فاز جدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره

آزمایش موشکی کره‌شمالی و واکنش غرب و متحدانش در شبه‌جزیره کره نشان می‌دهد که اوضاع در حال تبدیل شدن به یک جدال سیستماتیک است تا یک نزاع از پیش تعیین شده.

به گزارش آتیه‌آنلاین، همان‌ طور که بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند، پیونگ‌یانگ به هیچ عنوان بنا ندارد خللی در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود ایجاد کند و حتی پاندمی کرونا نیز مانع از توقف این برنامه‌ها نشده است. چنین به نظر می‌رسد که به ‌تدریج فازی جدید از تحرکات نظامی در شبه‌ جزیره کره آغاز شده است.

آزمایش موشکی جدید

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد که این کشور طی روزهای شنبه و یکشنبه دست به آزمایش‌ موشک‌های جدید کروز دوربرد خود زده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری، این موشک‌ها پس از شلیک تنها طی هفت ثانیه مسافتی برابر ۹۳۰ مایل را طی کرده و به اهداف تعیین‌شده اصابت کرده‌اند. این موشک‌های دوربرد، پس از آن در آب‌های سرزمینی کره‌شمالی سقوط کرده‌اند. به نوشته روزنامه «رودونگ»، رسانه رسمی حزب کارگران کره‌ شمالی، این موشک جدید یک سلاح استراتژیک محسوب می‌شود که در طول دو سال اخیر ساخته شده و بخش کلیدی از یک برنامه پنج ساله برای پیشرفت علم دفاعی و تسلیحاتی به شمار می‌آید.

گفتنی است که این جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی و سومین آزمایش بزرگ موشکی این کشور در سال جاری میلادی است. در ۲۱ مارس ۲۰۲۱ نیز پیونگ‌یانگ دو موشک کروز را در ساحل غربی این کشور و در پی آزمایش دو موشک بالستیک کوتاه برد به دریای شرقی درست چهار روز قبل‌تر از آن، شلیک کرد.

واکنش‌ها به این آزمایش موشکی جدید البته سریع و قابل‌ انتظار بود. ارتش آمریکا اعلام کرد، آزمایش و پرتاب یک موشک کروز دور برد از سوی کره شمالی نشان‌ دهنده تهدید این کشور برای منطقه و جهان است. فرماندهی هند - پاسیفیک آمریکا در بیانیه‌ای که چند ساعت پس از پرتاب این موشک منتشر شد، آورده است: «ما درباره گزارش‌های مربوط به پرتاب این موشک کروز دوربرد از سوی کره شمالی مطلع هستیم. ما به نظارت و بررسی وضعیت ادامه می‌دهیم و از نزدیک با متحدان و شرکای خود رایزنی داریم.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «فعالیت‌های کره شمالی نشان‌دهنده ادامه تمرکز این کشور در توسعه برنامه‌های موشکی و نظامی خود است و تهدیدی علیه همسایگان و جامعه بین‌الملل محسوب می‌شود. آمریکا به تعهداتش در دفاع از کره جنوبی و ژاپن همچنان پایبند است.» در همین حال، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که تحلیل‌هایی در ارتباط با این مساله و در همکاری نزدیک با مقامات اطلاعاتی آمریکا در حال انجام است اما از ذکر جزئیات امتناع کرد.

حتی روسیه نیز که تلاش می‌کند تا حدی در زمینه کره شمالی حد وسط را نگاه دارد نتوانست در این زمینه ساکت بماند. «ولادیمیر جباروف»، معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل گفت که آزمایش موشک بالستیک دور برد در کره شمالی باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود. جباروف گفت: «این اقدام باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شرق دور می‌شود. کره جنوبی‌، ژاپن و ایالات متحده نگران این آزمایش‌ها هستند. چنین مواردی به عادی‌سازی روابط با کشورها کمک نمی‌کند.»

«اندرو کرنیز»، تحلیلگر مسائل شبه‌ جزیره کره در این رابطه گفت: «تحلیل‌هایی که پیشتر درباره بدتر شدن اوضاع در شبه‌ جزیره کره ارائه شده بود، اینجا اهمیت خود را نشان می‌دهد. کارشناسان هشدار داده بودند که پیونگ‌یانگ از بی‌کُنشی دولت آمریکا در زمینه اوضاع شبه‌جزیره کره به تنگ آمده است و این امر می‌تواند به آزمایش‌های موشکی بیشتر و بیشتر بینجامد. همین‌طور هم شد و حال شاهد آن هستیم که کره شمالی دست به آزمایش موشکی جدیدی زده است. شکی نیست که واشنگتن این دور جدید از آزمایش را مد نظر قرار می‌دهد و به نظرم کاخ سفید به این نتیجه رسیده که این مسئله قابل صرف‌ نظر کردن نیست.»

آرامش قبل از طوفان

حتی پیش از انجام این آزمایش نیز نشانه‌هایی از بدتر شدن تنش‌ها در شبه‌ جزیره کره به چشم می‌خورد و کشورهای منطقه اقدام به تحرک‌هایی برای مقابله با تهدید بالقوه پیونگ‌یانگ کرده بودند. روز شنبه، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام داشت، مقامهای این کشور به همراه مقامهای آمریکا و ژاپن چند روز دیگر نشستی در شهر توکیو در خصوص کره شمالی خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سه کشور مشغول بحث بر سر راه‌هایی به منظور شکست بن بست بر سر برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشکهای بالستیک کره شمالی که تحریم‌هایی بین‌المللی را در پی‌داشتند، بوده‌اند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای عنوان کرد که «نو کیو دوک»، نماینده ویژه سئول در امور صلح و امنیت شبه‌جزیره کره قرار است روز یکشنبه برای یک سفر سه روزه به ژاپن برود.

بنا بر این بیانیه او در جریان این سفر با «سونگ کیم»، فرستاده آمریکا برای کره جنوبی و تاکهیرو فوناکوشی، مدیر کل دفتر امور آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ژاپن دیدار می‌کرد. بنا به بیانیه‌ای که سئول منتشر کرد، این مقام‌ها در خصوص مساله هسته‌ای کره شمالی و همچنین همکاری بین کشورهایشان بحث کردند.

در بیانیه مذکور آمده بود: «این سه کشور انتظار می‌رود بحثهایی عمیق در خصوص راه‌های حمایت از همکاری با هدف مدیریت با ثبات وضعیت شبه‌جزیره کره و از سرگیری فرآیند صلح این شبه‌جزیره در زمانی سریع داشته باشند.»

این در حالی است که روز چهارشنبه، در گزارشی با استناد به یکی از نظرسنجی‌های اخیر آمده بود که تقریبا نیمی از مردم در آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای کره شمالی نگران هستند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به نظرسنجی که خودش انجام داده، گزارش داد: «حدود نیمی از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای کره شمالی نگران هستند و از هر ۱۰ نفر هفت نفر نسبت به تهدید حملات سایبری نگران هستند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «این نظرسنجی به صورت مشترک با مرکز تحقیقات روابط عمومی بین تاریخ ۱۲ تا ۱۶ آگوست انجام شد و در آن هزار و ۷۲۹ فرد بزرگسال در آمریکا شرکت داشتند.» این نظرسنجی نشان داد که اکثر آمریکایی‌ها بیشتر نگران تهدیداتی هستند که توسط عاملان داخلی به وجود می‌آید تا تهدیداتی که توسط عاملان خارجی به وجود می‌آید.

در ادامه این گزارش آمده است: «براساس این نظرسنجی، حدود دو سوم از آمریکایی‌ها می‌گویند نسبت به تهدید گروه‌های افراط‌گرا در داخل آمریکا شدیداً یا بسیار نگران هستند. در مقابل حدود یک دوم از آمریکایی‌ها می‌گویند نسبت به تهدید شبه‌نظامیان مستقر در خارج شدیداً یا بسیار نگران هستند.»

بنا به این گزاره‌ها و مولفه‌ها به نظر می‌رسد که وضعیت در شبه‌ جزیره کره بنا نیست به این زودی‌ها رنگ آرامش ببیند و باید دید که غرب چه اقدام‌هایی را در زمینه این این آزمایش موشکی جدید تدارک می‌بیند. 

  گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 28078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =