پکن و تایپه: سنگ‌اندازی‌ دوجانبه

پرواز جنگنده‌های چین بر فراز آسمان تایوان بار دیکر موجب شده تا دو طرف یکدیگر را مورد هدف قرار دهند و تنش افزایش پیدا کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تایوان و چین بار دیگر طی روزهای اخیر به جان یکدیگر افتاده‌اند و تنش‌ها در این منطقه جنوب شرقی آسیا بار دیگر بالا گرفته است. به نظر می‌رسد که این درگیری‌ها بنا نیست به این زودی‌ها پایان یابد و باید منتظر افزایش بیشتر آن نیز باشیم.

جزیره پر دردسر

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که روز جمعه جنگنده‌های تایوانی ۳۸ هواپیمای جنگنده چینی را طی دو مرحله از منطقه دور کردند. براساس این بیانیه، جنگنده‌های تایوانی برای هشدار و دور کردن هواپیماهای چینی وارد عمل شدند و سامانه‌های موشکی برای نظارت بر آن‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند. «سو تسنگ-چانگ»، نخست‌وزیر تایوان ‌به خبرنگاران گفت: «چین با بی‌فکری درگیر تجاوز نظامی شده و صلح منطقه را خدشه‌دار کرده است.»

وزارت دفاع تایوان همچنین اعلام کرد که موج اول هجوم شامل ۱۸ فروند جی-۱۶ و چهار جنگنده سوخو-۳۰ به علاوه دو بمب‌افکن اچ-۶ با قابلیت هسته‌ای و یک هواپیمای ضد زیر دریایی بود، در حالی که موج دوم دارای ۱۰ فروند جی-۱۶ دو فروند اچ-۶ و یک هواپیمای هشدار اولیه بود. براساس نقشه‌ای که این وزارتخانه منتشر کرد، اولین گروه از هواپیماهای چین همگی در نزدیکی جزایر پراتاس به پرواز درآمدند و دو بمب‌افکن در نزدیکی‌ترین نقطه به آن بودند. گروه دوم در سمت کانال باشی که تایوان را از فیلیپین جدا می‌کند و آبراهی کلیدی است که اقیانوس آرام را با دریای مورد مناقشه چین جنوبی مرتبط می‌کند، حرکت داشتند.

چین به اعتراض تایوان در این زمینه واکنشی نشان نداد، اما پکن پیشتر تاکید کرده که این پروازها برای حفاظت از حاکمیت این کشور و علیه «تبانی» میان تایوان و ایالات متحده است که بزرگ‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره به شمار می‌رود. این البته نخستین‌ بار نیست که چین دست به چنین اقدام‌هایی می‌زند. عملیات پیشین چین در ماه ژوئن با حضور ۲۸ هواپیمای نیروی هوایی چین انجام شد. تازه‌ترین ماموریت چین اما کمتر از یک روز پس از آن رخ داد که دولت پکن از وزیر خارجه تایوان انتقاد کرده و با استناد به صحبت‌های «مائو تسه‌تونگ»، بنیانگذار جمهوری خلق چین، تلاش‌های او برای ارتقای وجهه تایوان در عرصه بین‌المللی را نکوهش کرد.

دولت تایوان روز گذشته (‌شنبه)‌ چین را شدیدا به باد انتقاد گرفت، چراکه نیروی هوایی پکن به مناسبت تاسیس جمهوری خلق چین بزرگ‌ترین نفوذ تا به امروز در منطقه دفاع هوایی این جزیره خودگردان را رقم زد. به گزارش ‌خبرگزاری رویترز، تایوان مورد ادعای چین، یک سال یا بیشتر است که از ماموریت‌های پیاپی نیروی هوایی چین در نزدیکی این جزیره که غالبا در بخش جنوب شرقی منطقه دفاع هوایی آن که در نزدیکی جزایر پراتاس تحت کنترل تایوان انجام می‌شوند، اعتراض می‌کند.

این در حالی است که وزیر دفاع تایوان روز دوشنبه گذشته تاکید کرد که این جزیره خودگردان به تسلیحات دوربرد و دقیق به منظور ایجاد بازدارندگی مناسب مقابل چین که «به سرعت در حال توسعه سامانه‌های خود برای حمله به تایوان است»، نیاز دارد. به گزارش ‌خبرگزاری اسپوتنیک، تایوان در همین ماه بودجه دفاعی مازادی به میزان حدود ۹ میلیارد دلار طی پنج سال آتی پیشنهاد داد که شامل موشک‌های جدید می‌شود و همزمان نسبت به نیاز فوری برای ارتقای تسلیحات در مواجهه با «تهدید جدی» از جانب چین که تایوان را بخشی از اراضی خود می‌داند، هشدار داد. «چیو کو-چنگ»، وزیر دفاع تایوان در پارلمان گفت که این جزیره باید بگذارد چین بفهمد که آن‌ها می‌توانند از خودشان دفاع کنند. وی با اشاره به قابلیت موشکی تایوان ادامه داد: توسعه تجهیزات باید دوربرد، دقیق و متحرک باشد، تا دشمن بفهمد ما به محض اعزام نیروهای آن‌ها آماده‌ایم.

تایپه و پکن در برابر یکدیگر

این تحولات در حالی روی می‌دهد که دو طرف به الحان مختلف در برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده و در مسیر پیشبرد برنامه‌های طرف متخاصم سنگ‌اندازی می‌کنند. با تشدید نگرانی‌ها در تایوان مبنی بر اینکه چین به تلاش‌هایش برای جاسوسی علیه این جزیره خودگردان افزوده است، دولت تایپه ‌روز چهارشنبه پیشنهاد تشدید قانون برای جلوگیری از چین به منظور سرقت فناوری‌های کلیدی را مطرح کرد.

به گزارش ‌خبرگزاری رویترز، تایوان کانون رشد صنعت نیمه رساناهای پررونق و پیشرو در جهان است که در همه چیز از جت‌های جنگنده گرفته تا خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند و دولت تایوان مدت‌هاست نگران تلاش‌های چین برای کپی کردن این دستاورد از جمله با جاسوسی صنعتی، شکار غیرقانونی استعدادها و سایر روش‌هاست. شورای امور سرزمینی تایوان، اصلاحیه‌ای را برای قانون کنونی مربوط به ارتباط با چین ارائه کرده است که به موجب آن افرادی که از پول دولتی برای رسیدن به فناوری‌های خاص استفاده کرده‌اند، باید پیش از رفتن به چین مجوز بگیرند. برای ناقضان این قانون جریمه تا ۳۶۰ هزار و ۵۵۵ دلار در نظر گرفته شده است.

البته این شورا مشخص نکرد که «فناوری هسته‌ای ملی» چیست ‌یا این‌که دولت چگونه «یارانه‌های خاص» ارائه شده از سوی آن‌ها را مشخص می‌کند و اعلام کرد که از وزارت فناوری کمک خواهد گرفت و مقررات را بیشتر اصلاح می‌کند. یک مقام ارشد تایوانی مطلع، پیشتر به رویترز گفته بود که هدف از این اصلاحیه، حفاظت از فناوری تولید این جزیره خودگردان برای چیپ‌های پیشرفته است که کارشناسان صنعتی می‌گویند به نسبت چین چندین نسل جلوتر است.

از سوی دیگر، پکن ‌چهارشنبه گذشته اعلام کرد جلوی درخواست تایوان را برای پیوستن به ابتکارعمل گروه تجاری «کرانه اقیانوس آرام» می‌گیرد. به گزارش ‌خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت پکن همچنین اعلام کرده که دلیل این کار امتناع تایوان برای این مسئله است که نمی‌پذیرد بخشی از چین است. «ژو فنگلیان»، سخنگوی دفتر امور تایوان در کابینه چین به خبرنگاران گفت: «ما مخالف حضور تایوان در هرگونه توافق تجاری با ماهیت رسمی یا امضای هر نوع توافقنامه تجاری با یک ماهیت رسمی هستیم.» اظهارات وی پس از صحبت‌های «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین مطرح شد که گفته بود این کشور به شدت مخالف هرگونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشورها و همچنین دسترسی تایوان به هرگونه توافق یا سازمان است که ماهیتی رسمی دارد.

آمریکا نیز البته در این میان به دنبال منافع ویژه خود است. روز جمعه یک دیپلمات ارشد آمریکایی در نشستی با وزیر خارجه تایوان که در آن معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل هم حضور داشت، گفت ایالات متحده به توسعه گسترش فضای تایوان برای مشارکت بین‌المللی متعهد است.

به نظر می‌رسد که با توجه مولفه‌های موجود، تایپه و پکن بنا نیست به این زودی‌ها با یکدیگر کنار بیایند و باید دید که واشتگتن و پکن چه برنامه‌ای در رابطه با این افزایش چشمگیر تنش‌ها در چنته دارند.

گزارش فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 29813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =