آغار مرگ ادبیات کودک از دهه ۸۰!

 دهه ۶۰ حرکت خوبی در ادبیات کودک شکل گرفت اما هر چقدر جلو آمدیم بجای پیشرفت پس رفت کردیم. در سال های أخیر و با وجود مشکلات اقتصادی کشور و گران شدن کاغذ و ... وضعیت کتاب‌ و کتاب‌خوانی مردم مسیر خوبی را طی نکرد.

به گزارش آتیه آنلاین، ادبیات کودک و نوجوان امروزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند به گونه ای که  در حال حاضر در این نوع ادبیات  دچار رکود شده‌ایم و از اواخر دهه ۸۰ تا به حال به دلیل کم‌توجهی دولت در حوزه فرهنگ و مخصوصا ادبیات کودک شاهد افول بوده‌ایم. حمایت دولت از ناشران و دست‌اندرکاران ادبیات بسیار کم شده و این مساله سبب شده بسیاری از نویسندگان این حوزه منزوی و از ادامه فعالیت منصرف شوند. ارتباط دولت با نهادهای مرتبط با این حوزه مانند انجمن نویسندگان کودک، بنیاد تئاتر کودک، شورای کتاب کودک، انجمن قلم و... بسیار کم و محدود شده است.

دهه ٦٠  اما اقبال عمومی به کتاب کودک و نوجوان زیاد بود و البته مسئولان نیز در این زمینه دغدغه داشتند اما اکنون شاهد نوعی بی‌توجهی از سوی دستگاه‌های مسئول هستیم و تنها شاید برخی اقدامات اداره کل کتابخانه‌ها است که فعالان این حوزه را دلگرم می‌کند.

کم شدن تعداد نشریه‌ها و مجلات حوزه کودک و نوجوان گویای این نگاه غیرجدی جامعه و مسئولان به این حوزه است. واقعیت این است که برای خارج شدن از رکود و کم‌کاری حاکم بر این حوزه باید شرایط فرهنگی، تربیتی، اجتماعی‌ و اقتصادی طوری تغییر کند که بستر برای خلق آثار هنری مناسب فراهم شود و انگیزه لازم در والدین برای تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی ایجاد شود.  

همچنین در بررسی و مطالعه آثار سال های اخیر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان یکی از چالش های مشهود، غفلت از تولید کتاب ‌های جدی و ارزشمندِ ادبیات کودک و سری‌ کاری و کتاب‌ سازی برخی نویسندگان است که گاه با انگیزه های مالی و گاه با هدف رکورد زنی در کارنامه آثار نویسنده صورت می گیرد؛ رویکردی که به ادبیات معاصر کودک و نوجوان آسیب های جدی رسانده است.

از آنجا که این گونه ادبی با گسترش شناخت و رشد فکری و شخصیتی کودکان و نوجوانان ارتباط مستقیم دارد، تاثیرگذاری و کارآمد بودن آن همواره باید مورد توجه فعالان این عرصه از جمله پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و تصویرگران کتاب کودک قرار گیرد.

بدون شک توجه هر چه بیشتر به حوزه ادبیات کودک و نوجوان و حمایت از فعالان این حوزه و نویسندگان ماهر و متخصص در این حوزه امری است که راهگشای نسل ها بوده و با بیدار کردن خلاقیت و افزایش دانش، بینش و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان مسیر زندگی را آنگونه که شایسته است به آنان می آموزد.

امیدوارم شرایط در آینده طوری تغییر کند که عملا  و نه در حد حرف  ادبیات کودک و نوجوان در اولویت برنامه‌ریزان قرار بگیرد.

رویا میر علمی، پژوهشگر ادبی

کد خبر: 2796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =