پیروزی آمریکا یا تکثیر بنیادگرایی؟

خروج آخرین سرباز ایالات متحده از کابل اگرچه یک خبر بسیار بزرگ در دنیای امروز بود اما باید توجه داشت که بسیاری از تحلیلگران معتقدند افغانستان به مأمن بنیادگرایی تبدیل خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «هیچ دیپلمات آمریکایی در افغانستان باقی نمانده است. انتظار می‌رود سفارت آمریکا در کابل هم به عملیات خود پایان دهد اما این به معنی تعلیق تعهد ما به شهروندان آمریکایی در افغانستان، شهروندان در خطر افغانستان و مردم افغانستان نیست». این جملات بخشی از اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در رابطه با خروج آخرین پرواز نظامی پنتاگون از فرودگاه کابل است.

پایان حضور ۲۰ ساله

پرونده اشغال افغانستان در حالی بسته میشود که ایالات متحده ۲۰ سال پیش در پی حملات ۱۱ سپتامبر که توسط گروه تروریستی القاعده و رهبر آن، اسامه بن لادن، انجام شد به این کشور حمله و طالبان را سرنگون کرد؛‌ حالا پس از بیست سال نظامیان واشنگتن در حالی از این کشور خارج می‌شوند که طالبان به قدرت بازگشته است و نه تنها القاعده، که گروه‌های تروریستی جدیدی همچون داعش در این کشور فعالیت دارند؛ مساله‌ای که امروز برای اغلب خبرنگاران و تحلیلگران مسائل افغانستان به سوالی جدی و پرونده‌ای مبهم تبدیل شده است.

این در حالی است که خروج نیروهای آمریکا از افغانستان پایان مساله تهدید بنیادگرایی در همسایه شرقی ایران برای رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، جو بایدن، نیست و مطمئنا نماینده دمکرات پیروز در انتخابات آمریکا باید تا مدت‌ها به سوال‌هایی که در مورد نحوه خروج و عملیات‌های مختلف واشنگتن وجود دارد، پاسخ دهد.

اتخاذ چنین سیاستی از سوی بایدن نه تنها واکنشهای مختلفی را در رسانه‌های داخلی این کشور به دنبال داشت بلکه باعث بروز مواضعی تند از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا شد. پس از اظهارنظرهای متعدد از سوی رئیس جمهور آمریکا، ترامپ نیز در خصوص نحوه اجرای عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در دولت جو بایدن اظهار تاسف کرد و این روند را مایه شرمساری خواند.

علاوه بر این، وی خواستار استعفای بایدن و پیگیری این مساله از سوی نهادهای بالادستی در ایالات متحده شده است. در این میان بسیاری از منتقدان نیز موضوع استیضاح او و کناره‌گیری‌اش را به دلیل عملکرد غیرمسئولانه در این زمینه مطرح کرده‌اند. در حال حاضر شماری از دوتابعیتی‌ها یا همکاران افغان نیروهای آمریکایی یا افغان‌هایی که نمی‌خواهند در کابوس طالبان زندگی کنند، در افغانستان باقی مانده‌اند.

با این حال مقامات کاخ سفید روز سه‌شنبه گفتند بایدن همچنان به دنبال مبارزه با تروریست‌ها در این کشور است و از فرماندهان نظامی خود خواسته برای گرفتن انتقام جان ۱۳ سرباز آمریکایی که در هفته پیش طی حمله‌ای در فرودگاه کابل کشته شدند از هیچ اقدامی کوتاهی نکنند.

در این بین انتشار خبری در رسانه های بین المللی باعث شد تا بار دیگر در یک ماه اخیر افغانستان به کانون توجه تحلیلگران و خبرنگاران تبدیل شود. روز گذشته (سه‌شنبه) ارتش آمریکا در خبری اعلام کرد که آخرین نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده است تا بدین ترتیب ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط ایالات متحده رسما پایان یابد. در همین راستا شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی نوشت: «آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی بامداد دیروز (سه‌شنبه) فرودگاه حامد کرزای کابل را ترک کرد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا با تایید این خبر اعلام کرد که روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان و ماموریت نظامی ایالات متحده بعد از ۲۰ سال در افغانستان پایان یافته است. همچنین آمریکا اعلام کرد که تمامی دیپلمات‌های این کشور دوشنبه شب فرودگاه کابل را ترک کرده‌اند. در همین حال طالبان اعلام کرد که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، فرودگاه کابل تحت کنترل کامل نیروهای این گروه قرار گرفته است.

در همین راستا ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با خبرگزاری رسمی افغانستان اذعان داشت که نیروهای این گروه وارد بخش‌هایی از فرودگاه شده‌اند که پیشتر در کنترل نظامیان آمریکایی بود.

مانور رسانه‌ای طالبان در فرودگاه کابل

برخی رسانه‌های بین‌المللی خروج آمریکا از افغانستان را پایان ۲۰ سال اشغال و خونریزی در این کشور نامیده‌اند. شبکه ان‌.بی.‌سی نیوز در اینباره نوشته است که خروج آمریکا از افغانستان پایان خونبار و پرآشوب برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا بود. پایان خروج را ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه (سنتکام) از مقر فرماندهی پنتاگون اعلام کرد. این پایان روند خروج خونین، پرآشوب و مرگبار آمریکا است و در ضمن پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا.

ژنرال مک‌کنزی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد که آمده‌ام تا اتمام خروج ما از افغانستان و پایان ماموریت نظامی تخلیه شهروندان آمریکا، شهروندان کشورهای سوم و شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان را اعلام کنم. آخرین هواپیمای سی۱۷ در تاریخ ۳۰ اوت، در ساعت ۳:۲۹ بعدازظهر به وقت ساحل شرقی آمریکا، فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای را ترک کرد و آخرین هواپیمای باسرنشین اکنون مشغول خروج از حریم هوایی افغانستان است.

در همین راستا فیلم‌های متعددی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که حاوی جشن گرفتن نیروهای طالبان با هلهله و شلیک تیر هوایی در رابطه با خروج آمریکایی‌ها از افغانستان است. تصاویری که بیانگر خوشحالی و برگزاری جشن از سوی نیروهای طالبان است. با این حساب برای اولین‌بار در بیست سال گذشته، آمریکا هیچ نیرویی در افغانستان ندارد. در این مدت این کشور بیش از دو تریلیون دلار خرج این جنگ کرده و نزدیک ۲۰۰۰ نفر از نیروهایش کشته شده‌اند.

پس از انتشار تصاویر جشن و پایگوبی نیروهای طالبان روز گذشته (سه‌شنبه) ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این جریان از باند فرودگاه کابل در مصاحبه مستقیم با ان.دی.تی.وی گفت که به افغانستان تبریک می‌گویم، این پیروزی متعلق به همه ما است و این عقب‌نشینی درس عبرتی باشد برای همه متجاوزان و جهان.

به گزارش ان.دی.تی.وی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان روز سه‌شنبه ساعاتی پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی از کشور پس از ۲۰ سال مداخله نظامی پیروزی افغان ها را تبریک گفت. وی در اظهاراتی تصریح کرد که به افغانستان تبریک می گویم؛ چراکه این پیروزی متعلق به همه ما است. ما می‌خواهیم روابط خوبی با آمریکا و جهان داشته باشیم و از روابط خوب دیپلماتیک با همه آنها استقبال می‌کنیم.

سخنگوی طالبان همچنین تاکید کرد که تیمی در حال آماده‌سازی فرودگاه حامد کرزای در پایتخت کابل برای از سرگیری فوری پروازهای غیرنظامی است. علاوه بر این تلاش برای بازگرداندن تجهیزات فنی آسیب دیده در حال انجام است و این در حالی است که اکثر تجهیزات فنی خراب شده و ما در حال کار برای بازسازی آن هستیم.

در آخر باید خاطرنشان کرد که ویلیام کیسی، رئیس اسبق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بر این باور است که واشنگتن وارد یک جنگ ۲۰ ساله در افغانستان نشد، بلکه ۲۰ جنگ یک ساله را پشت سر گذاشت و در آخر توانمندی مسلح بومی موفق شد تا یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان را پس از بلوک شرق شکست دهد. نبردی که جز ۲۰ سال خونریزی و گسترش ناامنی محصول دیگری به دنبال نداشت.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 26766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =