آمارهای متناقض، مشکل بازار گوشت مرغ

بروز مشکل در بازار مرغ زمینه تغییر چند باره قیمت این ماده پروتئینی را فراهم کرده است. آن‌طور که حسن مهربانی استاد دانشگاه تهران و دبیر سابق انجمن جوجه یکروزه می‌گوید: درست نبودن آمارهای تولید وزارت جهاد کشاورزی منجر به بروز چنین مشکلاتی شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چندی است که تولید گوشت مرغ در کشور با مشکل مواجه شده است. در دولت قبل برای بهبود شرایط بازار حتی قرارگاه ساماندهی مرغ هم تشکیل شد اما گویا تشکیل این قرارگاه هم نتوانست شرایط بازار گوشت سفید را به سامان کند. سید جواد ساداتی نژاد وزیر جدید جهاد کشاورزی در نخستین روزهای کاری خود با فعالان صنعت طیور دیدار کرد. وی در این دیدار به بروز مشکل در تامین گوشت، مرغ و تخم مرغ هم اشاره کرد و از تشکل‌ها خواست که با وزارت جهاد کشاورزی همراهی کنند تا در مدت زمان کوتاهی از شرایط عبور کنیم.

اما در این میان سوالاتی مطرح می‌شود که آیا همانطور که وزیر جدید جهاد کشاورزی وعده داده، می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم؟ یا اینکه چه عاملی باعث ایجاد نوسانات شدید در بازار مرغ شده است؟ حسن مهربانی -دبیر سابق انجمن جوجه یکروزه و استاد دانشگاه تهران- در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در زمستان سال گذشته و بنا بر آمار مرکز آمار ایران، حدود ۴۶۰ هزار تن مرغ در کشتارگاه‌ها استحصال شده، این در حالی است که معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی، تولید مرغ را عددی بالای ۶۰۰ هزار تن گزارش کرد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی فکر می‌کند حدود ۶۰۰ هزار تن مرغ تولید شده است در حالی که مرکز آمار ایران با آماربرداری از کشتارگاه‌ها میزان تولید را ۴۶۰ هزار تن اعلام می‌کند. همین اعداد متفاوت مدیریت را دچار اشکال می‌کند.

به گفته مهربانی، امسال ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی در کشور کم داریم. مرتبا هم در حال واردات تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه گوشتی هستیم اما باید این نکته را در نظر داشت که نیاز کشور را به راحتی نمی‌توانیم از بازارهای خارج تامین کنیم. به این مفهوم که کشوری مثل ترکیه ۲۰۰ میلیون جوجه گوشتی برای ما کنار نگذاشته است که ما اقدام به خرید آن کنیم.

وی گفت: در زمینه تولید گوشت مرغ تا پایان آبان ماه با یک شیب نزولی روبرو هستیم و تولید ما نزولی خواهد بود. بنابراین وارداتی که اکنون کما بیش درباره آن صحبت می‌کنیم، خیلی موثر نخواهد بود.

کد خبر: 27024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =