آتش دوزخ بر پیکره کابل

انفجارهای روز گذشته در فرودگاه کابل که توسط داعش انجام شد نشان می‌دهد که اوضاع آنگونه که واشنگتن فکر می‌کرد پیش نرفته است و باید منتظر بحران جدید شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خروج نیروهای آمریکایی و استقرار طالبان در کابل باعث بروز رخدادهایی از جمله بروز چند انفجار و ناامنی در پایتخت این کشور شد.

سه انفجار در یک روز!

این در حالی  است که پنتاگون و مقامات آمریکایی اظهار کردند که ۱۳ پرسنل نظامی آمریکایی طی حملات انتحاری روز گذشته (پنجشنبه) در کابل کشته شدند. رسانه‌ها از وقوع انفجارهای جدید خبر دادند و در این میان داعش مسؤولیت حملات را بر عهده گرفت.

در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به بیانیه واشنگتن نوشت: «پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو عامل انتحاری فرودگاه کابل را هدف گرفتند که منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و زخمی شدن ۱۸ تن دیگر از نیروهای آمریکا شد. این انفجارها دست کم به کشته شدن دستکم ۶۰ افغان هم منجر شده است و با این وجود روند خروج از افغانستان ادامه می‌یابد».

همچنین کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در این بیانیه تاکید کرد که دو عامل انتحاری که حمله را انجام دادند عضو داعش هستند. به نوشته آسوشیتدپرس مک‌کنزی، در ادامه تاکید کرد که در پی دو انفجار کابل تیراندازی‌هایی نیز رخ داد. وی در ابتدا آمار ۱۲ کشته و ۱۵ زخمی در صفوف نظامی آمریکا را تایید کرد، اما به اعتقاد مک‌کنزی طالبان با توجه به هدف مشترکشان با واشنگتن درباره دیدگاه خروج نیروهای آمریکایی بعید است که به اجرای این حملات اجازه داده باشند.

از سوی دیگر پنتاگون با تایید اینکه کارشناسی میدانی نشان داده که داعش مسئول قطعی اجرای اقدامات تروریستی در فرودگاه کابل است، اعلام کرد آمریکا بعد از این حملات در پاسخ دادن به داعش مصمم است. نیروهای آمریکایی به طالبان اطلاع دادند، باید سطح کمربند امنیتی خود را گسترش دهند.

بر اساس برخی تحلیل‌های امنیتی منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی تهدیدات احتمالی در نزدیکی فرودگاه کابل از نوع حملات موشکی و بمب‌های انفجاری هستند که جامعه اطلاعاتی آمریکا، طالبان را در این خصوص در جریان اطلاعات مربوط به بروز اقدامات تروریستی قرار می‌دهند.

به گفته پنتاگون با وجود از دست دادن افراد آمریکایی و افغان و همچنین جریحه‌دار شدن احساسات اما کماکان به عملیات خروج شهروندان آمریکایی و کشورهای دیگر و دارندگان ویزا و افغان‌هایی که نگران جانشان هستند، ادامه می‌دهیم و این در حالی است که هزار تن از شهروندان آمریکایی دست کم همچنان در افغانستان هستند که منتظر خروج مانده‌اند.

از سوی دیگر فاکس نیوز به نقل از یک منبع گزارش داد، صدها عنصر داعش خراسان همچنان در اطراف فرودگاه کابل هستند و احتمالا حملات ادامه یابند. همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک کانال تلگرامی گزارش داد که داعش مسؤولیت دو انفجار را که فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی را هدف قرار داد، برعهده گرفت.

انتشار خبر مسئولیت داعش در رخدادهای تروریستی کابل در شرایطی در خبرگزاری رویترز منتشر شد که خبرگزاری اعماق، رسانه رسمی گروه تروریستی داعش در تلگرام گزارش داد، داعش مسؤولیت حملات روی داده در خارج از فرودگاه کابل را برعهده می‌گیرد.

لازم به ذکر است که پیشتر دو مقام آمریکایی گفته بودند، این حمله منجر به کشته شدن ۱۰ تا ۱۲ نظامی در صفوف ارتش آمریکا شده که ۱۱ تن از تفنگداران دریایی آمریکا و یک تن پزشک نظامی است. آنها هشدار دادند احتمالا تعداد کشته‌های آمریکایی افزایش یابد. بر همین اساس فاکس نیوز به نقل از این دو مقام آمریکایی گزارش داد که حمله منجر به مرگ ۱۰ نیروی تفنگدار دریایی آمریکا به اضافه زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

میدان‌داری طالبان

اما این واکنش‌ها یک روی سکه وقایع کابل بود و در طرف مقابل طالبان با اتخاذ مواضعی به اقدامات تروریستی پایتخت افغانستان واکنش نشان داد. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر ضمن محکوم کردن انفجارهای روز پنج‌شنبه در فرودگاه کابل، شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه را به ترتیب ۱۳ و ۵۲ نفر اعلام کرد.

به گفته سهیل شاهین طالبان این حادثه وحشتناک را بشدت محکوم میکند و هر اقدامی برای محاکمه عاملان آن انجام خواهیم داد. از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رسمی طالبان با اشاره به اینکه دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل روی داد و به دنبال آن ده‌ها کشته و زخمی برجای مانده است تاکید کرد که طالبان  این قبیل اقدامات را به شدت محکوم میکند.

به گفته سخنگوی رسمی طالبان این انفجارها محصول انهدام تجهیزات توسط نیروهای آمریکایی بوده و تاکید کرد ساکنان شهر نباید نگران باشند. سلسله عملیات‌های تروریستی در کابل در حالی به کانون توجه رسانه‌های جهان تبدیل شده است که برخی رسانه‌های افغانستان خبر از برگزاری نخستین دور مذاکرات مستقیم میان هیئت‌های جنبش طالبان و جبهه مقاومت ملی در افغانستان دادند.

در همین راستا خبرگزاری تاس در گزارشی به نقل از نماینده ولایت پنجشیر اعلام کرد که عبدالحافظ منصور، نماینده ولایت پنجشیر در پستی در صفحه توییتر خود نوشت: «هیئت جبهه مقاومت ملی روز چهارشنبه مذاکراتی را با نمایندگان طالبان در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان برگزار کرد. این مذاکرات در جوی خوب برگزار شد و این نخستین‌بار بود که هیئت‌هایی از طالبان و جبهه مقاومت ملی مذاکراتی مستقیم برگزار می‌کردند».

وی که پیشتر در مذاکرات بین‌الافغانی به عنوان عضوی از دولت کابل که توسط طالبان سقوط کرد، شرکت داشت، افزود: «هیئت طالبان در مذاکرات روز چهارشنبه شامل هفت نفر بود در حالی که هیئت جبهه مقاومت ملی متشکل از ۱۲ نفر بود. هر دو طرف با ادامه مذاکرات پیرامون صلح به منظور اجتناب از حملات مسلحانه به مواضع یکدیگر موافقت کردند».

علاوه بر این شبکه تلویزیونی طلوع نیوز روز چهارشنبه گزارش داده بود که هیئت طالبان قرار است با نمایندگانی از پنجشیر که از به رسمیت شناختن تسلط کنونی طالبان بر افغانستان امتناع می‌کنند، مذاکره کنند.

به گفته منابع این شبکه تلویزیونی، هیئت طالبان قرار است با احمد مسعود، رهبر مقاومت پنجشیر به منظور حل اختلافات از طریق مذاکره و اجتناب از درگیری‌های مسلحانه مذاکره کند. احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود است که زمانی یکی از رهبران بانفوذ جامعه تاجیک افغانستان بود که در دهه ۱۹۹۰ میلادی در مقابل طالبان جنگید.

این در حالی است که یکی از منابع خبرگزاری تاس پیشتر اعلام کرده بود که احمد مسعود این پیشنهادات هیئت طالبان در خصوص حل صلح‌آمیز اوضاع را به عنوان پیشنهادی غیرقابل قبول رد کرده بود. بروز انفجارهای پی در پی در فرودگاه کابل از یک سو و افزایش تنش میان نیروهای ائتلاف پنجشیر با طالبان از سوی دیگر خبر از فرا رسیدن فصلی پرتنش در افغانستان میدهد. رخدادهایی که بیانگر عدم اشراف کابل طالبان و شرایط بی ثبات در حوزه امنیت داخلی در افغانستان است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 26166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =