طرح تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب کلید خورد

بر اساس اعلام یکی از نمایندگان مجلس، طرح تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب کلید خورد.

به گزارش آتیه آنلاین، مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در توئیتی از آغاز طرح تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب خبرداد. او در توئیترش نوشت: «جهت بررسی ظلم تاریخی مافیای آب، امروز ۱۴۰۰/۶/۱۹ تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در دولت‌های پنجم تا دوازدهم در حیطه آب و اعتبارات سدسازی را به شماره ۱۵۳۹۶۵۲ ثبت و به نمایندگان برای امضا فرستادم. پ. ن: طبق ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس امضای یک نماینده کافی است».

سال‌هاست که بحث سر پروژه‌های انتقال آب با هدف تامین آب مرکز ایران و اثرات نامطلوب اجرای چنین پروژه‌هایی برای حوضه‌های درگیر وجود دارد. مطالعات جهانی نیز نشان می‌دهد اجرای پروژه‌های انتقال آب هم برای حوضه دهنده آب و هم حوضه پذیرنده آب تبعات نامطلوبی داشته و اجرای چنین پروژه‌هایی هیچ‌گاه نتوانسته مشکلات آبی مناطق پذیرنده آب را حل کند و تنها راه حل مشکل کم آبی مدیریت مصرف است.

در همین راستا، در دولت دوازدهم و با روی کار آمدن رضا اردکانیان در وزارت نیرو، بحث سازگاری با کم آبی برای مدیریت بخش مصرف مطرح شد و کارشناسان تلاش کردند سند اجرایی مدیریت مصرف آب در هر حوضه آبریز را ارائه دهند. البته این سندها در معرض نقد کارشناسان قرار نگرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم باز هم بحث بازنگری در اجرای پروژه‌های انتقال آب مطرح شد. در همین راستا در نخستین روزهای روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی نمایندگان مجلس از لغو طرح ونک-سولگان که آب را از حوضه آبریز کارون برای باغات پسته رفسنجان انتقال می‌داد، خبر دادند.

طرح ونک سولگان از آن دست طرح‌هایی است که سال‌ها قبل مطالعات آن انجام شده بود و در نخستین روزهای روی کار آمدن دولت دوازدهم، مجوز اجرا دریافت کرد.

کد خبر: 27695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =