آپارتاید کرونایی نفرت انگیز را متوقف کنید

فضای سیاست بین الملل با شکست ترامپ، سفرهای پی در پی مقامات سیاست خارجی آمریکایی به منطقه، اقدامات اخیر مجلس و رفتار افسارگسیخته اسرائیل بسیار پیچیده شده است. واقعیت این است که تا زمانی که بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید مستقر نشود و سیاست‌های اعمالی آمریکا به صورت مشهود مشخص نگردد، هر گونه صحبتی درباره آینده روابط جهانی، فقط یک «گمانه زنی» ساده خواهد بود.  

به گزارش آتیه آنلاین، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز پنجشنبه درباره بازگشت بایدن به برجام گفته: «آمریکا باید بدون پیش‌شرط به تعهدات برجامی‌اش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند. لزومی ندارد که آمریکا عضو برجام باشد تا به تعهداتش در بند ۲۵ منشور سازمان ملل به عنوان عضوی از این سازمان عمل کند، جدا از این که ایالات متحده عضو دائمی شورای امنیت نیز هست.»

آقای ظریف در مورد بازگشت آمریکا به برجام و چالش‌های قانون جدید مجلس گفته: «آمریکا باید حسن نیتش را نشان دهد. آن وقت ایران هم به پایبندی کامل به برجام «با وجود این مصوبه جدید یا بدون آن» بازخواهد گشت. چراکه این مصوبه هدف پایبند کردن اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را دارد، وقتی این اتفاق بیافتد، این مصوبه به هدفش رسیده است و ما هم به تعهدات مان عمل خواهیم کرد. سپس آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد. اعضای برجام باید تصمیم بگیرند که این کار چگونه انجام شود. برجام یا هر توافق بین‌المللی دیگری یک در چرخان نیست. این طور نیست که بتوانید عضو یک توافق شوید و بر کشورهای دیگر تحریم اعمال کنید، از منافع عضویت بهره ببرید و ۲۱۵ میلیارد دلار خسارت به مردم ایران بزنید.»

دکتر ظریف تاکید کرده که به دلیل عدم وجود منابع مالی، ایران نتوانسته که قرنطینه کامل ایجاد کند و شمار زیادی از افراد به دلیل کمبود دارو و امکانات جان باختند. ظریف گفته: «ایران کشوری ثروتمند است و ما فقط به خاطر جنگ اقتصادی آمریکا نتوانستیم (قرنطینه کامل) را انجام دهیم. آمریکا مسئول تمام این خسارت‌هایی است که به مردم ایران وارد کرده است که بسیاری از آن‌ها جبران ناپذیرند. ما باید اطمینان خاطر داشته باشیم که این تکرار نمی‌شود.»

همچنین ظریف روز جمعه در پاسخ به هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در توییتر گفت: « آنچه اروپا و ماس باید قبل از صحبت کردن در مورد تعهدات ایران، انجام دهد این است: آپارتاید کرونایی نفرت انگیز را متوقف کنید. به تعهدات خود تحت قطعنامه 2231 احترام بگذارند و نقض برجام را متوقف کنند. در نهایت هم اروپا باید فروش افسارگسیخته سلاح به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دفاع از ترورهای اسرائیل را پایان بخشد.» وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی غیرمسئولانه گفته بود بازگشت به توافق هسته‌ای کافی نیست و ما خواستار توافقی گسترده‌تر با ایران هستیم. از ایران انتظارات روشنی داریم. نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند و ایران باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

توییت ظریف در پاسخ به هایکو ماس

این در حالی است که مقام‌های ارشد سابق و فعلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، در نشستی آنلاین ابراز امیدواری کردند که با آغاز دوران ریاست جمهوری جو بایدن، بتوانند با به کارگیری تمام توان خود، آمریکا را به سرعت به «برجام» بازگردانند. در این نشست جوزپ بورل، مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین فدریکا موگرینی و خاویر سولانا، دو مسئول پیشین آن حضور داشتند. در نشست مقام‌های ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزف بورل (برخلاف وزیر خارجه آلمان) بار دیگر با بیان این که ترور محسن فخری‌زاده اقدامی مجرمانه به شمار می‌رود، تاکید کرد: «نمی‌توان با کشتن متخصصان هسته ای  از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کرد. بورل گفت: کسانی هستند که نمی‌خواهند برجام احیا شود. ما در این چند سال کوشیدیم که به‌رغم خروج آمریکا، این توافق را زنده نگه داریم.»

واقعیت این است که حتی اگر تجارب تاریخی تنش بین ایران و آمریکا را کنار بگذاریم، تجربه سال‌های دولت ترامپ دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا را محکم‌تر ساخته است. اقدامات ترامپ به طیفی از مردم ایران این پیام را داده که ایالات متحده قابل اعتماد نیست و این کشور توان این را دارد که از هر توافق جهانی که میلش بر آن نباشد خارج شود. اقدامی که شاید در افکار جهانی تاثیر چندانی نداشته باشد. مصوبه مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم» واکنش بخشی از قدرت به آمریکاست. در چنین شرایطی اظهارات دیپلمات‌های باقی مانده در برجام (خصوصا تروئیکای اروپایی) باید بسیار با دقت صورت گیرد. چون در تمامی سال‌های نقض برجام توسط ترامپ «هیچ» اقدام عملی توسط این سه کشور انجام نشد و حالا اگر واقعا اراده‌ای برای احیای این توافق وجود دارد، رفع تحریم های ناعادلانه و ایجاد تعادل در حقوق و تعهدات طرفین اقدام عملی برای حفظ این توافق باید در اولویت اعضای برجام باشد.

کد خبر: 2751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =