امکان تحقق اشتغال گسترده با رشد اقتصادی

یک کارشناس حوزه کار و اشتغال با اشاره به اینکه اشتغالزایی نیازمند زمینه‌سازی و بهره‌گیری از مولفه‌های گوناگون است، گفت: شاخص رشد اقتصادی اساسی‌ترین موضوع اثرگذار و زمینه‌ساز در راستای ایجاد اشتغال گسترده در همه بخش‌ها است.

ناصر چمنی در گفتگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: با توجه به اینکه اشتغالزایی دارای مولفه‌های متعدد و خاصی است، زمینه سازی اجرایی شدن این مولفه‌ها در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بلندمدت ایجاد اشتغال در کشور، نیازمند توجه ویژه دولت به این مهم است.

این فعال حوزه کارگری اضافه کرد: یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های مرتبط با اشتغالزایی، رشد اقتصادی است که البته باید این شاخص را بدون اثرگذاری مبادلات نفت در نظر گرفت و اما تا بحال دولت‌ها اعداد شاخص رشد اقتصادی را به همراه اثرگذاری نفت در این حوزه اعلام کرده‌اند که در واقع آمار درستی از این بخش در اختیار جامعه و برنامه‌ریزان اقتصادی قرار نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در شرایط مناسب، منجر به اشتغالزایی و پایداری شغل خواهد شد و زمانی می‌توان اشتغالزایی گسترده را مطرح و محقق کرد که رشد اقتصادی منهای نفت را با نگاه به زمینه‌سازی این رشد در نظر داشته باشیم، تصریح کرد: در حوزه اشتغالزایی به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای امروز جامعه و جمعیت جوان کشور جویای کار، با نگاه به شرایط واقعی و حقایق اقتصادی و توانمندیها، باید واقع‌گرایانه عمل کنیم و از آرمانگرایی در این بخش پرهیز کنیم.

این کارشناس بازار کار و اشتغال همچنین با اشاره به اینکه وزارت کار بر اساس تعاریف رسمی و ماموریت‌های قانونی، نمی‌تواند ایجاد کننده شغل باشد، اظهار کرد: در واقع مقوله اشتغالزایی یک امر فرابخشی است که با توجه به سیاست‌های دولت و در قالب فعالیت‌ها و برنامه‌ریزیهای وزارتخانه‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلف با حمایت از بخش خصوصی قابلیت اجرایی شدن دارد.

وی حفظ شرایط موجود در راستای اشتغال و برقراری روابط کار اثربخش در راستای رضایت کارفرما و کارگر در مسیر قانون را از وظایف تعریف شده وزارت کار دانشت و اضافه کرد: اگر اشتغالزایی گسترده را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌مدت سالانه بر اساس سیاست‌های کلان حوزه اشتغال در کشور را دنبال کنیم، طبیعتاً دغدغه‌های بسیاری در این بخش وجود دارد و اجرای اشتغال در شکل کلان، نیازمند عزم جدی و همه‌جانبه دولت و بخش خصوصی است.

چمنی خاطرنشان کرد: تبعات اجرایی نشدن وعده‌های اشتغالزایی گسترده به شکلی گسترده در جامعه نمود پیدا خواهد کرد و به همین دلیل، باید در راستای اشغالزایی از همه ظرفیت‌های و توانمندیهای دولت، بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذاریهای خارجی نهایت بهره‌مندی و حمایت صورت گیرد تا شاهد محقق شدن اشتغالزایی گسترده و حل شدن مشکل کار در کشور باشیم.     

کد خبر: 26131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =