عرضه برق بیشتر در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: خاموشی‌های اخیر به دلیل پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه برق است اما عرضه برق بیشتر در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

ولی‌اله افخمی‌راد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: خاموشی‌های اخیر به دلیل سبقت گرفتن تقاضای برق بر عرضه آن است. در صنعت برق افزایش تولید و عرضه بیشتر، چیزی نیست که بتواند در کوتاه‌مدت محقق شود.

وی افزود: در صنعت برق هم اصل عرضه و تقاضا حاکم است اما از آنجا که افزایش عرضه نیاز به زمان نسبتاً طولانی دارد، بنابراین توجه دولتمردان در کوتاه‌مدت متوجه مدیریت تقاضا شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای مدیریت تقاضا، وزارت نیرو اقداماتی برای کنترل مصرف نظیر اعمال خاموشی برای بخش صنعت و خانگی را در دستور کار قرار داده است.

به اعتقاد افخمی‌راد آنچه باعث بروز چنین شرایطی شده، عدم اقبال فعالان اقتصادی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در صنعت برق بوده است.

وی گفت: مدیران و دست‌اندرکاران صنعت برق کشور از کنار این علت به سادگی می‌گذرند. گویی آن‌ها از حضور بخش خصوصی در تولید برق ناراضی و حتی بیزارند و تصمیمات و اقداماتشان بیشتر در جهت فراری دادن سرمایه‌گذاران است و به دنبال استمرار و پررنگ کردن حضور آنان در عرصه تولید برق کشور نیستند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: مطالبات تولیدکنندگان برق در بخش خصوصی با وجود گذشت یک سال از زمان تحویل برق به شبکه سراسری کشور، پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: اگر وزارت نیرو به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در صنعت برق بود، باید منطقی کردن قیمت برق چه در بخش مصرف و چه در بخش عرضه را در دستور کار خود قرار می‌داد تا تمایل سرمایه‌گذاران به حضور در این عرصه افزایش یابد.

افخمی‌راد تاکید کرد: قیمت‌گذاری غیرمنطقی برق سبب شد که سرمایه‌گذاری در این بخش فاقد توجیه باشد اما شرکت‌های فعال در صنعت برق ناگزیرند تولیدات خود را به روی شبکه انتقال و توزیع برق قرار دهند.

کد خبر: 25221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =