واکاوی ضربه‌ای که کالدرون به پرسپولیس زد

تصمیمات اشتباه مدیریتی در تیم پرسپولیس در خصوص کالدرون موجب شد این تیم دست به گریبان مشکلات متعددی شود که کماکان ادامه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، زمانی که برانکو ایوانکوویچ از تیم پرسپولیس جدا شد و ایرج عرب مدیرعامل وقت پرسپولیس اقدام به جذب گابریل کالدرون، مربی آرژانتینی کرد، کمتر کسی پیش بینی می‌کرد این نقل و انتقال و این قرارداد منجر به ایجاد مشکلات عدیده و معضلات فراوان برای پرسپولیس شود. اما این اتفاق رخ داد و این تیم از زمانی که حضورش در پرسپولیس قطعی شد تا همین امروز دست به گریبان معضلاتی است که قرار داد این مرد آرژانتینی با بی تدبیری مدیر عامل، ایحاد کرد. 

زمانی که کالدرون با سرخ پوشان قرار داد امضا کرد،  بندی در قراردادش قرار داشت که بر اساس این بند از قرار داد، باشگاه پرسپولیس موظف بود پیش از پایان سال ۲۰۱۹ (نیم‌فصل لیگ نوزدهم) ۳۰۰ هزار دلار از قرارداد ۸۸۰ هزار دلاری‌اش را پرداخت می‌کرد و در مقابل در صورت پرداخت قسط اول (۳۰۰ هزار دلار تا پیش از پایان ۲۰۱۹) پرسپولیس می‌توانست هر زمان که از عملکرد این مربی ناراضی بود، او را اخراج کند و مابقی دستمزدش را ندهد.

هدف مدیریت پرسپولیس برای گنجاندن این بند از قرار داد این بود که در صورتی که کالدرون نتواند رضایت مدیر عامل را جلب کند و نتایج قابل قبولی کسب نکند، بخشی از مبلغ قراردادش کسر شود و در صورت عدم رضایت باشگاه مجبور نباشد تمام دستمزد مربی که مبلغ آن ۸۸۰ هزار دلار است را بپردازد. ایرج عرب از تیم پرسپولیس رفت و صندلی مدیریت این باشگاه به انصاری فر سپرده شد. انصاری فر پس از حضور در باشگاه پرسپولیس در خصوص کالدرون سختگیرانه عمل کرد و نسبت به پرداخت مطالبات سرمربی تیم جدیتی به خرج نداد تا این‌که نامه‌های اخطار از سوی وکیل کالدرون به باشگاه ارسال شد و پرسپولیس خود را در خطر فسخ قرارداد دید.

مجموعه باشگاه پرسپولیس که با وخامت اوضاع رو به رو شد تلاش‌هایش را آغاز کرد و در  راستای این اقدامات مبلغ ۱۷۵ هزار دلار به حساب این مربی آرژانتینی در قطر واریز شد و طبق قرارداد باید ۱۲۵‌هزار دلار دیگر پرداخت می‌شد تا قسط اول تکمیل شود. درست در روزهایی‌ که هفته‌های پایانی نیم‌فصل نخست لیگ نوزدهم پشت‌سر گذاشته می‌شد، فرصت پرسپولیسی‌ها برای تامین ۱۲۵ هزار دلار قسط نخست قرارداد کالدرون هم رو پایان بود و درنهایت کالدرون ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹ (۷ دی ۱۳۹۸) ایران را ترک کرد و به باشگاه تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۳۰ دی ۱۳۹۸) فرصت قانونی نهایی را داد تا قسط اول قرادادش پرداخت شود.

انصاری‌فرد، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس که چندان علاقه‌ای به همکاری با کالدرون نداشت، به خوبی می‌دانست اگر در فرصت تعیین‌شده از سوی کالدرون ۱۲۵ هزار دلار باقی مانده قسط اول او را نپردازد، این مربی آرژانتینی می‌تواند قراردادش را یک‌طرفه فسخ و پرسپولیس را محکوم به پرداخت باقی‌مانده قراردادش کند. با این حال در ۲۰ روزی که باشگاه فرصت پرداخت پول را داشت، عملا اقدامی صورت نگرفت تا این‌که طلب کالدرون ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۵ بهمن ۱۳۹۸) به حساب این مربی در قطر واریز شد و همین ۵ روز تاخیر به کالدرون اجازه داد از نظر قانونی قراردادش را فسخ و باقی‌مانده قراردادش را هم بگیرد.

این بی درایتی مدیریتی پرسپولیس را با معضلی بزرگ مواجه کرد که دردسرهای این اتفاق هنوز هم باشگاه را رها نکرده است.  کالدرون و دستیارانش پس از پیگیری‌های قانونی از طریق مراجع مربوطه، باشگاه پرسپولیس را محکوم به پرداخت ۷۴۵ هزار دلار از باقی‌مانده قراردادشان کردند. در دوره مدیریت سمیعی، مطالبات والنسیا یکی از دستیاران کالدرون پرداخت شد اما باشگاه باید حدود۷۰۰ هزار دلار دیگر به کالدرون و دیگر درستیار وی یعنی خواکین بدهد تا از پنجره نقل‌وانتقالات محروم نشود. به لطف مدیران وقت باشگاه پرسپولیس که هیچ‌وقت بازخواست نشدند، کالدرون نیم‌فصل دوم لیگ نوزده بدون اینکه روی نیمکت پرسپولیس باشد،مبلغ هنگفتی برای خودش و دستیارانش از پرسپولیس گرفت. 

آنچه ایجاد شائبه می‌کند اما این موضوع است که وزارت ورزش و جوانان درباره پرونده عجیب کالدرون چرا هرگز مدیران پرسپولیس را مورد بازخواست قرار نداد و این ضرر مالی بزرگ به بدنه این باشگاه دولتی وارد شد، هرگز به طور کامل شفاف سازی نشد و توضیحی دقیق از سوی مسئولین در خصوص آن داده نشد.

کد خبر: 25066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =