آثار مثبت تجاری برای ایران با عضویت در شانگهای

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: باید با شناسایی درخواست بازارهای اعضای شانگهای بسته‌بندی کالاها را مطابق با استانداردهای آن‌ها انجام دهیم تا از این فرصت برای صدور محصول با ارزش افزوده بالاتر بهره ببریم.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: پیمان شانگهای ابتدا یک پیمان سیاسی و امنیتی بود که بعدها به سمت مسایل اقتصادی هم حرکت کرد. شاید عضویت در شانگهای تسهیل‌گر باشد اما حلال مشکلات نخواهد بود. زیرا تمام کشورهای عضو شانگهای تجارت قابل توجهی با کشورهایی مثل آمریکا و اروپا که علیه ما تحریم وضع کرده‌اند، دارند.

وی افزود: کشورهای عضو شانگهای شرکای تجاری ما هستند ولی به خاطر FATF تجارتشان را با ما کاهش داده‌اند و به سمت این رفته‌اند که از مسیر دیگری تجارت‌ خود را با ایران پیگیری کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: در حال حاضر امارات جای چین را در واردات گرفته است. این به خاطر آن است که کالاها به صورت ری‌اکسپورت به کشور ما وارد می‌شود و بدون شک این مسئله هزینه‌هایی برای کشور دارد.

لاهوتی گفت: موضوع تحریم‌ها و FATF موضوع مهمی در اقتصاد کشور است که باید تعیین تکلیف شود. البته حل مشکل تحریم‌ها بسته به توافقات دارد. قطعا باید ایران از حق و حقوق خود دفاع کند و در صورتی که به حق واقعی خود رسید به برجام برگردد. اما FATF ربطی به برجام ندارد. یک مسئله داخلی است. باید در کشور این مسئله بررسی شود و در صورت نیاز تصویب شود.

وی عنوان کرد: ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست و به همین دلیل برای صادرات کالاها باید هزینه‌های بیشتری را نسب به اعضای WTO پرداخت کند. در حالی که با پیوستن به پیمان شانگهای در تجارت با اعضای این پیمان از تخفیف ویژه‌ای برخوردار خواهیم شد.

رییس کنفدراسیون صادرات اضافه کرد: این مسئله در صادرات اثر می‌گذارد. تعرفه‌های ترجیحی برای صادرات و واردات بین اعضای شانگهای، می‌تواند به تجارت ایران کمک کند.

لاهوتی گفت: برای استفاده از فرصت پیش آمده در پیمان شانگهای باید خود را آماده کنیم. درخواست‌های بازارهای مختلف کشورهای عضو پیمان را شناسایی کنیم و بسته‌بندی کالاهای خود را مطابق با استاندارد درخواستی این کشورها انجام دهیم تا از این فرصت برای صدور محصول با ارزش افزوده بالاتر بهره ببریم.

کد خبر: 29100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =