ایران در روزهای اخیر عملیاتی در اسرائیل نداشته است

در پی گمانه‌زنی ها در فضای مجازی که ویدئوهای مربوط به پاسخ ایران را منتشر می‌کردند، رجانیوز به نقل از منابع معتبر گفته این اتفاقات ارتباطی با ایران ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین، رجا نیوز در صفحه توییتر خود نوشت: «در روزهای اخیر هیچ عملیات مستقیم و یا غیر مستقیمی علیه عوامل موساد در سرزمینهای اشغالی انجام نشده است و فهمی هیناوی یک عرب‌تبار و شهرک‌نشین رژیم صهیونیستی است که هیچ ارتباطی با موساد نداشته و اخبار منتشره درباره او در منابع مجازی فاقد صحت است.»

حسین دلیریان خبرنگار مسائل دفاعی، صبح امروز در توییتر خود نوشته بود: شب گذشته یک صهیونیست نزدیک گیناتون در جنوب شرق تل‌آویو ترور شد. رسانه‌های اسرائیلی بایکوت خبری شدیدی درباره علت و عاملان عملیات ترور این فرد که فهمی هیناوی نام دارد، اعمال کرده‌اند.

دلیریان صبح جمعه خبر از یک ترور در تل‌آویو داده بود

در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی درباره پاسخ ایران به ترور شهید فخری زاده منتشر شده که معمولا در همان ساعات اولیه تکذیب شده است. «عصام نعمان» تحلیلگر عراقی در القدس العربی نوشت: «نشانه­‌هایی وجود دارد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با عملیات ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ­ای ایران ارتباط مستقیمی دارد. همچنین روشن است که ترامپ از اجرای این عملیات آگاه بوده است. او فورا به انتشار خبر آن از  طریق بازنشر توییت یک روزنامه‌نگار اسرائیلی درباره نقش اسرائیل در این ترور اقدام کرد اما مشخص‌ترین موضوع، گزارش روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام مسئول در سازمان سیا بود مبنی بر اینکه عملیات ترور تلاش مشترک اسرائیل و آمریکا بوده است.
پیش بینی اینکه پاسخ ایران کجا خواهد بود دشوار است. اما می‌توان پیش بینی کرد که اثبات نقش اسرائیل در ترور فخری زاده تهران را به پاسخ از طریق زدن یک پایگاه در عمق فلسطین اشغالی وادار خواهد کرد و اگر مشخص شود که آمریکا در این عملیات دست داشته، ایران قادر خواهد بود انتقام خود را از هر یک از پایگاه‌های مستقر این کشور در کشورهای خلیج فارس بگیرد.
انتقام از اسرائیل در جولان اشغالی، زدن یک تیر با دو نشان است و همزمان به نفع ایران و سوریه است؛ زیرا آنجا جایی است که حداقل واکنشهای منفی متحدان و دوستان اسرائیل را برمی انگیزاند از این رهگذر که یک سرزمین اشغالی است که اسرائیل برخلاف قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل به خود ضمیمه کرده است. انتقام از اسرائیل در جولان اشغالی گزینه بعیدی نیست اما با این حال این سوال باقی می ماند که اگر چنین اقدامی صورت گیرد آیا واکنش های قوی اسرائیل و آمریکا را به همراه خواهد داشت و آیا ممکن است به یک جنگ تمام عیار در منطقه تبدیل شود؟ جنگی که نه فقط جنگ قدرت بلکه جنگ اراده هم خواهد بود.»

پاسخ ایران چه خواهد بود؟

از همان ساعات اولیه ترور شهید فخری زاده، فضای مجازی پر از مطالبه انتقام‌گیری از عاملان و آمران این ترور شد. ایران هم از همان لحظه اول اسرائیل را مسئول این ترور دانسته بود که با توجه به اقدامات این رژیم در ترور دیگر دانشمندان هسته‌ای خیلی بیراه نبود. حسن روحانی رئیس جمهور در اظهاراتی که همان ساعات اولیه حادثه بیان شد گفت: «ملت و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این جنایت را بی پاسخ بگذارند و در موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد.» نکته عجیب این‌که در همان ۲۴ ساعت اول، همه کشورهای حاشیه خلیج فارس (حتی بحرین و عربستان)، این ترور را محکوم کردند. همچنین اروپا به این اقدام واکنش نشان داد. 

تیتر «لحظه مرگبار» نشریه گاردین ویکلی و نشان دادن همکاری اسرائیل، عربستان، امارات و آمریکا

در مقابل اسرائیل بدون هیچ نوع واکنشی (که معمولا رسم این کشور است) تنها هشدار داد که ایران ممکن است در کشورهای مجاور مانند گرجستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی و بحرین دست به حمله بزند. البته نتانیاهو بعد از انتشار این خبر توییتی منتشر کرد و در آن نوشت: «من می‌خواهم فهرستی از کارهایی را که این هفته انجام داده­‌ام. با شما به اشتراک بگذارم ویک فهرست جزئی است زیرا من نمی‌­توانم همه چیز را بگویم.»

پس از آن رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای هشدار آمیز برای انتقام تهران منتشر کرد. در این بیانیه آمده بود: «با توجه به تهدیدهای اخیر از سوی ماموران ایران، این نگرانی هست که ایران به همین صورت علیه اهداف اسرائیل اقدام کند.» البته رژیم صهیونیستی به ساکنان اراضی اشغالی درباره سفر به ترکیه، امارات و کشورهای همسایه ایران هشدار داده است. رژیم صهیونیستی در شهر بندری «حیفا» سامانه پدافند موشکی گنبد ‌آهنین مستقر کرده و ارتش خود را در حال آماده باش قرار داده است. اما در روزهای گذشته اخباری مبنی بر عملیات‌های مختلف در اسرائیل منتشر می‌شود. این صحبت‌ها شاید بنا به این دلیل باشد که معاون سابق ضد اطلاعات FBI: ترور [شهید] "فخری‌زاده" بازگشت ایران به میز مذاکره را بسیار دشوار می‌کند و اجرای دوباره یک استراتژی کارآمد در مورد ایران را غیرممکن می‌کند. ایران احتمالا تا قبل از پایان دولت ترامپ از اسرائیل انتقام می‌گیرد.

دو روز پیش رسانه‌ها خبر از انفجار یک خودرو در تلآویو دادند که بر اثر تیراندازی یک نفر کشته شده بود. همچنین دیشب رسانه های اسرائیلی به شکل همزمان خبر از حمله هکری و قطع سراسری برق در حیفا دادند. 

تصاویر خودرویی که در اسرائیل هدف حمله قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد با توجه به تحرکات منطقه و آتش افروزی‌های اسرائیل و عربستان، تهران فعلا قصدی برای ایجاد تنش در منطقه نداشته باشد. البته ما نشان دادیم ضربه را در زمان و مکانی وارد می‌کنیم که دشمن تصورش را نخواهد کرد. اشراف اطلاعاتی ایران به منطقه که تلاش شده پس از این ترور مورد خدشه قرار بگیرد، باعث می‌شود دست ایران در پاسخ اینگونه جنایات کاملا باز باشد. نکته‌ای که دقیقا عامل نگرانی اسرائیل و هم‌پیمانانش نیز هست.

کد خبر: 2759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =