ضرب‌الاجل طالبان برای خروج

شدت گرفتن انتقاد کشورهای خارجی از تخلیه فرودگاه کابل و عزم آن‌ها برای تمدید مدت خروج از افغانستان باعث شده تا طالبان اعلام کند در صورت عدم خروج خارجی‌ها، دست به اقدام سخت خواهد زد و این می‌تواند اوضاع را بهم بریزد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وضعیت در افغانستان همچنان آبستن بحران است و هر ساعت اخبار تازه‌ای در مورد بحران فعلی این کشور به گوش می‌رسد. حجم خبرها این روزها به حدی در مورد افغانستان بالاست که بسیاری از رسانه‌های دنیا در حال اعزام خبرنگاران بیشتر به این کشور هستند؛ به گونه‌ای که رسانه‌هایی مانند ای.بی.سی، ان.بی.سی، سی.ان.ان و حتی الجزیره در حال رایزنی با طالبان و نظامیان آمریکایی حاضر در کابل هستند تا بتوانند راهی برای اعزام خبرنگاران جدید به افغانستان پیدا کنند.

آخرالزمان در فرودگاه کابل

با گذر از حواشی رسانه‌ها باید توجه کرد که در افغانستان آنچه در وضعیت کنونی به مرکز توجه تمام دنیا تبدیل شده، وضعیت حاکم بر فرودگاه حامد کرزی کابل است. در این میان گزارش‌ها نشان می‌دهد که هرج و مرج در اطراف فرودگاه بین‌المللی کابل و افزایش تعداد کشته‌شدگان در آنجا، ماحصل تلاش غیرنظامیان برای خروج از افغانستان در بحبوحه تسلط طالبان بر این کشور است. وضعیت میدانی با توجه به تهدیدات امنیتی همچنان چالش‌برانگیز است و خانواده‌ها در داخل فرودگاه مشکلات فراوانی دارند؛ تا جایی که گفته می‌شود آب آشامیدنی برای برطرف کردن تشنگی خانواده‌ها و حتی کودکان وجود ندارد و هزاران نفر طی روزهای اخیر به هیچ وجه نتوانسته‌اند، بخوابند.

ای.بی.سی نیوز در گزارشی نوشته که در کابل، مردم همچنان منتظر هستند تا آمریکا به وعده انتقال آن‌ها عمل کند؛ چرا که جو بایدن به تخلیه تمام آمریکایی‌ها و افغان‌های حامی آن‌ها وعده داده است، اما در حال حاضر تنها ۲۵۰۰ آمریکایی موفق به ترک افغانستان شده‌اند. طبق اعلام یک مقام کاخ سفید، آمریکا از زمان تصرف افغانستان به دست طالبان در یک هفته پیش تا کنون، حدود ۳۰ هزار و ۳۰۰ تن را از این کشور خارج کرده است. رویترز هم گزارش داده که پشت دیوارهای این فرودگاه، ازدحام و همهمه مردمی که برای ورود تلاش دارند، راه به جایی نمی‌برد و اکنون تنها کسانی که اجازه خاصی دارند، می‌توانند وارد شوند.

براساس یادداشت داخلی وزارت خارجه آمریکا که به دست ای.بی.سی نیوز رسیده، دست کم هفت تن به علت ازدحام جمعیت کشته شده‌اند. شبه نظامیان طالبان که بازرسی‌های اطراف این فرودگاه را در کنترل دارند، برای متفرق کردن جمعیت تیر هوایی شلیک می‌کنند یا با شلاق و قنداق تفنگ مردم را کتک می‌زنند و در میان آن‌ها تعدادی شهروند آمریکایی و ساکنان دائم قانونی هم وجود دارد. اکنون مساله کودکان بدون همراه هم در فرودگاه کابل وجود دارد. این‌ها کودکانی هستند که یا به علت فشار جمعیت یا در مواردی به اجبار از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند. به گفته یک منبع، چهار کودک بی‌سرپرست اکنون در ترمینال فرودگاه هستند. پدر آن‌ها به دست طالبان کشته شده و مادرشان هم به دلیل ازدحام جمعیت زیر دست و پا جان داده است. به گفته این منبع، مقام‌های آمریکایی سرپرستی برای آن‌ها پیدا نکردند و نمی‌دانند با آن‌ها چه کار کنند. سایت اشپیگل آنلاین هم با انتشار گزارشی خبر از مفقودالاثر بودن شماری از کودکان در محوطه پیرامونی فرودگاه خبر داده است و به نظر می‌رسد که یک بحران جدید دامنگیر مقامات آمریکا و مردم افغانستان شده است و بسیاری از تحلیلگران غربی معتقدند که در فرودگاه کابل یک «آخرالزمان» در حال رخ دادن است!

هشدار طالبان

خروج غیرنظامیان و اتباع خارجی از فرودگاه کابل اگرچه ستون فقرات تحولات این روزهای افغانستان به شمار می‌رود اما در سوی دیگر این پرونده طالبان و بسیاری از کشورهایی حضور دارند که تا همین هفته گذشته به فکر مذاکره با طالبان بودند و امید داشتند تا اوضاع به آرامی پیش برود. با نگاه به اظهاراتی که طی کمتر از ۲۴ ساعت گذشته از سوی مقامات غربی و منطقه‌ای در مورد روند تخلیه فرودگاه کابل صورت گرفته، به خوبی می‌توان یک نگرانی و اضطراب سازمان‌یافته را مشاهده کرد. به عنوان مثال ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اظهار کرد که پاریس ادامه تخلیه افغان‌ها را پس از ۳۱ اوت ضروری می‌داند و در این میان به دنبال آن هستیم تا بتوانیم این روند را تمدید کنیم.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم تصریح کرد که آشوب در فرودگاه کابل بیشتر و بیشتر می‌شود و فرودگاه بعد از ۳۱ اوت در صورتیکه امنیت آن فراهم نشود باز نخواهد بود. وی در ادامه سخنانش اعلام کرد که مذاکرات برای ادامه روند تخلیه افراد بعد از این تاریخ ادامه می‌یابد. پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) هم اعلام کرد که فرودگاه کابل امن شده و هیچ گزارشی در خصوص هیچ حادثه‌ای جز کشته شدن عنصر نیروهای امنیتی افغان دریافت نکرده‌ایم. بنابر اعلام پنتاگون، ۵۸۰۰ سرباز آمریکایی در حال حاضر در فرودگاه کابل حضور دارند و از ابتدای روند خارج کردن افراد ۳۷ هزار تن از کابل خارج شده‌اند.

در این میان با توجه به انتقادهایی که از طالبان در مورد ایجاد هراس و تشدید فرار شهروندان افغانستان از کشور صورت گرفته، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با اسکای نیوز اعلام کرد که افغان‌ها نه به دلیل ترس بلکه به دلایل اقتصادی درصدد خروج از کشور هستند. وی تصریح کرد: «مردم می‌خواهند در کشورهای غربی اقامت داشته باشند و این یک نوع مهاجرت اقتصادی است؛ زیرا افغانستان یک کشور فقیر به حساب می‌آید. ۷۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و به همین دلیل همه می‌خواهند در کشورهای غربی ساکن شده و به زندگی مرفه دست یابند. این موضوع ربطی به ترس آن‌ها ندارد».

نکته بسیار مهم دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که خبرگزاری فرانسه به نقل از دو منبع در طالبان گزارش داده که طالبان هرگز قبل از تکمیل خروج نیروهای آمریکایی تشکیل دولت را اعلام نخواهد کرد. خبر مذکور از این جهت اهمیت دارد که بسیاری از تحلیلگران معتقدند به تعویق انداختن تشکیل و اعلام دولت توسط طالبان و قبض و بسط دادن آن به حضور نیروهای خارجی در افغانستان، یک تاکتیک مشکوک برای به راه انداختن یک حکومت رادیکال همانند ۲۰ سال گذشته است.

از سوی دیگر سخنگوی طالبان تاکید کرد که ۳۱ اوت خط قرمز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است و این زمان برای آمریکا و انگلیس تمدید نخواهد شد. شاهین تهدید کرد در صورت عدم رعایت این جدول زمانی هر گزینه‌ای از جمله پاسخ نظامی محتمل است. این موضع‌گیری طالبان به خوبی نشان می‌دهد که جریان مذکور به هر ترتیب قصد دارد تا پس از ۳۱ اوت به دنیا نشان دهد، حرف اول و اخر در کابل را طالبان می‌زند و به همین دلیل باید منتظر یک تقابل تمام‌عیار میان طالبان و بازیگران حاضر در افغانستان بود.

گزارش: اردشیر حبیبی 

کد خبر: 25859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =