حاشیه و متن حذف رشته نمایش از هنرستان سوره

این روزها خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دختران سوره، داستان پرحاشیه‌ای بوده که دوباره موج جدیدی از نگرانی را برای مردم و اهالی هنر ایجاد کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چند روزی‌ست که اخباری مبنی بر حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره به گوش می‌رسد. اگرچه دائمی بودن این اتفاق تکذیب و فقط منوط به یک سال شده است اما با توجه به تجربه‌هایی از این دست، موقتی بودن این اتفاق برای خیلی‌ها را غیرقابل باورکرده است و هنرمندان کشور در اعتراض به این مهم در صفحات فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و مخالفت خود را ابراز کرده‌اند.

در حال‌ حاضر در هنرستان دخترانه سوره که زیر نظر حوزه هنری است و هر ساله در رشته‌های گرافیک، نمایش و سینما هنرآموز می‌پذیرد تنها دانش‌آموزان کلاس یازدهم و دوازدهم رشته‌های هنرهای نمایشی، مطابق روال در مدرسه سوره درس خواهند خواند و از ورود دانش‌آموزان جدید جلوگیری خواهد شد. این مسئله در فضای مجازی توسط هنرآموزان با هشتگ #پایان_حضور_دختران_در_کوچه_خوشبختی منتشر شد. هم چنین کارزاری برای مخالفت با این تصمیم، راه افتاده است. از طرفی برخی فعالان حوزه نمایش معتقدند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تفکیک جنسیتی در حوزه هنرهای نمایشی است و اقدام اخیر حوزه هنری در حذف رشته تئاتر برای دختران در همین راستاست و حالا نگرانی‌ها برای حذف زنان بیشتر از پیش شده است.

راه تنفس دختران را نبندید

در همین راستا با بالاگرفتن بحث حذف رشته نمایش در هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رحمت امینی که خودش سال‌ها در حوزه هنری مسئولیت بخش تئاتر را برعهده داشته است، در نامه سرگشاده به محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، درباره حذف رشته نمایش هنرستان دخترانه سوره به این موضوع اعتراض کرده و خواستار تغییر این رویه و تصمیم شد.

متن نامه وی بدین شرح است: «ریاست محترم حوزه هنری

باسلام

بدون مقدمه به اصل مطلب می پردازم و تاسف عمیق خود را از اخذ تصمیمی عجولانه که سرنوشت نسل های آینده دختران مستعد این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اعلام می دارم.

آقای دادمان. اگر در ساز و کارهای مدیریت و آموزش هنرستان دخترانه سوره و در رشته نمایش، مسائل و مشکلاتی وجود دارد که نتوانسته وضعیت مطلوب مورد نظر شما را حاصل کند و به تعبیر مجموعه تحت نظرتان، خروجی این رشته ، آن چیزی نیست که حوزه هنری می خواهد، راهش پاک کردن صورت مساله نیست ؛که معمولا آسان ترین روش مدیریت است بلکه تلاش برای حل مساله است که در اینجا با تقویت یا تغییر کادر مدیریت آموزش و تمرکز بر رفع مسائل و مشکلات قطعا قابل تحقق است.

آقای دادمان.می‌دانید که سال‌هاست معلم و طرف مشورت برخی از خانواده‌ها درخصوص انتخاب رشته فرزندانشان (از جمله دختران) قرار می گیرم و از تلاش سال گذشته تعدادی از آنان که می خواهند مهرماه سال ۱۴۰۰ هنرجوی رشته نمایش تنها هنرستان دخترانه تهران شوند، هستم. تقاضا می‌کنم اگر رسما یا غیر رسما ابلاغیه‌ای برای حذف رشته نمایش در سال تحصیلی پیش رو صادر کرده اید، آن را لغو بفرمایید.ضمنا حتی حذف و تعلیق موقتی و کوتاه مدت این رشته، نامش ایجاد تنفس نیست بلکه گرفتن راه نفس بخشی از دختران جوان است که با هزار امید و آرزو در پی دستیابی به اهداف علمی و هنری خود هستند.پیشاپیش از اینکه این نامه را می خوانید و در تصمیم خود تجدید نظر می کنید، سپاسگزارم.»

وزارت فرهنگ: حذف هنرهای نمایشی کار ما نبود

روز گذشته نیز مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. در توضیح این مرکز آمده است: «پیرو انتشار خبری مبنی بر حذف رشته تئاتر هنرستان دخترانه سوره ذکر این نکته ضروری است که هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و سیاست‌های جذب و پذیرش هنرجوی آن از سوی حوزه هنری وضع می‌شود و ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.»

مدیرکل ارتباطات حوزه هنری : ما طالبان نیستیم

گرچه هنوز علت حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره مشخص نشده است اما باید معدود اظهار نظرها در این باره را با جدیت پیگیری کرد. اخیرا سید حسام الدین حسنی، مدیر کل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در یک استوری اینستاگرامی توضیح داده: «بحثی در خصوص توقف یکساله فعالیت‌های گروه هنرهای نمایشی هنرستان مطرح شد ولی واکنش‌های جمعی از هنرجویان سابق و هنرمندان به‌گونه‌ای است که گویی قصد ما ممنوعیت فعالیت دخترها در حوزه هنرهای نمایشی است، در حالی‌ که اصلا اینگونه نیست».

 وی اضافه می‌کند: «هنرستان سوره، هنرستانی دخترانه است و توقف یکساله فعالیت گروه هنرهای نمایشی هنرستان ربطی به قضیه جنسیتی ندارد. از طرف دیگر موضوعی که مدنظر ما قرار گرفت ماجرای کیفیت آموزشی خود ماست. طی سال‌های گذشته هنرجویان متعددی در رشته‌های دیگر هنرستان دخترانه سوره نظیر هنرهای تجسمی و سینما وارد دانشگاه شدند ولی در رشته هنرهای نمایشی این خروجی را نداشتیم که ضعف ماست و باید اصلاح شود».

وی تأکید می‌کند: «هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و حتی در رشته‌های سینما و گرافیک ظرفیت بیشتر شده است اما در رشته تئاتر یک سال تحصیلی فاصله می‌گیریم تا دوستان بازنگری و برنامه‌ریزی‌های لازم را در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش هنرهای نمایشی در هنرستان انجام دهند. البته هنرجویانی که ورودی بالاتر گروه هنرهای نمایشی هنرستان هستند به تحصیل خود ادامه می‌دهند و فقط ورودی جدید نخواهیم داشت. مسئله و مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم. هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و به فعالیت خود ادامه می‌دهد و حتی رشته‌های هنری دیگر خود را توسعه داده است».

کد خبر: 26207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =