برنامه عملیاتی هلال‌احمر در دو فدراسیون بین‌المللی تصویب شد

مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین‌الملل جمعیت هلال احمر از تصویب و انتشار برنامه عملیاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا فکور گفت: جمعیت‌های ملی سالانه با همکاری فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر می‌توانند برنامه‌های عملیاتی (Operational Plan) خود را تدوین و به تصویب برسانند و در اختیار فدراسیون صلیب سرخ قرار دهند که پس از اظهار نظر کارشناسی در سایت فدراسیون منتشر شود تا کمک کنندگان و خیرین بین‌المللی در صورت تمایل بر اساس این برنامه کمک‌های خود را اهدا کنند.

وی افزود: این برنامه‌ هرقدر قوی‌تر، شفاف‌تر و منطقی‌تر باشد، معمولا می‌تواند کمک‌های بیشتری را جذب کند. هدف از تدوین برنامه عملیاتی این است که یک سری از فعالیت‌های جمعیت در راستای اولویت‌های راهبردی آن مشخص شود و پس از انتشار برای تامین مالی در اختیار اهداء‌کنندگان قرار گیرد. برای مثال ممکن است برنامه‌ای برای عملیاتی شدن به ۱۰۰ هزار فرانک منابع مالی نیاز داشته باشد و برنامه‌ای دیگر بیش از ده میلیون فرانک. در این میان، اهداکنندگان حسب منطقی‌تر بودن برنامه و اعلام دقیق نیازها ممکن است اعتبار بخشی از یک برنامه را تقبل کنند. در واقع، تصویب برنامه به معنای پذیرش و تقبل همه بودجه درخواستی نیست.

 مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین‌الملل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در این میان باید توجه داشت که برنامه‌های عملیاتی در راستای برنامه‌های راهبردی جمعیت‌های ملی تدوین می‌شوند و با کمک‌های فوری و اضطراری در حوادث و سوانح متفاوت است. در بحران‌های اضطراری معمولاً از صندوق اضطراری فدراسیون یا (DREF) درخواست کمک می شود که نمونه آن را در زلزله سی سخت مشاهده کردیم. برنامه‌های راهبردی هلال احمر ایران امروز در حوزه‌های مختلف در حال پیگیری هستند که یک نمونه از آن تاسیس و تجهیز خانه‌های هلال است که در راستای برنامه پنج ساله جمعیت اجرا می‌شوند.

فکور ادامه داد: از دیگر برنامه‌های راهبردی جمعیت هلال احمر استانداردسازی اقلام امدادی است که در طول زمان تداوم دارد. جمعیت در راستای تحقق این برنامه عملیاتی امسال در سه حوزه تجهیز و آموزش اعضای خانه‌های هلال، استانداردسازی اقلام امدادی و تدوین برنامه احتمالی زلزله تهران درخواست یک میلیون و ۵۵۴ هزار فرانک کمک کرده است. لازم به ذکر است این بودجه را طبق برنامه عملیاتی درخواست کرده اما مشخص نیست چه میزان از این مبلغ از سوی اهداکنندگان تامین شود.

مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین‌الملل جمعیت هلال احمر تصریح کرد: هلال احمر ایران در برنامه عملیاتی خود که در اختیار فدراسیون قرار داده، اهم فعالیت‌های دارای اولویت را تشریح و نتایج حاصل از این فعالیت‌ها را نیز تبیین کرده است. از سوی دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال احمر باید در چهارچوب قالبی باشد که فدراسیون تعیین کرده تا این برنامه مورد پذیرش قرار گرفته و منتشر شود و به دنبال انتشار، بتوان کمک‌هایی را جذب کرد.

وی افزود: یکی از سرفصل‌های مورد توجه فدراسیون صلیب سرخ در راهبرد ۱۰ ساله آن، بحران‌های محیط زیستی و اقلیمی است و هلال احمر در راستای این سرفصل برنامه و اقدامات خود را تشریح کرده است. ارتباط تاسیس و تجهیز خانه‌های هلال با این سرفصل‌ها در این برنامه توضیح داده شده است. تدوین این برنامه باید بر اساس چارچوب مورد قبول فدراسیون بین‌المللی بوده که با ظرافت‌های خاص نگارش شده و رابطه این موارد به طور منطقی و شفاف توضیح داده شده است. در حوزه سوانح و بلایای نوظهور نیز درخواست کمک شده و جمعیت در برنامه سال ۲۰۲۱ خود ذکر کرده است که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر تحت این برنامه بوده و قید شده است که در این عرصه به چه مقدار کمک نیاز دارد.

 مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین‌الملل جمعیت هلال احمر در خصوص سایر حوزه‌های اولویتی که درخواست کمک شده است، اظهار کرد: بخش سلامت و رفاه از جمله سایر حوزه‌هاست که برای کمک‌رسانی به ۱۰۰ هزار نفر درخواست کمک کرده ایم. آموزش کمک‌های اولیه، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، آموزش کارکنان و ارتقای سطح توانایی پرسنل و مقابله با بیماری کرونا نیز به همراه ‌ تمام فعالیت‌ها و نتایج مورد انتظار در این برنامه گنجانده شده و خوشبختانه مورد تایید فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر نیز قرار گرفته است.

فکور ادامه داد: دخیل کردن داوطلبان در امور بشردوستانه، پاسخگو بودن به آلام بشری و شفافیت از جمله سرفصل‌های کلی است که در این برنامه نیز به آن‌ها اشاره شده و نقش تامین کمک‌ها در تحقق این سرفصل‌ها نیز تشریح شده است. از سوی دیگر، جمعیت هلال احمر موظف است تا در قبال هر کمکی که دریافت می‌کند گزارش دقیق مالی و هزینه‌کرد را بر اساس نیات خیرین ارائه نماید. ارائه به موقع این گزارشات و شفافیت در آن ها سبب می‌شود تا اعتماد اهداکنندگان بیشتر شده و در سال‌های آینده نیز کمک‌های بیشتری جذب شود.

مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین الملل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: رویکرد جمعیت هلال احمر ایران در گزارش ارائه شده به فدراسیون بین‌المللی این بوده که جوامع محلی در مقابل حوادث توانمند شوند و این امر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از جنبه‌های این جامعه محوری همین تاسیس و تجهیز خانه‌های هلال بود. ما در این برنامه به دنبال تقویت سیستم‌های هشدار سریع در خانه‌های هلال هستیم تا در مقابل سوانح اقدام به موقع صورت گیرد.

فکور گفت: کشورهای مختلف برنامه‌های عملیاتی خود را به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر ارائه داده‌اند و این برنامه‌ها به دقت از سوی کارشناسان، مشاوران حوزه‌های مختلف و اهداء‌کنندگان مطالعه می‌شود و در صورت ضرورت نسبت به اهداء کمک‌های نقدی در راستای این برنامه‌ها اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در عین حال با عنایت به اهمیت ارائه آموزش به کارکنان برای آشنایی با نحوه نگارش و تدوین این برنامه سعی داریم با هماهنگی دفتر فدراسیون در ایران نسبت به ارائه این آموزش‌ها به کارکنان واجد شرایط ستادی و استانی اقدام کرده تا در سال‌های آینده نیز بتوان امثال این برنامه به همین شکل ارائه شود. این گزارش چندین مرتبه بررسی و تغییر کرده تا در نهایت برای نخستین بار با شکل و محتوای جدید، پس از تصویب فدارسیون بین‌المللی منتشر شده است. لازم به ذکر است رویکردها و اولویت‌های راهبردی این برنامه عملیاتی شامل بحران‌های محیط زیستی و تغییرات اقلیمی، برای پوشش ۱۹۴ هزار نفر، سوانح و بحران‌های متغیر با پوشش جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و خلأهای بهداشتی و رفاهی با پوشش ۱۰۰ هزار نفر است.

کد خبر: 25105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =