونی برای دخالت ساترا به چه شکل انجام شده است، گفت: موضوع، نوعی بلاتکلیفی‌ است که با آن مواجهیم و به معضلی تبدیل شده است. در حال حاضر وزارت ارشاد همچنان مجوز ساخت سریال‌ها را برای شبکه نمایش خانگی و vodها صادر می‌کند و از آن طرف تشکیلات ساترا می‌گوید او باید مجوز بدهد؛ یعنی وضعیت به گونه‌ای شده که مثلا من قبل از عید نوروز از ارشاد مجوز گرفته‌ام و بعد از چند ماه ساترا می‌گوید آن را قبول ندارد. برای من به شخصه خیلی مهم نیست که چه کسی قرار است این وظیفه را برعهده داشته باشد مهم این است که بدانیم طرف حساب ما کیست. الان معلوم نیست ما با چه سیستمی کار می‌کنیم و در چه مکانیسمی کار خود را پیش می‌بریم. این آشفتگی به وجود آمده به صلاح هیچ گروهی نیست.

او اضافه کرد: یک نکته مهم در اینجاست که روند قانونی این واگذاری نظارت یا صدور مجوز هم مسئله دارد. وزارت ارشاد هنوز مجوز تولید سریال شبکه نمایش خانگی صادر می‌کند چون معتقد است کار قانونی انجام می‌دهد و به همین دلیل اگر قرار است بر عهده ساترا باشد باید روند قانونی آن طی شود. الان سردرگمی زیادی وجود دارد ضمن اینکه نمی‌دانم آیا در دولت جدید ممکن است تغییرات دیگری به وجود آید و مثلاً ساترا به وزارت ارشاد سپرده شود یا خیر.اسعدیان درباره این موضوعات در دیداری که چند روز پیش محمدباقر قالیباف با جمعی از هنرمندان داشت، این موضوع‌ها را مطرح کرد و حالا امیدوار است این گره به دست مجلس باز شود.

تغییر نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی در دستور کار کمیسیون فرهنگی

حالا عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه از عملکرد ساترا در نظارت بر آثار نمایش خانگی رضایت نداریم، از بررسی تغییر نهاد ناظر بر VODها و شبکه نمایش خانگی در نشست آتی کمیسیون فرهنگی خبر داده و از احتمال بازگشت نظارت وزارت فرهنگ بر شبکه نمایش خانگی سخن گفته است.

سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به استقبال مردم از آثار شبکه نمایش خانگی و VOD‌ها در کشور، اظهار کرد: موضوع نظارت بر شبکه نمایش خانگی از چندین سال قبل محل اختلاف بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما بود.

این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: به علت ضعف مفرط نظارت‌ها در دولت دوازدهم در کمیسیون فرهنگی تصمیم‌گیری شد نظارت بر VOD‌ها به ساترا(سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) زیر نظر صدا و سیما واگذار شود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد دولت سیزدهم مبنی بر ضرورت بازگشت نظارت‌‎ بر شبکه نمایش خانگی از ساترا به وزارت فرهنگ و ارشاد، اضافه کرد: این موضوع که مطالبه سینماگران نیز است مجدد در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار می‌دهیم.یزدی خواه از دعوت متولیان هر دو بخش به کمیسیون فرهنگی در آینده‌ای نزدیک برای تعیین تکلیف این مسئله خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این آثار برای نمایش خانگی تولید می‌‎شود و خانواده‌ها مخاطب این آثار هستند باید از شاخص‌های لازم برخوردار باشد که امیدواریم پس از جلسه با طرفین به نتیجه مناسب دست یابیم.

یزدی‌خواه با اشاره به عملکرد ضعیف ساترا و شکایات مردمی و سینماگران نسبت به آن، گفت: طی مدتی که ساترا مسئولیت نظارت بر VODها و شبکه نمایش خانگی را داشت از عملکرد ساترا به هیچ عنوان راضی نیستیم و ساترا به درستی به وظایف خود عمل نکرده است به همین دلیل در نشست آتی کمیسیون به این موضوع ورود خواهیم کرد.

کد خبر: 29849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =